Inkluze pro mě znamená společné hledání cesty, která je pro dítě nejlepší
15. listopadu 2023 Rozhovor s e speciální pedagožkou Lenkou Vrbeckou Doležalovou
S Lenk ou Vrbeckou Doležalovou jsme si v útulném a inspirativním prostředí jednoho knihkupectví povídaly o inkluzivním vzdělávání. Stejně příjemnou atmosféru se snaží se svými kolegyněmi navodit i během konzultací s rodiči ve speciálně pedagogickém centru, kde společně řeší, jakou cestu vzdělávání zvolí pro své dítě se sluchovým postižením.
Pojďme si nejprve vysvětlit, co je to inkluze? Jaký je rozdíl mezi integrací a inkluzí?
Tyto dva termíny se v současné době často zaměňují, a to nejenom mezi rodiči, ale i mezi pedagogy a dalšími odborníky v praxi. Termín integrace je starší, a proto jsme na něj všichni zvyklí. S ním jsme se měli možnost setkávat již v 90. letech 20. stol a následně i v původním znění školského zákona, resp. zákona č. 561/2004 Sb., a to do roku 2015. Termín inkluze se začal v českém prostředí hojně skloňovat v posledních 10–15 letech. V souvislosti se změnami v legislativě v roce 2016, které se týkaly zavedení současného pojetí inkluzivního vzdělávání v rámci novelizace školského zákona a následně jeho zavedení do praxe, byl termín integrace z legislativy oficiálně odstraněn a v současné době se ve vztahu k vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (dále SVP) hovoří právě o inkluzi. V naší praxi využíváme nejčastěji termín inkluzivní vzdělávání, ten je dle mého názoru...