Černé ovce - Vyzkoušeli jsme
17:35 Černé ovce
Černé ovce jsou tady. Vítejte. Na chodníku odložené sdílené kolo nebo koloběžku potkáváme ve městech často. Někdy ale tvoří nebezpečnou překážku.
Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
To jsou nečekané a velice záludné překážky na našich trasách. Jak bicykly, tak i koloběžky takto nevhodně umístěné jsou svým způsobem nebezpečné, páč jsou nečekané.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
A situace se ani po roce vůbec nezlepšila. Při procházce Prahou jsme opět našli mnoho koloběžek, které byly zaparkované přímo v přirozené vodicí linii nevidomých.
Luboš ZAJÍC, prezident Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR
U koloběžek je ten problém, že jsou zcela nevyzpytatelné. Na tu můžete narazit, když vyjdete z ze svého domu, tak zakopnete, ještě když si rozkládáte bílou hůl, no a hlavně opravdu to může být úplně kdekoliv, ta koloběžka. Člověk není schopen vždycky jít na 100 % soustředěně a v tak pomalém tempu, aby ji rozpoznal.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Pozor, pane Dudře.
Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Koloběžka?
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Je to koloběžka.
Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Tak to je špatně. Je vlastně vedle signálního pásu, který je pro nás nevidomé chodce velice důležitý.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Sdílené koloběžky se ve městech objevují už několik let. A pro jejich užívání ve městě samozřejmě platí zákony.
Vít HOFMAN, mluvčí Magistrátu hl. města Prahy
Jsou podobné jako třeba pro motorová vozidla. Zkrátka ta koloběžka může stát buď ve vozovce tak, aby provozu nepřekážela, anebo na vyhrazených místech. Buď to může být nějaký zakreslený prostor třeba na chodníku, anebo v cyklostojanu. Nicméně ta odpovědnost je vždy na konkrétním řidiči. Problémy bohužel nastávají u těch sdílených koloběžek, kdy ti řidiči, tedy ti uživatelé je odkládají tak, jak to bohužel po té Praze známe.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Pravidla parkování sdílených koloběžek jsou popsána jak na internetu, tak přímo v aplikacích jednotlivých provozovatelů. Uživatel si je před jízdou ale vůbec přečíst nemusí. Špatné parkování vozidel pokutuje policie. Jak je to s koloběžkami?
Irena SEIFERTOVÁ, mluvčí Městské policie hl. m. Prahy
Pokud strážník zjistí toho přestupce, tzn. tu osobu, která tam na místě tu koloběžku zanechá, tak to řeší úplně standardním způsobem jako v případě jiných přestupků, například i špatně parkujících vozidel, tzn. má tři způsoby řešení, domluvu, pokutu nebo oznámení správnímu orgánu.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Tzn. když koloběžka je špatně zaparkovaná, ale už tam u ní není ten, kdo ji zaparkoval, nemůžete pokutovat třeba provozovatele za toto špatné parkování?
Irena SEIFERTOVÁ, mluvčí Městské policie hl. m. Prahy
V tom opačném případě, kdy toho přestupce neznáme, na rozdíl od špatně zaparkovaných vozidel nemáme žádné účinné nástroje podle platné legislativy, jak postihnout provozovatele, popřípadě majitele těchto sdílených koloběžek.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Tak to je pro nevidomé špatná zpráva, protože o nesprávně zaparkované koloběžky si mohou způsobit vážný úraz.
Luboš ZAJÍC, prezident Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Jeden dokonce z našich zaměstnanců a zkušených chodců zakopl o koloběžku tak, že si po pádu zlomil ruku a znamenalo to opravdu více než měsíční pracovní neschopnost a jisté trvalé následky.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
A proč v případě špatně zaparkované koloběžky nepostupovat stejně, jako když si půjčíme auto? Za špatné parkování přijde pokuta autopůjčovně. A ta už si musí zákazníka dohledat sama.
Adam SCHEINHERR, tehdejší náměstek primátora pro dopravu, MHMP /Praha sobě/
My jsme jinak chtěli vlastně prosadit změnu zákona tak, aby obce mohly vydávat licence a zároveň pokutovat ty dané provozovatele, bohužel to v Poslanecké sněmovně neprošlo s argumentem, že je to problém pouze Prahy.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Takže nevidomí v Praze mají, zdá se, smůlu.Zato v Hradci Králové, kde jsou lidé na kola zvyklí a parkují je převážně tak, aby nevidomým nepřekážela, se i na parkování sdílených koloběžek připravili jinak.
Karel VÍT, tehdejší vedoucí odboru strategického plánování a projektového řízení, Magistrát města Hradec Králové
My jsme tedy šli na to tou cestou říct si, že je to podnikání jako každé jiné a za to, když někde parkujete, je potřeba platit. Je tam stanovena nějaká taxa, já teď řeknu, jsou to 3 Kč za metr čtvereční a 1 den, samozřejmě na tom metru čtverečním bude více koloběžek, nejenom jedna, spolu s pracovníky města byla vytipována místa, kde je možné to parkování vůbec uskutečnit, a pak už je to na těch provozovatelích. My momentálně v Hradci očekáváme dva provozovatele, oni žádají, město rozhodne. Jakmile bude rozhodnuto, budou ve městě jimi vyznačena přesná místa, kde je možné koloběžku zaparkovat.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Takže je tu šance, že hradečtí nevidomí o koloběžky zakopávat nebudou. Jenže v Praze si na bezohlednost uživatelů koloběžek stěžují stále.
Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Hůlka mi zaplaťpánbůh včas zachytila, že tu ta koloběžka stojí. Nejhůř, jak může. Kdybych nedal pozor, tak o ni zakopnu. Ale hůl si hledá cestu. A totéž. Zase opravdu kdybych o tom předem nevěděl, zakopnu a můžu se i zranit.
Luboš ZAJÍC, prezident Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Domníváme se, že zkrátka ta cesta je ve vyhrazení parkovacích míst a v tom, aby byl nastaven systém tak, aby opravdu donutil lidi odkládat koloběžky jenom na těchto místech. A my se domníváme, že takový systém už je dnes k dispozici a že ti provozovatelé jsou schopni takový systém nabídnout a používat.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Přesně takový systém používá při parkování koloběžek provozovatel Bolt.
Lucie KRAHULCOVÁ, manažerka veřejné politiky pro služby mikromobility, Bolt
Pro nás bylo důležité, aby se neválely koloběžky a kola jenom tak po ulicích, aby vlastně byly v těch záchytových bodech, a ta naše celá aplikace a systém je nastavený, aby ti uživatelé k těmto bodům vedl. Vlastně v tuhle chvíli je nenecháme tu jízdu ukončit, dokud v tom bodě nejsou a ten stroj se tam nezaregistruje.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
O kolik ten člověk, pokud teda se rozhodne, že nedojede na to parkoviště, že zahodí koloběžku někde u domu, o kolik by potom platil víc, když se neodhlásí?
Lucie KRAHULCOVÁ, manažerka veřejné politiky pro služby mikromobility, Bolt
No, tam vlastně nabíhá stále jízda, takže my tam máme potom nějaký jako celodenní tarif.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Přes všechna opatření jsme našli špatně zaparkované i koloběžky provozovatele Bolt. Pane Dudře, je to tady nebezpečné?
Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Je to nebezpečné, protože je to u signálního pásu, který je pro nás velice důležitý při hledání přechodu nebo naopak při odchodu z přechodu přes vozovku.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Také provozovatel Lime se snaží počet špatně zaparkovaných koloběžek omezit. V červnu zřídili telefonní linku, na kterou je možné zavolat, když člověk na špatně zaparkovanou koloběžku narazí. A tak jsme to hned vyzkoušeli. Stojí tady teda špatně, nevhodně zaparkovaná koloběžka přímo u vodicí linie pro nevidomé, dokonce u signálního pásu, který vede k přechodu, a druhá je zase uprostřed chodníku.
operátor firmy Lime
Ano, rozumím, prosím, ještě jednou adresu.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Přesnou adresu, ano. Na rohu ulice V Olšinách a ulice U Vesny. Vy přijedete ty koloběžky odstranit, nebo co se bude dít?
operátor firmy Lime
Rozumím, koloběžky nebo /nesrozumitelné/?
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Haló, jste tam? Když se půl hodiny nic nedělo, zavolali jsme znova.
operátorka firmy Lime
Je to určitě v řešení, jo, tzn. že co nejrychleji to bude možné, tak my koloběžky odvezeme. Ještě jednou vám děkuju za to, že jste nám to vlastně nahlásila, protože vlastně když se ty koloběžky špatně zaparkujou, tak s tím můžu jednu věc vlastně udělat, že z toho udělám vlastně zónu, kde by nebylo možné ty koloběžky vlastně zaparkovat, aby se to v budoucnu ještě neopakovalo.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Přestože jsme na místě čekali ještě déle než hodinu, špatně zaparkovanou koloběžku nikdo odstranit nepřijel. Zato v Pardubicích špatně zaparkované koloběžky, které mohou nejen nevidomým způsobit úraz, odstraňují každý den.
Jiří Rejda, starosta, MO Pardubice V /ANO/
Svážíme sem, protože se jedná o překážku v komunikaci a stávají se nebezpečné jak našim obyvatelům, tak i všem, kteří s nimi mají co do činění.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
Kdo sem ty koloběžky navezl? Dělá to městská policie nebo kdo to sbírá ty špatně zaparkované koloběžky?
Jiří Rejda, starosta, MO Pardubice V /ANO/
Všechny koloběžky, které se nachází tady před náma, sbírá pracovní četa městského obvodu, takže si je navážíme sami. Děláme to tak stejně, když máme překážku v komunikaci oznámenou od někoho jiného a nejedná se třeba o koloběžky, ale dám příklad, nepořádek u kontejnerových stání nebo podobně.
Kristýna AUGUSTOVÁ, redaktorka
A to je zajímavé. Provozovatelé sice tvrdí, že špatně zaparkované koloběžky každý den sbírají, tyhle jim ale evidentně nechyběly.
Jiří Rejda, starosta, MO Pardubice V /ANO/
Když jsme zde měli poprvé těch 7 koloběžek a následně dalších 20, dokonce se firma jednou ozvala po třech týdnech a druhá po čtyřech. Takže jim nechyběly. Provozovatelé za tu celou dobu už tady byli několikrát, pokaždé otevřeme bránu nebo branku a necháme je, ať si koloběžky vyvezou. Vracíme jim je, žádné finanční prostředky za to nechceme, pro nás to je opravdu, že se snažíme chránit naše občany z hlediska bezpečnosti.
Viktor DUDR, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Toto je jedno z možných řešení a za ně jsme velmi vděční. Kéž by se tak dělo i v jiných městech a místech.