Klára Eliášková: Speciální školy jsou nezastupitelné

"Určitě je správné, že se jako společnost snažíme zajistit, aby se všechny děti mohly vzdělávat v jedné škole.

Měli bychom se ale zabývat také tím, jak v nich hendikepované děti učit, aby to pro ně bylo podnětné, motivující a hlavně přínosné, aby se skutečně něco naučily. Jestliže integrovaný žák vypracovává úkol samostatně s asistentem, často třeba i v jiné místnosti, zatímco se učitel věnuje zbytku třídy, nemůžeme hovořit o skutečné integraci," říká odbornice na výuku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami z Pedagogické fakulty UK a ředitelka pražské střední školy pro zrakově postižené Klára Eliášková.  

Výzkumně se zabýváte historií výuky mateřského jazyka u zrakově postižených dětí v českých zemích. Mohou být tehdejší učitelé pro ty dnešní něčím inspirativní?  

Rozhodně mě během studia historických pramenů příjemně překvapil entusiasmus, s jakým se snažili nevidomým dětem vědění zprostředkovat. Navzdory tomu, že...

 

Klíčová slova: