Černé ovce - Vyzkoušeli jsme

 
ČT 1

17:35 Černé ovce

 
Iveta FIALOVÁ, moderátorka

Dobrý podvečer, tentokrát u tématu, ke kterému se pravidelně vracíme. Jde o překážky na veřejnosti, které musí neustále zdolávat nevidomí lidé. Přitom speciální úpravy jsou už dávno povinností.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Teď víte, že vcházíte na silnici?

Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR

Tak to tedy nevím. To kdybyste mi neřekla, tak nevím, že jsem na silnici.

Iveta FIALOVÁ, moderátorka

Při minulých natáčeních odpovědné úřady slibovaly hory doly, aby chyby napravily. Co se tedy změnilo?

Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR

Jak to, že to ti projektanti ještě neumí? Jak to, že jim to příslušné speciální stavební úřady schvalují? Nás to omezuje. My chceme být co nejvíce samostatní, co nejvíce nezávislí na nějaké asistenci. Proč to dosud nefunguje?

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Viktor Dudr ze Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých hovoří o stavebních úpravách, které by měly špatně vidícím lidem ulehčovat život. Dnes už jsou takové úpravy podle stavebního zákona u nových staveb a rekonstrukcí povinností. Jenže stále se objevují chyby, které jsou pro nevidomé nejen velmi nepříjemné, ale i nebezpečné. Před rokem jsme byli upozorněni, že na nově zrekonstruovaném autobusovém nádraží v Jaroměři úplně chybí signální pásy, které by nevidomého dovedly k jednotlivým nástupištím.

Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR

Jak vidíte, šel jsem podél přirozené vodicí linie, to rozhraní s trávníkem, ale nepoznám, kde je označník, kde je to stanoviště, kdybych chtěl na autobus. Takže chybí tu signální pás, tomu říkáme, co by mě upozornil, "tady".

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Další problém byl také to, že nevidomý cestující vůbec nepoznal, na jakém nástupišti se právě nachází.

Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR

Nejjednodušší a nejúčinnější řešení je dát takhle, jak ukazuju, cedulku s reliéfní číslicí a taky v Braillově písmu tou číslicí. A bylo by to vyřešeno.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Když jsme se do Jaroměře po roce vrátili, bylo každé nástupiště označeno cedulkou s reliéfní číslicí. A dodělány byly i signální pásy. Jedinou chybou zůstalo to, že signální pásy nejsou od ostatní dlažby oddělené hladkou dlažbou. Tak by to podle zákona mělo být proto, aby pásy nevidomí hůlkou lépe nahmatali.

František BRAŠNA, vedoucí Metodického centra odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých

Pokud jde ten člověk při tý dlažbě, pokud ji najde, tak jde vždycky na hraně tý hladký a ty reliéfní. A když pak vlastně prochází a tady není uvedeno to místo správně, tzn. to křížení hladkou, tak ten člověk, co jde po levý straně, to místo doleva nikdy nenajde.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Po téměř třech letech jsme se vrátili také do Pardubic. Už v listopadu 2019 jsme tam navštívili nově zrekonstruovaný prostor přednádraží. A našli nebezpečnou chybu.

Jaroslav MATUŠKA, Katedra technologie a řízení dopravy, Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice

Pro nevidomé je tady vytvořena vodicí linie drážkovaná, ta je správně, je lemovaná, ale v okamžiku, kdy nevidomý vstupuje do vozovky, tak nedostane žádnou platnou informaci o tom, jestli je ještě na chodníku, nebo už ve vozovce.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Teď víte, že vcházíte na silnici?

Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR

Tak to tedy nevím. To kdybyste mi neřekla, tak nevím, že jsem na silnici.

Radim JELÍNEK, mluvčí Magistrátu města Pardubice

Ten dnešní podnět, který jste nám ukázali, je samozřejmě k řešení, určitě se jím budeme zabývat.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Když jsme se ale do Pardubic po téměř třech letech vrátili... /nesrozumitelné/ pozor, protože vcházíte na silnici. Tady ta chyba asi zůstala, kterou jsme minule natáčeli.

Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR

To jsem nepoznal, protože tady by měl být varovný pás, který mi bude říkat: pozor, vozovka, silnice.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

A slibovali, že to opraví.

Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR

No a není to tady. Bohužel.

Radim JELÍNEK, mluvčí Magistrátu města Pardubice

Po vašem podnětu, po vašem natáčení minulém jsme se tímto problémem začali okamžitě zabývat a bohužel jsme přišli na to, že celé to dílo je stále v záruční pětileté lhůtě. Tak ve chvíli, kdybychom do toho díla jakkoliv zasáhli, tak by v podstatě byly porušeny podmínky té reklamační záruční lhůty. Nedokážu teď přesně říct termín, záruční lhůta končí v tomto roce a okamžitě se pokusíme činit kroky k možné realizaci.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

No, tak uvidíme, kdy bude místo pro přecházení bezpečné i pro nevidomé. V listopadu 2019 jsme vysílali reportáž, která se týkala rekonstrukce autobusového nádraží v Plzni. Tam jsme také našli hodně chyb, které jsme místnímu magistrátu oznámili. Zajímalo nás, jestli se jejich opravou někdo zabýval.

ukázka

Levý eskalátor jede dolů, pravý jede nahoru.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

To je chyba.

Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR

No, je. Samozřejmě a pro uživatele hrubá, protože neví, že ty eskalátory jedou přesně opačně.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

A co jsme viděli po roce?

ukázka

Levý eskalátor jede nahoru, pravý jede dolů.

František BRAŠNA, vedoucí Metodického centra odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých

Ano, tak vypadá, že informace je správná a v pořádku.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Další problém se týkal veřejných toalet. Poznáte, že je to toaleta?

František BRAŠNA, vedoucí Metodického centra odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých

Není to podle čeho poznat. Akustika nefunguje, štítek tady žádnej není, tak pro mě to toalety nejsou.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

A po roce?

ukázka

Veřejné WC. Kabina pro osoby na vozíku. Vstup na euroklíč.

František BRAŠNA, vedoucí Metodického centra odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých

Tady je to výrazně lepší, majáček je umístěnej na ose vstupu, dveře jsou označeny hmatným štítkem, takže není problém dveře najít, euroklíčem otevřít.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Největší problém nového autobusového terminálu v Plzni byl tehdy použitý materiál, tedy dlažební kostky, které by měl nevidomý bezpečně rozeznat.

František BRAŠNA, vedoucí Metodického centra odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých

To je obyčejná dlažba, která je možná architektonicky hezká, ale reliéfně na pošlap holí ani jiným způsobem není najitelná.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Tehdy jsme od tiskové mluvčí magistrátu dostali dokumenty, podle kterých je dlažba certifikovaná pro osoby se zrakovým postižením. A tak jsme na místo pozvali výrobce, který je na prohlášení o shodě uveden. Jeho slova nás překvapila. Tady jsou nějaké certifikáty, to jsou certifikáty vaší firmy a jsou na tyhle výrobky?

Josef HABART, jednatel, Česká žula s.r.o.

No, jsou na naše výrobky. Jsou na výrobky tohoto typu, ovšem ne na konkrétně tyto, ale na ty, které jsme dodávali a pokládali na hlavním nádraží v Plzni.

Pavel GRISNÍK, vedoucí, Odbor investic, Magistrát města Plzně

Musím teda uznat, že opravdu ten papír nepatří sem na tu stavbu, ale patří na tu vedlejší. Až budu mít jednání s dodavatelem, tak samozřejmě v rámci reklamačního řízení jsem schopen tyhlety věci všechny dát dohromady včetně certifikátu o dlažbách, o všech možných věcech, který slabozrakým chybí. A ještě můžu říct jednu věc, že v případě, že to ten dodavatel nedoloží, tak v rámci reklamačního řízení budeme celou tu dlažbu měnit tak, aby byla v pořádku.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Jenže když jsme se letos v létě do Plzně vrátili, zjistili jsme, že dlažba zůstala beze změny.

František BRAŠNA, vedoucí Metodického centra odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých

Pro mě je to nehmatný, nerozeznatelný, přestože zákon říká, že to má být odlišenej povrch hmatnej jak holí, tak nášlapem, takže výsledek za mě pořád žádný přínosný není.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Na místo jsme pozvali i místního nevidomého, který nádraží pravidelně používá. Jak se po něm pohybuje?

Milan VČELÁK, vedoucí, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR, Plzeň

Já chodím při kraji jakoby nástupišť, takže jestli můžu takhle...

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Kdybyste to ukázal...

Milan VČELÁK, vedoucí, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR, Plzeň

Ano, takže tady je obrubník a tady je nějakej sloup.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Takže vy se musíte pohybovat tímto způsobem.

Milan VČELÁK, vedoucí, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR, Plzeň

Ano, ano. Je to tady vlastně jediná možná orientace pro mě, no.

František BRAŠNA, vedoucí Metodického centra odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých

Tak tohle fakt bezpečný není. Zaprvé v tom bezpečnostním odstupu podél odjezdový hrany nesmí být žádný člověk, tam je nějaký bezpečnostní odstup, kde se člověk pohybovat nesmí, druhá věc, není to vodicí linie, protože to je i ze zákona zakázaný, a zatřetí jako ten příjezd toho autobusu opravdu toho člověka může někam snést, takže jako je to asi to nejhorší, co by člověk mohl udělat.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Co by vám pomohlo tady v té situaci? Jak by to podle vás mělo vypadat?

Milan VČELÁK, vedoucí, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR, Plzeň

Kdyby ty vodicí linie vypadaly, jak vypadat mají, aby byly pro nás nevidomé hmatné.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Znovu jsme tedy kontaktovali mluvčí magistrátu. Chtěli jsme schůzku na místě, ale dostali pouze písemné vyjádření.

redaktorka; citace, Eva BARBORKOVÁ, mluvčí, Magistrát města Plzně, zdroj: e-mail

Při kolaudačním řízení byly doloženy všechny potřebné dokumenty. Mimo jiné prohlášení o shodě na dlažební desky z přírodního kamene se speciální hmatovou úpravou. Tento dokument byl stavebním úřadem přijat a uznán.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Vy nevidíte v tom problém, že ta dlažba, kterou tam máte, tak ti nevidomí opravdu nenahmatají?

Eva BARBORKOVÁ, mluvčí, Magistrát města Plzeň

To vyjádření, které jsme poslali, je vyjádření jakoby úřadu a těch odborných složek, máte tam napsáno, že vlastně vše prošlo nějakým procesem, takže, prosím, přečtěte si tu naši odpověď a vycházejte z těch informací, které jsme vám poslali.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Přestože má dlažba certifikát, nevidomí ji prostě nenahmatají.

František BRAŠNA, vedoucí Metodického centra odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých

Je tam vidět evidentní nevstřícnost a nezájem řešit tyhlety situace, přestože pro nás jsou tyhlety prvky velmi zásadní.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Protože stavba je podle odborníků z Asociace nevidomých a slabozrakých pro bezbariérové užívání nebezpečná, požádali jsme o prošetření odborníky z České komory autorizovaných architektů a inženýrů.

Radim LOUKOTA, autorizovaný inženýr pro obor dopravní stavby, člen představenstva ČKAIT

Ten prvopočátek byl, že zhotovitel zřejmě si objednal dlažbu, která měla splňovat tyto parametry, a nakonec se zjistilo, že je nesplňuje. Čili dospěli jsme k tomu, že tyto výrobky neměly ani být uvedený na trh, byly zabudovány do stavby a tím vlastně ta stavba se stala nebezpečná pro bezbariérové užívání.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Chybu odhalili až uživatelé. A když jsme na ně magistrát upozornili, místo řešení nám předložili prohlášení o shodě, které dostali od výrobce. A tak jsme oslovili jednatele firmy, která dlažbu vyrobila. A my jsme tady zjistili, že ty hmatové kostky, o kterých teda píšete, že prohlašujete na svoji výlučnou odpovědnost, že jsou určené k použití pro zrakově postižené, tak oni to nenahmatají ti zrakově postižení.

Martin CUBR, jednatel, Medigran s.r.o.

To se musíte zeptat jich, protože ty jsou dělaný podle normy.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Dělaný podle normy? Haló?

Radim LOUKOTA, autorizovaný inženýr pro obor dopravní stavby, člen představenstva ČKAIT

To prohlášení o shodě vlastně je vydáno v rozporu se zákonem, protože v podstatě se výrobce neobrátil na autorizovanou osobu, aby vydala /nesrozumitelné/ technické osvědčení, kde by ten výrobek odpovídal technickým návodů zde citovaným, tak by to museli nahmatat.

Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka

Pohyb nevidomých po autobusovém nádraží je nebezpečný. Přestože o tom Magistrát města Plzeň ví už 3 roky, nic se nezměnilo. A tak jsme úředníky upozornili znovu. A pokud nedojde k nápravě, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých se obrátí na nadřízený orgán nebo v krajním případě podá trestní oznámení.

Klíčová slova: