Fotografie, které nemusíte vidět, stačí si na ně sáhnout. Canon připravil výstavu nejen pro zrakově postižené

Fotografie lze vnímat i jinými smysly než jen zrakem. Výstava Svět nevídaný, kterou připravila společnost Canon ve spolupráci s Nadačním fondem Českého rozhlasu - Světluška a organizací Czech Photo, je toho jasným důkazem. Díky technologii reliéfního tisku si tu můžete sáhnout třeba na známou fotografii nosorožce nebo snímek držitele Pulitzerovy ceny. Jsou "3D fotografie" cestou, kam se budou ubírat trendy? Nejen o tom jsme si povídali s Evou Kučmášovou, ředitelkou korporátní a marketingové komunikace společnosti Canon ve střední Evropě.
Jak vznikl nápad vytvořit výstavu pro nevidomé?
S nápadem přišla přímo naše centrála v Londýně. Je to tedy koncept platný pro celou Evropu, nicméně my v Česku jsme už jako jedni z mála měli s podobným projektem zkušenost. Před lety jsme spolupracovali s Museem Kampa na výstavě ke stým narozeninám Medy Mládkové. Digitalizovali jsme například její rodinná alba, součástí spolupráce pak byla i tvorba zmenšené repliky obrazu Katedrála od Františka Kupky, kde jsme díky špičkovým fotografiím od Jana Williama Drnka a naší tiskařské technologii umožnili lidem osahat si mistrovy tahy štětcem. To by u originálu za desítky milionů pochopitelně nešlo. U Světa nevídaného jsme tedy měli na co navazovat, i když dnešní technologie je ještě dokonalejší.
V čem výstava spočívá a jakou technologii jste použili?
Jedná se o čtrnáct fotografií od ambasadorů společnosti Canon z celého světa, přičemž na každém snímku jsou důležitá místa, lidé, objekty nebo různé detaily vytištěné s reliéfem. Takže je možné si na ně sáhnout a získat tak hmatový dojem z fotografie. Toho jsme docílili díky jedné z našich tiskáren, která vrství barvy na sebe a vytvrzuje je pomocí UV světla. Na rozdíl od jiných metod se finální grafika nepřekrývá bílou vrstvou. Na výstavě máme třeba velmi známou fotku nosorožce, kde tisk imituje nosorožčí kůži. Je to tedy zážitek i pro návštěvníky bez poruchy zraku, protože ...

 

Klíčová slova: