Co se máme naučit od lidí žijících s postižením

Zdravá žena, navíc matka dospívajícího syna, spáchá sebevraždu, zatímco těžce nemocné dítě se rve o právo na život. Jak to, že lidé, jimž – jak se zdá – nic podstatného nechybí, si svého života mnohdy neváží, zatímco ti s řádově horšími kartami se o něj perou? Tuto otázku si položila švýcarská filozofka Barbara Schmitzová v knize Jaký život je hoden žití? a nejde tu o teoretické cvičení; ta sebevražedkyně byla filozofčina sestra a dítě s těžkým postižením její dcera.
Kniha vyniká osobitostí i vyrovnaností. Autorka mohla napsat dílo spadající do žánru zúčtování: společnosti, která nemínila přijmout její dceru, by bylo co vracet. Společnost se navíc prý připletla i do osudu její sestry. Není šokující, jak lhostejně přijímáme vysoký počet sebevrahů? Důvodem je podle ní fakt, že lidi umírající vlastní rukou máme sklon heroizovat, spatřovat v nich ztělesnění svobody. Vztek, tato nemoc současnosti, je však autorce cizí.
Zúčtovat by mohla i s filozofií. Platon lidem s postižením upíral právo na bytí a dnes hovoří někteří myslitelé o lidech s demencí jako o "post-osobách". Autorka si přitom nemyslí, že by myslitelé nesli výlučnou odpovědnost za to, jak pohlížíme na tělesně a duševně postižené – vždyť jen přejímají předpoklady společnosti. Ale zcela nevinní tito myslitelé nejsou: převzaté společenské intuice cizelují a zesílené je navracejí do společnosti. Fatální je to podle Schmitzové právě pro lidi s postižením a pro sebevrahy. Pohled na jejich situaci je pokřivený. Autorka...

 

Klíčová slova: