Komunikujeme s člověkem se zrakovým postižením

Při kontaktu s nevidomým je vhodné se představit. Zrakově postižený nás nemůže vidět, může nás sice poznat po hlase, ale nemusí.
Pokud jsou v místnosti i jiní lidé, představte i je,
obejděte přitom všechny členy ve směru nebo proti směru hodinových ručiček.
Mluvte přímo ke zrakově postiženému, nedělejte to zprostředkovaně. Velmi
nevhodně působí, když se například obsluha restaurace zeptá průvodce "Co si pán
dá k pití". (Podobnou chybu dělá řada lidí i v případě osob na vozíku s
průvodcem.)
Při komunikaci se zrakově postiženým se nebojte se používat
pojmů jako "podívat se", "vidět" apod. Mluvte normálním hlasem, nekřičte.
Nepomáhejte dotyčnému ihned zbrkle bez předchozí domluvy. Nejprve se ho
zeptejte, zda potřebuje pomoc dostat se například na určené místo. Pokud ano,
nabídněte mu loket a běžte asi napůl těla před ním, aby mu vaše ...

 

Klíčová slova: