Dramaticky přibývá dětí, které nemluví ještě při zápisu do školky a neumí se soustředit. Speciální pedagožka radí, co s tím

Proč má stále více dětí problémy s řečí a výslovností, čím škodí batolatům a předškolákům absence povinností i moderní technologie, co by měli rodiče dělat místo obskakování potomků a čím jim dokážou sami pomoct k úspěchu? Zeptali jsme se speciální pedagožky Mgr. Mariny Šimanové z poradny Pohodová rodina.
 Nějakou vadou řeči trpí každé čtvrté dítě v předškolním věku, což je alarmující. Kde vidíte příčiny? Příčin je mnohem více, než se na první pohled zdá. Zjednodušeně můžeme říci, že je to kvůli odlišnému způsobu života, než pro který jsme se evolučně vyvinuli. Určitě nemá smysl obviňovat rodiče, že dělají vše špatně, jen si v dnešním pohodlí musíme více uvědomovat, jak dětem zajistit přirozené podmínky pro celkový rozvoj. A co je tedy pro rozvoj řeči u nejmenších dětí ze všeho nejdůležitější? Zájem, chuť a pak také vytvářet důvody, proč komunikovat. Tím nejzajímavějším, co by mělo dítě od kojeneckého věku vidět, by měla být tvář maminky, oční kontakt, pohyb rtů a hra s melodií a řečí. Každodenní divadlo při představování světa, tedy vzájemné zrcadlení a nápodoba. A také opakování stále stejného, aby si mohl mozek vytvořit dobré spoje a stopy. Lidé...

 

Klíčová slova: