Importer vozů Toyota připravil ve spolupráci s českou RUČNÍ PRÁCE
společností API CZ model Proace City Verso upravený pro přepravu vozíčkářů. Zároveň vozidlo opatřil ručním řízením a my si tak vyzkoušeli, jaké to je jezdit rukama.
Základem pro přestavbu se stal model Proace City Verso v krátké verzi s naftovým motorem 1.5 D-4D a osmistupňovou automatickou převodovkou.
FlexiRamp
Základem patentované úpravy FlexiRamp, představené v roce 2008, je plošina vybavená nájezdovou sklopnou rampou, která se instaluje do zadní části vozidla. Plošina je částečně zalomená a na ni pak navazuje sklopná rampa. Kvůli montáži této plošiny, která snižuje podlahu vozu v zadní části, však musí být upravena výfuková i palivová soustava a také zadní nárazník, který se vyklápí spolu s nájezdovou rampou. Testované provedení je konfigurováno jako čtyřmístné, Toyotou dodávaná zadní sedadla jsou odmontována a nahrazena dvěma samostatnými užšími sedadly. Uprostřed mezi nimi je samotná plošina pro vozíčkáře dlouhá 1400 mm a široká 760 mm. Snížená podlaha zajišťuje dostatečnou minimální vnitřní výšku 1400 mm, výška u pátých dveří je ještě o 25 mm větší. Důležitou součástí je sklopná nájezdová rampa dlouhá 1050 mm a široká 730 mm, s níž lze velmi snadno manipulovat. Pokud ve voze není vozík, funguje jako klasická podlaha zavazadlového prostoru. Pokud je uvnitř vozík, je vztyčená a slouží jako opěra. Invalidní vozík je k podlaze fixován pomocí čtveřice bezpečnostních pásů, z nichž dva jsou přímo v podlaze a dva u nájezdové hrany jsou speciální odnímatelné magnetické přípravky. Osoba přepravovaná na vozíčku má navíc svůj vlastní bezpečnostní pás. Celý systém upoutání osoby na invalidním vozíku byl podroben bariérovým zkouškám při 50 km/h a zpomalení 20 g, které prokázaly vysokou úroveň bezpečnosti celého systému.
Všechno rukama
Testované vozidlo bylo navíc vybavené i ručním řízením, což ale mělo v tomto případě spíš demonstrativní charakter ukázek možností firmy API CZ, protože to není obvyklá kombinace s plošinou FlexiRamp. Ovládací element se nachází po levé straně u volantu a je pomocí pákového mechanismu propojen s plynovým a brzdovým pedálem. Pohybem páky od sebe se přidává plyn, k sobě zase brzdí. Než jsem si ale troufnul sundat nohu z plynu a brzdy, raději jsme si to vyzkoušel nanečisto. Nejsložitější na ručním řízení pro mne byla jízda ve městě a aktivace směrových světel, které se stejně jako ovládací páka nachází po levé ruce. Také prudké zatáčky s nutností otočení volantem do krajní pozice vyžadovaly velkou pozornost. Ale nakonec jsem si na to zvykl a nebál jsem se ručně i couvat do úzkých mezer. Právě při menších rychlostech jsem si nejčastěji pletl plyn s brzdami.
Tradice od roku 1996
Společnost API CZ s.r.o. byla založena v roce 2003 jako pokračovatel firmy Miroslav Bartoš - API, která působí v oblasti úprav vozidel od roku 1996. Homologaci na úpravu vozidel typu Toyota Proace City Verso plus jejich sourozenců Citroën Berlingo, Opel Combo a Peugeot Rifter firma API získala v roce 2019, úpravu FlexiRamp lze dále namontovat do modelů Volkswagen Caddy 5. generace, Ford Tourneo Connect a Fiat Doblo v krátké i dlouhé verzi.
Cena systému FlexiRamp se pohybuje mezi 150 až 200 000 korunami podle zvolené výbavy a příslušenství.
Toyota 1.5 D-4D Proace Family City 7 Comfort Verso
Motor: Ř4/vznětový
Zdvihový objem: 1 498 cm3
Max. výkon: 96 kW (130 k) /3 750 min-1
Max. točivý moment: 300 Nm/1 750 min-1
Maximální rychlost: 181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Převodovka: A8
Spotřeba v testu: 5,8 l/100 km
Emise CO2: výrobce neudává
Pohotovostní hmotnost:1 711 kg
Celková hmotnost:2 365 kg
Objem zavaz. prostoru: 597 l
Rozměry d/š/v:4 403 x 1 848 x 1 837 mm
Rozvor: 2 785 mm
Základní (bez přestavby): cena test. vozu 722 930 Kč bez DPH