Černé ovce - (Ne)přechod
09.01. 2025 - 05:27
ČT 1
08.01.2025
Kateřina Stibalová, moderátorka
--------------------
Hezký podvečer u Černých ovcí. Čas od času upozorňujeme na místa, která jsou pro nevidomé nebezpečná. Někdy vidíme i snahu o nápravu. Jindy ale jako by život ohrožující situace snad ani nikoho nikoho nezajímala.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Pokud by se jednalo o nějakou banalitu, tak tomu rozumím, že ji můžeme přestavět třeba po roce, po dvou, ale když řeknete, že skutečně jde o život, tak bych čekala nějakou rychlejší reakci a ne to, že po půl roce se nic nestane.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Nicole Fryčová, která je předsedkyní Výboru Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy, hovoří o nebezpečném přechodu nedaleko galerie Mánes v Praze. Největší problém je v tom, že tlačítko, které bývá pro chodce, je pro nevidícího velmi snadno zaměnitelné s tlačítkem, které je určeno pro dopravní prostředky vyjíždějící směrem od náplavky.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Tady je signální pás, který navádí k semaforu, narazím na semafor, v drtivé většině případů je to tlačítko ve směru přecházení, zmáčknu ho, teď slyšíte, že je vlastně zelená, protože semafor vydává zvuk, že ano, že můžu přecházet.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
To, že zvukovou signalizaci vydává jiný semafor než ten, na kterém je umístěno tlačítko pro výjezd dopravních prostředků od náplavky, nevidomý nepozná. A navíc vstoupí do místa, kde žádný přechod není.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
V krajním případě se chodec může tedy vydat přímo pod jedoucí kola.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Na tuto nebezpečnou situaci upozornil Nicole Fryčovou nevidomý Jan Urbánek, který se na Jiráskově náměstí pohybuje pravidelně, už loni na jaře.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
Nenapadlo by mě, že je tu tlačítko pro řidiče.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
To vás nenapadne.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
A nikoliv pro chodce, které by mělo být ovšem tady.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Takže vy byste se skutečně normálně vrhnul mezi ty auta, kdybyste to tu už neznal.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
Mně se to stalo. Čili ve chvíli, kdy jsem ta auta neslyšel, tak jsem zmáčknul zelenou, dostal jsem zelenou a vešel jsem do vozovky a pak jsem si teprve všiml, že přijíždějí auta, že jo.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
A jak nám už loni na jaře ukázal nevidomý pan Urbánek, nebezpečná situace má pokračování. I když najde skutečný přechod, zmáčkne správné tlačítko a počká na zelenou, může se opět ocitnout v ohrožení života, protože nepozná, že přechod vede pouze na tramvajový ostrůvek.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
Pokud to tu neznám a nevím, že ostrůvkem přechod končí, tak se domnívám, že mohu jít dál, není tam žádná zarážka, není tam žádné zábradlí, je tam dokonce sjezd, který naznačuje, že tam ten přechod pokračuje, takže vejdu do vozovky, respektive do tramvajové trati a pokračuji a může mě smést tramvaj, protože tramvaj, ta se vyhnout nemůže.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Chodec s těžkým zrakovým postižením si tedy může myslet, že vozovku přejde celou. Varovný pás, který nevidomému říká: "pozor, následuje vozovka", je v tomto prostoru pro nevidomého chodce nerozpoznatelný.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
Stalo se mi to ve chvíli, kdy mě zarazili zpátky, že mám jít, že jsem udělal něco, co jsem neměl, tak jsem se pak samozřejmě ptal, co se tu děje, protože jsem nevěděl, jak to tu vypadá, ale stalo se mi.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Takže ta situace pro vás asi byla hodně nepříjemná.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
Byla nepříjemná, byla hlavně nebezpečná. Nepříjemná je jedna věc, ale to, že to ohrožuje zdraví, život, tak to je další věc, no.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Nicole Fryčová na obě nebezpečné situace upozornila odpovědné už loni v březnu.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Já jsem se obracela přímo na pana náměstka pro dopravu, pana dr. Zdeňka Hřiba, psala jsem datovou zprávu na Magistrát hlavního města Prahy, bohužel žádná odpověď nepřišla, a jak vidíme, tak ani nedošlo k žádné nápravě ze strany magistrátu.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
A tak jsme pana náměstka oslovili my a čekali na termín rozhovoru. Mezitím se nám ale znovu ozvala Nicole Fryčová.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
No, je to zajímavé, asi zhruba dva dny po tom, co jsme spolu naposledy natáčely, tak mi přišel e-mail od pana náměstka Hřiba a vyjádřil se teda k tomu mému dva měsíce starému dopisu, kde tedy na něj reaguje, odkazuje mě na TSK, abych s nimi nadále tu záležitost řešila, ale může to být náhoda, ale nemyslím si to, takže nebýt vás, tak si myslím, že bych se odpovědi nikdy nedočkala.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Že by odpovědní jednali opravdu jen, když se o problém začnou zajímat média? Už v květnu jsme se náměstka Hřiba chtěli zeptat, proč na dopis paní Fryčové odpověděl až poté, co jsme se ho zeptali my. Jeho asistent nám ale domluvený rozhovor večer před natáčením zrušil. Pan náměstek prý nakonec nemá čas. Pro nevidomé spoluobčany je ale hlavní to, aby se jejich problémem začal konečně někdo zabývat. A to se stalo. Od tiskové mluvčí jsme se dozvěděli, že Technická správa komunikací připravuje ve spolupráci s dopravním podnikem hlavního města rekonstrukci celého nábřeží. To ale nebude hned, proto nám tisková mluvčí slíbila, že na semafor pro cyklisty a řidiče, který nevidomé může zmást a poslat pod kola aut, se zaměří co nejrychleji.
Barbora Lišková, mluvčí, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
--------------------
Byť nemůžeme přímo vyřešit ostrůvek, který ani není v naší správě, ale pokusíme se alespoň tu signalizaci upravit anebo prověřit možnost té úpravy v co nejkratším horizontu.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
A protože nám situace připadala pro nevidomé spoluobčany opravdu nebezpečná, počkali jsme několik měsíců a na nábřeží jsme zajeli znovu. Po půl roce po našem prvním natáčení jsme se na místo vrátili. Úpravu jsme ale nenašli žádnou. Ani tu provizorní. To nás překvapilo. A zajeli jsme znovu za tiskovou mluvčí Technické správy komunikací. Žádná úprava tam zatím nebyla, ani ta provizorní. To znamená, že vy tam nebudete nakonec nic opravovat?
Barbora Lišková, mluvčí, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
--------------------
Úpravy provedeme, ale musíme připravit projektovou dokumentaci, protože my již máme návrhy, které máme odsouhlaseny, prošly připomínkovým řízením včetně rozhodnutí Policie České republiky nebo příslušného silničního správního úřadu, ale zatím to je v návrhu a my potřebujeme ještě projektovou dokumentaci, abychom mohli vlastně kompletní úpravy provést. To znamená přemístění toho matoucího tlačítka, které bude vymístěno na speciální sloupek, a to si žádá stavební úpravu, protože tento sloupek tam musíme vlastně postavit nově a přivést do něj inženýrské sítě. To znamená napájení.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Takže jde pouze o posunutí toho tlačítka.
Barbora Lišková, mluvčí, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
--------------------
Přesně tak, přesně tak, které je v tuto chvíli matoucí. A to je tlačítko, které je pro ten výjezd z nábřeží a ten bychom vymístili více na to nábřeží. A také toto budeme komunikovat i s odborem památkové péče a se stavebním úřadem, jestli opravdu toto můžeme takto provést.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Teď, tedy půl roku po tom, co jsme tady společně natáčely, je tady vše v původním stavu, takže nadále platí ta život ohrožující situace. Což mě tedy naprosto fascinuje.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Máte nějaký časový horizont, kdy by to mohlo být hotové konečně?
Barbora Lišková, mluvčí, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
--------------------
Tak pokud budou vhodné klimatické podmínky, tak to může být již brzy. Ale samozřejmě jsme v zimním období, kdy vlastně nemůžeme provádět všechny práce tak, jak bychom chtěli, to znamená i úpravu vodorovného dopravního značení, i ty samotné stavební práce, a proto počítáme s tím, že kdyby ty klimatické podmínky byly dobré, tak se bavíme v řádu týdnů, ale můžeme se bavit i v řádu měsíců, pokud by nebyly vhodné a nebyli jsme schopni to vlastně zrealizovat stavebně.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
A tak nevidomým nezbývá než dále čekat. Je to tak trochu zklamání. A co paní Fryčovou překvapilo snad ještě víc? Signální pás, na který také společně s panem Urbánkem upozorňovala náměstka pro dopravu už loni v březnu, neřeší vůbec nikdo.
Daniel Šabík, vedoucí, Odbor komunikace, Dopravní podnik hl. m. Prahy
--------------------
Dopravní podnik se o tomto problému v tomto konkrétním místě dozvěděl až na základě vašeho novinářského dotazu. Do té doby nikdo dopravní podnik nekontaktoval se žádostí o stavební úpravu místa. Dopravní podnik není majitelem přechodu pro chodce ani světelné signalizace. Dopravní podnik je pouze majitelem tramvajového ostrůvku. Veškerá opatření na místě jsme zrealizovali v souladu s platnými normami a projektovou dokumentací.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Tady je to natolik specifická situace, kdy je tady velký provoz, je tady nestandardní to, že zde nemáme ve směru přecházení sloupek od semaforu, který je až za námi, tedy tam dále, takže člověk, který se tady nepohybuje až tak často, tak nemá šanci poznat, že zde již nemůže přecházet. Tento varovný pás je sice trošku z jiného materiálu, ale to, pokud máte stoprocentní ztrátu zraku nebo ztrátu zraku blížící se 100 %, tak je to skutečně extrémně nebezpečné a nemáte šanci to rozpoznat.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Nicole Fryčová navrhuje oddělit přechod například zábradlím.
Daniel Šabík, vedoucí, Odbor komunikace, Dopravní podnik hl. m. Prahy
--------------------
Zábradlí v tom požadovaném místě jednoduše nelze nainstalovat, protože tam pro něj není dostatek místa, aby byl dodržen bezpečný průjezdný profil pro tramvaje a současně se dalo z přechodu pro chodce od Mánesa bezpečně kolem takového zábradlí projít na tramvajový ostrůvek. Jinými slovy, zábradlí by jednoduše překáželo buď tramvajím, anebo chodcům.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Když už není možné sem umístit zábradlí, které by tedy bránilo nějakému plynulému průchodu chodců, tak by zde určitě šla nějaká překážka v podobě schůdku, která by tedy skutečně zasekla tu bílou hůl, a potom je jasné, že před přechodem určitě žádný schod nebude a člověk by věděl, že tam tomu místu se má určitě vyhnout. Ideální bude asi ukázat tady přímo na místě, co je za problém, protože ono mnohdy i třeba z výkresové dokumentace, když nestojíte přímo tady, nejezdí kolem vás tramvaje, auta atd., tak to tak nemusí úplně vyznít, jak je to nebezpečné.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
A právě taková schůzka se snad na základě našeho podnětu konečně uskuteční.
Daniel Šabík, vedoucí, Odbor komunikace, Dopravní podnik hl. m. Prahy
--------------------
Dopravní podnik je v kontaktu s odpovědnými osobami ve sdružení SONS a tento týden proběhne na místě společné místní šetření.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
A doufám, že to konečně povede k nápravě, dokud se nestane nějaké neštěstí na tomto místě, protože to by určitě nikdo nebyl rád.
--------------------
Hezký podvečer u Černých ovcí. Čas od času upozorňujeme na místa, která jsou pro nevidomé nebezpečná. Někdy vidíme i snahu o nápravu. Jindy ale jako by život ohrožující situace snad ani nikoho nikoho nezajímala.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Pokud by se jednalo o nějakou banalitu, tak tomu rozumím, že ji můžeme přestavět třeba po roce, po dvou, ale když řeknete, že skutečně jde o život, tak bych čekala nějakou rychlejší reakci a ne to, že po půl roce se nic nestane.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Nicole Fryčová, která je předsedkyní Výboru Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy, hovoří o nebezpečném přechodu nedaleko galerie Mánes v Praze. Největší problém je v tom, že tlačítko, které bývá pro chodce, je pro nevidícího velmi snadno zaměnitelné s tlačítkem, které je určeno pro dopravní prostředky vyjíždějící směrem od náplavky.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Tady je signální pás, který navádí k semaforu, narazím na semafor, v drtivé většině případů je to tlačítko ve směru přecházení, zmáčknu ho, teď slyšíte, že je vlastně zelená, protože semafor vydává zvuk, že ano, že můžu přecházet.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
To, že zvukovou signalizaci vydává jiný semafor než ten, na kterém je umístěno tlačítko pro výjezd dopravních prostředků od náplavky, nevidomý nepozná. A navíc vstoupí do místa, kde žádný přechod není.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
V krajním případě se chodec může tedy vydat přímo pod jedoucí kola.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Na tuto nebezpečnou situaci upozornil Nicole Fryčovou nevidomý Jan Urbánek, který se na Jiráskově náměstí pohybuje pravidelně, už loni na jaře.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
Nenapadlo by mě, že je tu tlačítko pro řidiče.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
To vás nenapadne.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
A nikoliv pro chodce, které by mělo být ovšem tady.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Takže vy byste se skutečně normálně vrhnul mezi ty auta, kdybyste to tu už neznal.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
Mně se to stalo. Čili ve chvíli, kdy jsem ta auta neslyšel, tak jsem zmáčknul zelenou, dostal jsem zelenou a vešel jsem do vozovky a pak jsem si teprve všiml, že přijíždějí auta, že jo.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
A jak nám už loni na jaře ukázal nevidomý pan Urbánek, nebezpečná situace má pokračování. I když najde skutečný přechod, zmáčkne správné tlačítko a počká na zelenou, může se opět ocitnout v ohrožení života, protože nepozná, že přechod vede pouze na tramvajový ostrůvek.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
Pokud to tu neznám a nevím, že ostrůvkem přechod končí, tak se domnívám, že mohu jít dál, není tam žádná zarážka, není tam žádné zábradlí, je tam dokonce sjezd, který naznačuje, že tam ten přechod pokračuje, takže vejdu do vozovky, respektive do tramvajové trati a pokračuji a může mě smést tramvaj, protože tramvaj, ta se vyhnout nemůže.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Chodec s těžkým zrakovým postižením si tedy může myslet, že vozovku přejde celou. Varovný pás, který nevidomému říká: "pozor, následuje vozovka", je v tomto prostoru pro nevidomého chodce nerozpoznatelný.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
Stalo se mi to ve chvíli, kdy mě zarazili zpátky, že mám jít, že jsem udělal něco, co jsem neměl, tak jsem se pak samozřejmě ptal, co se tu děje, protože jsem nevěděl, jak to tu vypadá, ale stalo se mi.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Takže ta situace pro vás asi byla hodně nepříjemná.
Jan Urbánek, nevidomý
--------------------
Byla nepříjemná, byla hlavně nebezpečná. Nepříjemná je jedna věc, ale to, že to ohrožuje zdraví, život, tak to je další věc, no.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Nicole Fryčová na obě nebezpečné situace upozornila odpovědné už loni v březnu.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Já jsem se obracela přímo na pana náměstka pro dopravu, pana dr. Zdeňka Hřiba, psala jsem datovou zprávu na Magistrát hlavního města Prahy, bohužel žádná odpověď nepřišla, a jak vidíme, tak ani nedošlo k žádné nápravě ze strany magistrátu.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
A tak jsme pana náměstka oslovili my a čekali na termín rozhovoru. Mezitím se nám ale znovu ozvala Nicole Fryčová.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
No, je to zajímavé, asi zhruba dva dny po tom, co jsme spolu naposledy natáčely, tak mi přišel e-mail od pana náměstka Hřiba a vyjádřil se teda k tomu mému dva měsíce starému dopisu, kde tedy na něj reaguje, odkazuje mě na TSK, abych s nimi nadále tu záležitost řešila, ale může to být náhoda, ale nemyslím si to, takže nebýt vás, tak si myslím, že bych se odpovědi nikdy nedočkala.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Že by odpovědní jednali opravdu jen, když se o problém začnou zajímat média? Už v květnu jsme se náměstka Hřiba chtěli zeptat, proč na dopis paní Fryčové odpověděl až poté, co jsme se ho zeptali my. Jeho asistent nám ale domluvený rozhovor večer před natáčením zrušil. Pan náměstek prý nakonec nemá čas. Pro nevidomé spoluobčany je ale hlavní to, aby se jejich problémem začal konečně někdo zabývat. A to se stalo. Od tiskové mluvčí jsme se dozvěděli, že Technická správa komunikací připravuje ve spolupráci s dopravním podnikem hlavního města rekonstrukci celého nábřeží. To ale nebude hned, proto nám tisková mluvčí slíbila, že na semafor pro cyklisty a řidiče, který nevidomé může zmást a poslat pod kola aut, se zaměří co nejrychleji.
Barbora Lišková, mluvčí, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
--------------------
Byť nemůžeme přímo vyřešit ostrůvek, který ani není v naší správě, ale pokusíme se alespoň tu signalizaci upravit anebo prověřit možnost té úpravy v co nejkratším horizontu.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
A protože nám situace připadala pro nevidomé spoluobčany opravdu nebezpečná, počkali jsme několik měsíců a na nábřeží jsme zajeli znovu. Po půl roce po našem prvním natáčení jsme se na místo vrátili. Úpravu jsme ale nenašli žádnou. Ani tu provizorní. To nás překvapilo. A zajeli jsme znovu za tiskovou mluvčí Technické správy komunikací. Žádná úprava tam zatím nebyla, ani ta provizorní. To znamená, že vy tam nebudete nakonec nic opravovat?
Barbora Lišková, mluvčí, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
--------------------
Úpravy provedeme, ale musíme připravit projektovou dokumentaci, protože my již máme návrhy, které máme odsouhlaseny, prošly připomínkovým řízením včetně rozhodnutí Policie České republiky nebo příslušného silničního správního úřadu, ale zatím to je v návrhu a my potřebujeme ještě projektovou dokumentaci, abychom mohli vlastně kompletní úpravy provést. To znamená přemístění toho matoucího tlačítka, které bude vymístěno na speciální sloupek, a to si žádá stavební úpravu, protože tento sloupek tam musíme vlastně postavit nově a přivést do něj inženýrské sítě. To znamená napájení.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Takže jde pouze o posunutí toho tlačítka.
Barbora Lišková, mluvčí, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
--------------------
Přesně tak, přesně tak, které je v tuto chvíli matoucí. A to je tlačítko, které je pro ten výjezd z nábřeží a ten bychom vymístili více na to nábřeží. A také toto budeme komunikovat i s odborem památkové péče a se stavebním úřadem, jestli opravdu toto můžeme takto provést.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Teď, tedy půl roku po tom, co jsme tady společně natáčely, je tady vše v původním stavu, takže nadále platí ta život ohrožující situace. Což mě tedy naprosto fascinuje.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Máte nějaký časový horizont, kdy by to mohlo být hotové konečně?
Barbora Lišková, mluvčí, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
--------------------
Tak pokud budou vhodné klimatické podmínky, tak to může být již brzy. Ale samozřejmě jsme v zimním období, kdy vlastně nemůžeme provádět všechny práce tak, jak bychom chtěli, to znamená i úpravu vodorovného dopravního značení, i ty samotné stavební práce, a proto počítáme s tím, že kdyby ty klimatické podmínky byly dobré, tak se bavíme v řádu týdnů, ale můžeme se bavit i v řádu měsíců, pokud by nebyly vhodné a nebyli jsme schopni to vlastně zrealizovat stavebně.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
A tak nevidomým nezbývá než dále čekat. Je to tak trochu zklamání. A co paní Fryčovou překvapilo snad ještě víc? Signální pás, na který také společně s panem Urbánkem upozorňovala náměstka pro dopravu už loni v březnu, neřeší vůbec nikdo.
Daniel Šabík, vedoucí, Odbor komunikace, Dopravní podnik hl. m. Prahy
--------------------
Dopravní podnik se o tomto problému v tomto konkrétním místě dozvěděl až na základě vašeho novinářského dotazu. Do té doby nikdo dopravní podnik nekontaktoval se žádostí o stavební úpravu místa. Dopravní podnik není majitelem přechodu pro chodce ani světelné signalizace. Dopravní podnik je pouze majitelem tramvajového ostrůvku. Veškerá opatření na místě jsme zrealizovali v souladu s platnými normami a projektovou dokumentací.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Tady je to natolik specifická situace, kdy je tady velký provoz, je tady nestandardní to, že zde nemáme ve směru přecházení sloupek od semaforu, který je až za námi, tedy tam dále, takže člověk, který se tady nepohybuje až tak často, tak nemá šanci poznat, že zde již nemůže přecházet. Tento varovný pás je sice trošku z jiného materiálu, ale to, pokud máte stoprocentní ztrátu zraku nebo ztrátu zraku blížící se 100 %, tak je to skutečně extrémně nebezpečné a nemáte šanci to rozpoznat.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
Nicole Fryčová navrhuje oddělit přechod například zábradlím.
Daniel Šabík, vedoucí, Odbor komunikace, Dopravní podnik hl. m. Prahy
--------------------
Zábradlí v tom požadovaném místě jednoduše nelze nainstalovat, protože tam pro něj není dostatek místa, aby byl dodržen bezpečný průjezdný profil pro tramvaje a současně se dalo z přechodu pro chodce od Mánesa bezpečně kolem takového zábradlí projít na tramvajový ostrůvek. Jinými slovy, zábradlí by jednoduše překáželo buď tramvajím, anebo chodcům.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
Když už není možné sem umístit zábradlí, které by tedy bránilo nějakému plynulému průchodu chodců, tak by zde určitě šla nějaká překážka v podobě schůdku, která by tedy skutečně zasekla tu bílou hůl, a potom je jasné, že před přechodem určitě žádný schod nebude a člověk by věděl, že tam tomu místu se má určitě vyhnout. Ideální bude asi ukázat tady přímo na místě, co je za problém, protože ono mnohdy i třeba z výkresové dokumentace, když nestojíte přímo tady, nejezdí kolem vás tramvaje, auta atd., tak to tak nemusí úplně vyznít, jak je to nebezpečné.
Kristýna Augustová, redaktorka
--------------------
A právě taková schůzka se snad na základě našeho podnětu konečně uskuteční.
Daniel Šabík, vedoucí, Odbor komunikace, Dopravní podnik hl. m. Prahy
--------------------
Dopravní podnik je v kontaktu s odpovědnými osobami ve sdružení SONS a tento týden proběhne na místě společné místní šetření.
Nicole Fryčová, předsedkyně, Výbor Rady vlády pro osoby zdravotně postižené pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb
--------------------
A doufám, že to konečně povede k nápravě, dokud se nestane nějaké neštěstí na tomto místě, protože to by určitě nikdo nebyl rád.
Klíčová slova: