Každé dítě s autismem je individualita
Děti s poruchou autistického spektra vyžadují speciální přístup a prakticky nepřetržitý dohled. Na Praze 3 se jim věnuje centrum Zahrada a ZŠ Zahrádka.
Na českých základních školách jsou zhruba čtyři tisíce dětí s poruchou autistického spektra (PAS). Každé z nich je přitom jedinečné a má specifické chování. "Joachim se začal nestandardně projevovat kolem prvního roku. Stranil se kolektivu, hračky stavěl do řad a rovnal je podle velikostí, brzy ovládal abecedu i čísla, ale prakticky nenavazoval oční kontakt ani jinak nekomunikoval," popisuje svou zkušenost Kristina Šedivá, která žije se sedmiletým synem na Žižkově (oba na snímku).
"Musím mu naslouchat desetkrát víc než normálnímu dítěti, protože prakticky nemluví, a laskavým přístupem se snažím proniknout do jeho světa." Diagnóza PAS se může týkat stejně tak dětí nadprůměrně inteligentních, jako těch s mentálním handicapem. Část dětí je relativně soběstačná, ty se závažnějšími potížemi ale potřebují vysokou míru podpory při naplňování i těch nejzákladnějších potřeb — obvykle totiž nerozumějí řeči, nemluví ani negestikulují. Společná je pro ně nejen oslabená schopnost vést komunikaci, ale i navazovat a rozvíjet vztahy. "Děti s PAS se chovají a myslí jinak než ostatní vrstevníci, nedokážou adekvátně reagovat na běžné situace. Projevy se mění v souvislosti s věkem, v různých formách ale trvají celý život," vysvětluje Tereza Šafránková, která se problematice věnuje už od roku 2006.
Základní škola Zahrádka, kde působí, vzdělává žáky s těžkým kombinovaným postižením, kteří mají vedle PAS i mentální, smyslové nebo tělesné vady. Vyžadují téměř nepřetržitý dohled a speciální vzdělávání. "Vhodné typy komunikace a individuální výchovně-vzdělávací plány tvoříme společně se všemi členy týmu a rodiči," upřesňuje Šafránková.
Žáci ZŠ Zahrádka jsou obvykle zároveň klienty Integračního centra Zahrada. To funguje jako denní stacionář, který dětem s kombinovaným postižením a jejich rodinám poskytuje komplexní servis včetně rehabilitace a vzdělávaní. Děti si tu osvojují elementární vědomosti, dovednosti a návyky za pomoci logopedie, fyzioterapie a ergoterapie, ale i novějších metod, jako je třeba snoezelen, který spočívá ve stimulaci smyslů.
Tomu, jak žít s poruchou autistického spektra, se věnuje i řada občanských iniciativ. Za vznikem spolku Naděje pro děti úplňku stojí rodiče žákyně, která dochází právě na ZŠ Zahrádka. Dnes ke sdružení patří přibližně 70 maminek a tatínků, kteří vědí, že se jejich děti budou vždycky spoléhat na pomoc nejbližších.
---
Děti s PAS se chovají a myslí jinak než ostatní vrstevníci