Bezpečnost nevidomých v ulicích
19:00 Události
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor ČT
Nová sada otázek bude od 9. července součástí testů v autoškolách. Zaměří se na zranitelné účastníky provozu, mimo jiné také na nevidomé a slabozraké. Právě pro ně je pohyb v blízkosti aut anebo zastávek hromadné dopravy často nebezpečný.
Klára JEŠINOVÁ, redaktorka ČT
Půl osmé ráno, metro na lince B stojí. Do kolejiště spadla nevidomá s vodícím psem. Hasiči oba vyprostili, žena skončila v nemocnici.Zastávky přitom nebývají místem, kde by zrakově postižení měli s pohybem největší problém. Výzvou může být i obyčejná chůze po chodníku.
František BRAŠNA, vedoucí Metodického centra odstraňování bariér
Ta hůl vám vlastně to lešení vlastně nikdy nenajde, protože tady žádná zarážka není, takže se nejdřív uhodíte do ruky a opravdu bolestivě. Při druhé straně teoreticky samozřejmě do silnice by se člověk dostat neměl, ale tohleto je poměrně velké množství koloběžek.
Klára JEŠINOVÁ, redaktorka ČT
Právě ledabyle zaparkované elektrické koloběžky představují nečekanou překážku, některé navíc blokují i vodící linie, které nevidomí používají k navigaci na zastávku nebo přechod.
František BRAŠNA, vedoucí Metodického centra odstraňování bariér
Není tady signální pás, takže bez vás bych to nenašel, ale asi přejdeme, no.
Klára JEŠINOVÁ, redaktorka ČT
Zvednutá hůl značí, že chce chodec přejít silnici, signál ale řada řidičů nezná nebo ho ignoruje.
informační video
Zatroubení, nebo dokonce blikání světly nemá žádný smysl.Nevidí vás.
Klára JEŠINOVÁ, redaktorka ČT
Právě kvůli těmto problémům, se kterými se zrakově postižení v provozu setkávají, přibudou v testech pro žadatele o řidičské oprávnění nové otázky. 35 statických a 11 dynamických.
Milan JANDA, oddělení kvalifikací řidičů, Ministerstvo dopravy
Chceme poukázat na to, jaké potřeby právě tyto účastníci mají, a řidiče upozornit na to, jak se mají chovat.
Jiří NOVOTNÝ, místopředseda Asociace autoškol ČR
Vzhledem k tomu, že se setkáváme s tou neohleduplností i občas vůči vozidlům autoškoly a těm začátečníkům, tak jsme si uvědomili, jak to mají náročný. A proto jsme řekli, že jim pomůžeme.
Klára JEŠINOVÁ, redaktorka ČT
Vloni řešila dopravní policie asi 2900 nehod s chodci. Kolik z nich bylo handicapovaných, neeviduje. Co ale ví jistě, je, že ve většině případů byli na vině řidiči, ti situaci komplikují, a to nejen nevidomým, třeba i parkováním na chodníku. Klára Ješinová, Česká televize.