Logopedická poradna

 
ČRo - Olomouc

10:04 Apatyka

 
Bořek VOLNÝ, moderátor

Krátce po desáté, čtvrtek 3. 3. Dobrý den, hezké čtvrteční dopoledne. Tady Český rozhlas Olomouc Bořek Volný a za chvilinku samozřejmě už poradna Apatyka. Dnes vlastně malá, ale doufám, docela užitečná, poradna, logopedická. Řeč bude tedy řeči. O řečových potížích. Paní Mgr. Lenka Malíková, zkušená logopedka se věnuje dětem, ale zdaleka nejenom dětem. A pomáhá jim zdaleka nejenom s těmi typickými hláskami, s výslovností R, L, Ř. Jak říkám, řeč bude nejenom o těchto láskách. Poslechněte si ale hlavně na cokoliv z logopedie třeba u dětí se jí můžete ptát. Takže logopedická kontaktní poradna Apatyky je tady pro vás. Když napíšete esemesku zavčasu na číslo 723 70 33 51. A za chvilku také uvolněné linka k telefonování a k živému kontaktu paní magistry, logopedky 221 555 444. Že se na logopedii, jak se kdysi za nás, když jsme byly děti říkalo na řeč, chodilo a zřejmě stále chodí, aby se spravilo třeba ráčkování, /nesrozumitelné/ to je asi známe. A je to asi to, co nás laiky úplně logicky v souvislosti s logopedií hned napadne. Určitě i na to se můžeme dneska v Českém rozhlase Olomouc zaměřit. Určitě i na to se můžete vy ptát. Budeme se na to ptát společně. Určitě i na potíže s některými hláskami L, R, Ř asi hlavně u dětí. I to můžete probrat s naším hostem, paní magistrou, logopedkou. Ale paní magistra, logopedka Lenka Malíková, dost možná leckoho překvapí, poučí a třeba poradí i v mnohem dalších a úplně jiných oblastech, řeči, komunikace než pouze s výslovností jednotlivých hlásek. Pěkně vítáme, paní magistro Malíková, dobrý den.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Dobrý den.

Bořek VOLNÝ, moderátor

No, hodím hned tu rukavici před vás, takový základní nástin, je toho hodně samozřejmě. Ale od těch hlásek můžeme posunout i dál čemu se, nebo čemu se nejčastěji věnujete?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Ano na klinickou logopedii dochází děti s poruchou výslovnosti, to je pravda. Ale těchto dětí je opravdu menšina. Větší část našich pacientů tvoří děti se středně těžkou až těžkou poruchou komunikace. Jedná se o opožděné vývoj řeči, vývojové dysfázie. Což je závažná porucha jazykového vývoje. Ale také o děti s genetickými syndromy. Děti s poruchou autistického spektra, s poruchou hlasu, s poruchou pozornosti a hyperaktivitou. A kromě dětí se samozřejmě klinický logoped, což se možná méně ví, věnuje i dospělé klientele. Takže nás může navštívit dospělý člověk, po prodělání mozkové příhody. Anebo při poruše hlasu nebo člověk, který má sám ještě potíže s artikulací a potřebuje v dospělém věku tu poruchu výslovnosti upravit.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Kratičce se zastavím u dospěláků, to byste nevěřila, jak mimochodem do jiných různých pořadů, nejenom do Apatyk, do zdravotních poraden a jiná témata, třeba i do písniček na přání se občas dovolá někdo třeba po takzvané mrtvičce. Říká, mně to vůbec nemluví a já neumím mluvit a pak nádherně ten vstup zahájí a dokončí. Tak třeba dneska pomůžeme i jim. Třeba dneska poslouchají Apatyku Českého rozhlasu Olomouc, dospěláci, senioři třeba po takzvané mrtvičce. Ale k dětem, my jsme říkali L, R, Ř, ráčkování /nesrozumitelné/ se tomu tuším říká. A když se řekne ale opožděný vývoj řeči, tak to není právě to, že mu třeba tomu dítěti nejde zrovna tahle ta hláska v určitém, v určité fázi. Co je opožděný vývoj řeči, jak to pozná rodič, prarodič, babička?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

U opožděného vývoje řeči dochází ke zpoždění nástupu všech /souzvuk zvuků/. Ano, dítě začíná mluvit později. Má slabší slovní zásobu. Později začíná mluvit i gramaticky správně. Dnes už víme, že je důležité, aby dvouleté dítě spojilo dvě slova třeba. Máma ham, táto papá. A pokud se nespojujou dvě slova ve dvou letech, tak už je dobré se zamyslet, a to dítě více sledovat. Tříleté dítě už by mělo mluvit v jednoduchých větách.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Vy jste klinický logoped zkušený, logopedka. Konkrétně z olomouckého pracoviště Logofon s.r.o. A taky v Mohelnici prý působíte. A myslím, že i od vás jsem dostal spoustu odkazů na docela dobrý zdroj, který je dobré praktické si proklikat, když je někdo on-line. Na asociaci klinických logopedů je to tak?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Ano.

Bořek VOLNÝ, moderátor

A tady vidím zrovna v jednom materiálu letáčku klinická logopedie velice praktický souhrn třeba i pro nás bodový scénář. Tam jsou vždycky rozdělené mýty a potom pravda. Která vyvrací ty mýty, také je jeden důležitý a celkem hodně zažitý je, že na logopedii stačí jít v případě potíží asi v pěti letech. Ale to je případ určitě i mladší klienty, pacienty.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Ano, přijímáme samozřejmě mladší děti a je důležité říci, že klinická logopedie je pro všechny, bez omezení věku. Tudíž se na nás může obrátit i maminka dítěte čerstvě narozeného, které má problémy se sáním dítěte, které v šesti měsících není schopno přejít na příkrmy na tuhou stravu a má problémy se žvýkáním. Tudíž mohou k nám docházet, jak miminka tak potom ti senioři.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ono ten pátý rok, to je mezník předškolák, má jít do školy, takže se říká, tam je potřeba vyřešit tu řeč a hlavně ty, to ráčkování a podobné, podobné věci. Ale ono už je možno zachytit nějaké potíže u miminek a zdaleka tedy logicky to nemusí podle jejich vývoje, to zahájení řeči už opravdu to sání. Problémy s dudlíkem důležitá věc. Taky jsou o tom určité mýty a taky možná v mezigeneraci dnešních babiček a prababiček některé ty ty mýty přetrvávají. Jak s dudlíkem, naznačte, zatím co se na to budou ptát posluchači.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Tak dudlík je důležitý pro uklidnění dítěte. Do toho půl roku je naprosto neškodný. Po půlroce je dobré dudlík pomalu omezovat. Rozhodně ho nedávat přes den na uklidnění. A dávat ho dítěti třeba na spaní, aby mohl usnout a pak mu ho odstranit. No a po prvním roce života ideálně dudlík nemít vůbec. Protože pokud to dítě stále má doma dudlík, nemá možnost, nemá prostor pro to, aby se mu dobře vyvíjel pohyb jazyka, pohyb rtu. Aby se mu dobře vyvíjela artikulace, chcete-li výslovnost.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Takže samozřejmě hlásky L, R, Ř taky sykavky a hlásky s nimiž mohou mít problémy. Samozřejmě i dnešní děti to nepopíráme, ale dětská logopedie jak víme /nesrozumitelné/, zdaleka nepomáhá jenom s výslovností jednotlivých hlásek. Na cokoliv byste chtěli zeptat stran dětí, ale i dospěláků, třeba o těch mozkových mrtvičkách, příhodách a podobně. Můžete se zeptat, a to tak, že zavoláte paní Mgr. Lence Malíkové. Dnes do studia Apatyky Českého rozhlasu Olomouc, 221555444 nebo můžete napsat.

mluvčí

Napište nám SMS na 723 70 33 51. Český rozhlas Olomouc, žijeme tu s vámi.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Posloucháte Apatyku Českého rozhlasu Olomouc a kontakty k nám jsou esemeskový 723 70 33 51, anebo můžete rovnou zavolat. A ono se možná i lépe potom konzultuje. Jak se říká interaktivně přímo živě s uchem na ucho. Linka 221555444 ta telefonická. Provádíme komplexní logopedickou diagnostiku a terapii všech druhů narušené komunikační schopnosti u dětí i dospělých. Včetně toho, aby se znovu, znovu naučili a nějak se dostali přes své hlasové poruchy. Tak se specializujeme na péči o děti s vývojovou dysfázií a poruchami autistického spektra. Taky i tady vlastně nastiňujeme trošku to portfolio zrovna vaší ordinace Logofon paní Mgr. Lenky Malíkové, hosta Apatyky Českého rozhlasu Olomouc. Já bych v těch mýtech versus pravdách, logopedii, v klinické logopedy ještě linku a pokračoval. Řekli jsme, že klinický logoped nepracuje jen s dětmi. Ale taky, že neupravuje jenom artikulaci, že neučí jenom básničky, které nás ale laiky napadnou. No, tak jak pracuje logoped ještě v kostce?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Také práce klinického logopedie je velice zajímavá. A mohla bych říct, že pracuje logoped komplexně. Rozvíjí hrubou, jemnou motoriku, rozvíjí smyslové vnímání, sluch, zrak, dokonce i čich, hmat, rovnovážné ústrojí. Klinický logoped se zaměřuje také na správnou dechovou funkci. Samozřejmě na dobrou funkci mluvidel. To znamená určité artikulační cvičení. Provádí orofaciální stimulaci. Takže ta práce opravdu má široký záběr. A není to jenom soustředění na to, zda ten jazyk dítě dobře umístí, dobře s ním hýbe. Ale proto, abychom mohli dobře komunikovat, potřebujeme mít v pořádku celou řadu našich dovedností.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Všechno musí cvaknout /souzvuk zvuků/. No, ono v tom těle vůbec, když to funguje, tak se člověk nikdy diví, jak to pěkně funguje, šlape jako namazaný stroj. Vy jste teďka zmiňovala třeba vlastně, že na té artikulaci se hodně může podepsat to, jak mám takzvaně narostlá ta mluvidla, ten jazyk a podobně. Já, když jsem se možná jako dítě, naštěstí jsem se naučil čas zrovna ty samozřejmě opakovaného lásky L, R, Ř celkem snadno asi rychle. Díky možná nápodobě v rodině. Na to se ptávají občas posluchači laikové, jestli v těch ordinacích logopedů, ale když jsem si i tehdy, anebo teďka připomněl, že jsem zkoušel napodobit kamarády Z místo R nebo L. Tak jsem si říkal, no tak oni ten jazyk nebo ta mluvidla prostě nedají tam, kam mají dát L, R, ten jazyk bude úplně někde jinde. A to nebyl jediný problém, že nedám, nedám ten jazyk tam, kam mám.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Přesně tak, není to jediný problém. To dítě musí mít v pořádku i sluchovou diferenciaci. Musí si, musí být schopno vnímat rozdíly mezi hláskami v mateřské řeči a musí mít v pořádku samozřejmě i pozornost i sluchovou paměť, která je velice důležitá pro dobrý vývoj řeči.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Tady hned dotaz, který vlastně kopíruje to, o čem jsme taky chtěli mluvit. Jestli bychom se, prosím, prý mohli věnovat dysfázii. Co to je, vývojové poruchy řeči a dysfázie. Je to třeba z nějakého základu minima speciální pedagogiky vím, ale už taky úplně jistý si nejsem rozdílem. A ono se taky píše zrovna v asociaci klinických logopedů, že děti nemají jen opožděný vývoj řeči. Rozebereme to, prosím, seznamte nás.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Vývojová dysfázie je specificky narušený vývoj řeči. V porovnání s opožděným vývojem řeči, dítě s vývojovou dysfázií má potíže v porozumění. Může mít potíže s motorickou koordinací, se sluchovou slovní pamětí. Může mít potíže na úrovni kresby i vývoje, vize, prostorové orientace. Děti z vývojovou dysfázií mají problém, problémy i ve vnímání metafor, humoru, nadsázky. Mohou mít potíže v cítění toho mateřského jazyka. Je pro ně problém vytvořit rýmy, objevují se u nich časté gramaticky nesprávné jevy. A bohužel vývojová dysfázie dál pokračuje ve školním věku jako dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Až 90 procent dětí s vývojovou dysfázií může ve školním věku mít poruchy učení a poté vlastně navštěvují speciálního pedagoga stran vzdělávání.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Můžeme, když asi, řekněme, takové obecné dítě každé je samozřejmě individuální. Každé může mít trošku jinou poruchu, předpoklad v rodině. Samozřejmě autistické děti zase úplně jiná kapitola, ale ptá se tady posluchači, posluchačka a babička podepsána. Jestli bychom mohli shrnout, co kdy běžně, v kterém roce se vlastně má zkoumat, na co se mají rodiče, prarodiče zaměřit. Co má umět stran komunikace, výslovnosti zejména to dítě?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Tak asi nejdůležitější je, abyste si všímali, zda dítě slyší. Pakliže dobře slyší, tak zda rozumí.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Mimochodem už neonatologové myslím, že dělají nějaký test při porodu vlastně toho sluchu.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Přesně tak každé dítě v České republice je po narození vyšetřeno  foniatrem nebo ORL lékařem, aby se zjistilo, zda, zda má sluch v normě.

Bořek VOLNÝ, moderátor

On už vlastně může nastupovat postupně ta práce toho logopeda, kde je potíž.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Ano přesně tak. A kromě toho porozumění samozřejmě si všímáme, zdá se rozvíjí slovní zásoba. Zda se vytváří věty. Co se týče určitých mezníků, tak jsem se zmínila, že kolem dvou let alespoň spojovat dva slova. Kolem toho roku, aby dítě už používalo minimálně slabiky, zdvojené slabiky. Ve 3 letech jednoduché věty. Ve 3,5 letech si všímá, zda dítě používá V, F, K, G, CH. A kolem, po čtvrtém roce už je důležité, aby se objevovalo L, aby dítě měkčilo a kolem pátého roku, teprve kolem pátého roku se zabýváme R, Ř hře a sykavkami.

Bořek VOLNÝ, moderátor

A já se dívám, že jedna z dalších esemesek tu bychom mohli nechat na ten začátek dalšího povídání s paní Mgr. Lenkou Malíkovou z kliniky Logofon. A totiž právě, jak se dneska moderně u logopeda pracuje zrovna s těmi L, R, Ř. Za chvilinku se tomu budeme věnovat. A vy nám můžete i zavolat.

mluvčí

Zavolejte nám 221 555 444. Český rozhlas Olomouc, žijeme tu s vámi.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Modrá /nesrozumitelné/ 221 555 444 je teď k dispozici a momentálně obsazená. Za chvilinku klidně volná pro vás 221 555 444. Logopedické potíže nejrůznějšího charakteru, asi hodně samozřejmě hlásky to L, R, Ř. I tomu se budeme věnovat s paní Mgr. Lenku Malíkovou. A teď s paní posluchačkou, dobré dopoledne.

posluchačka

No, dobré /nesrozumitelné/ i všem posluchačům. Já bych se ráda zeptala paní doktorky, co dělat s vnoučkem, kterej už chodí na logopedii delší dobu, naučil se Ř, naučil se R, tak pardon, místo Ř tak trošku /nesrozumitelné/ a takový úplně to, úplně vám to asi nevysvětlím. A už ho to přestává nebo přestalo ho to bavit, že se nechce, prostě kapituloval na to, že se nechce nebo tak jako ne nechce, on se snaží, ale, ale nebaví ho to.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Už ho to trápí, otravuje.

posluchačka

A moc ho trápí a nejde to nijak s tím. Tak Já bych ráda teda /nesrozumitelné/. A sestřička, kterou má mladší, tak perfektně mluví. Maminka ta mluvila perfektně od malička. Že by to bylo nějaký takový dědičný nebo co. Mluví s ním krásně česky, já teda hanácké. Takže není problém, ale prostě ta výslovnost je tam, jako je to pár roků a není možný /nesrozumitelné/ přeměnit logopeda nebo, nebo tak něco, tak bych ráda. Děkuju vám /souzvuk zvuků/.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Jenom vydržte chvilinku, jestli se paní Mgr. Malíková chce doptat na něco.

posluchačka

Ano.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Anamnestické, aby nabrala údaje ještě potřebné.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Dobrý den, zdravím vás.

posluchačka

Dobrý den.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Určitě by mě zajímalo, zda kromě nesprávného Ř, je ještě něco, co u vnuka řešíte?

Bořek VOLNÝ, moderátor

R vyřešili.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Já, já totiž, já totiž se ptám jako sama za sebe. Ali maminka to řešila, ale myslím si, že už také ono začalo to, to jo Ř a R to začalo teda. A možná, že se to právě ta výslovnost, že se špatně, že místo toho nahrazuji, co /nesrozumitelné/, tak nějak úplně vám to nedovedou.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Takže hlavně to Ř, no asi častý problém.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Pokud má chlapec v pořádku R, opravdu ho říká dobře, tak je velká šance, že se to Ř naučí. Protože hláska R se používá při vyvozování hlásky Ř. Takže nemůžu přesně říci, jak váš logoped pracuje. Jaké techniky používá, ale tady je velká šance, že i to Ř půjde.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Je to dobrý základ, R je dobrý základ i pro Ř.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

I nutný základ.

Bořek VOLNÝ, moderátor

A ono vlastně vy říkáte rotaci /nesrozumitelné/ R.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Ano.

Bořek VOLNÝ, moderátor

A někdo ráčkuje nejčastěji. Asi a rotaci je Ř typicky české.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Ano přesně tak.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ano, co jste se chtěla zeptat?

posluchačka

Já bych se ještě chtěla zeptat, jestli třeba to není, že třeba /nesrozumitelné/ jako v puse neměl nějakou nebo, nebo.

Bořek VOLNÝ, moderátor

No, výborný, ta uzdička častý problém.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Ano, pokud je zkrácena podjazyková uzdička, tak je samozřejmě omezená hybnost jazyka. A do jaké míry je zkrácená, tak to může posoudit jednak ošetřující klinický logoped, ale samozřejmě i stomatolog nebo i ORL lékař. V případě, že ta uzdička je opravdu krátká. Ten jazyk má omezenou hybnost, tak se potom zhoršuje veškerá výslovnost. Vašeho vnuka jsem bohužel neviděla, nedokážu posoudit, v jakém stavu jeho jazyk, jak je pohyblivý. Ale i tohle samozřejmě může hrát roli. Pokud on tu uzdičku měl krátkou, tak se mohl i mu hůř dařit, vlastně procházet tu logopedickou terapii a těžit z té terapie.

Bořek VOLNÝ, moderátor

A otravovat do toho.

posluchačka

Pardon, mohl by to být ještě tím, že se narodil přenosenej anebo ještě měl nějaký problémy trošičku přenesené to asi?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

To s tím souvisí rozhodně.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ano, vidíte to.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

To rozhodně. My dnes víme, že jednak velká část poruch komunikační schopnosti je způsobená geneticky. Ale velkou roli v tom vývoji jazykových schopností hraje právě těhotenství a porod. Jakým způsobem porod probíhal. A jak bylo traumatizující pro to dítě. Pokud dítě bylo přidušené, byla u něj ta asfixie a ten mozek byl po nějakou dobu kyslíkem nevyživován, tak samozřejmě řeč jako nejsložitější funkce mozku bývá mezi prvními, která je postižená potom v tom svém vývoji.

Bořek VOLNÝ, moderátor

No a teď zajímají ne jenom babičku ale určitě i vnuka, který by rád už mluvil krásně jako sestřička a celá rodina /nesrozumitelné/. Tak jestli teda, když má objektivní potíže zdravotní, třeba, třeba způsobené tím těžší porodem tak, co s tím, jestli s tím něco zmůžeme celá rodina? A co dělat?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Už to, že dítě dochází do ambulance klinického logopeda, je vlastně to maximum, co pro něj můžete udělat. A samozřejmě, pokud dítě potom má i potíže ve škole, tak je dobré navštívit, dejme tomu, pedagogicko-psychologickou poradnu a pomáhat mu i poté stránce vzdělávání. Ale nemůžu, nemůžeme nikdy jednoznačně říct, zda to dítě bude krásně mluvit nebo nebude. To je jako v medicíně, žádný lékař vám neřekne, zda se stoprocentně uzdravíte nebo ne.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Nevím, jestli zrovna vnoučkovi už rozumnému téměř devítiletému, říkala paní babička, jestli to teda pomůže, ale častokrát jenom to vysvětlení. Nemůže za to úplně, ty nejsi jiný vyslovovat, ale máš opravdu objektivní třeba zdravotní potíž.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Ano, ano.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Je to tak někdy. Další telefonický hovor na lince 221555444. Pěkně vítáme i vás, dobrý den.

posluchačka

Dobrý den, prosím vás, já jsem se chtěla zeptat. Mám pravnučku, bude jí 3, 3 roky. A ona mimo táta, máma, bába nemluví. Tak jak my můžeme někam přijít nebo už jestli je ještě čas?

Bořek VOLNÝ, moderátor

No, paní magistro Malíková.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Dobrý den, zdravím vás a děkuji za dotaz. Určitě už se obraťte na ošetřujícího lékaře, tedy na pediatra a požádejte ho o doporučení do ambulance klinického logopeda. Je nutné, aby se na holčičku ve 3 letech už klinický logoped podíval.

posluchačka

Ona sem chodí s vnuky a mně se to už taky právě nezdá. Víte, že to už by měla mluvit víc.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Přesně tak ve 3 letech rozhodně ano. A ideálně pokud bude nutno zahájit logopedickou péči.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Jste zvyklí, připraveni i na takhle malé klienty. Vlastně jak říkáte už od narození a ve třech letech není brzy.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Není brzy.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Nečekat na pátý rok předškoláka, než půjde do školy. Další telefonický hovor a logopedický dotaz na paní magistru Malíkovou. V Apatyce vítáme i vás, dobrý den.

posluchačka

Dobrý den, prosím vás zdravím všechny. Já jsem se jenom chtěla zeptat paní doktorky, mám dvě vnoučata 7 a 4 roky. A oni R říkají takovéto hrdelní. Neříkají ten jazyk za těmi předními zuby. Jak to máme spravit? Slyšela jsem, že se může říkat DTDT, ale mně to nejde.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Slyšeli jsme pana Svěráka u Cimrmanů /nesrozumitelné/ a tak dále. Jestli se to pak používá mimochodem paní Mgr. Malíková?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Ano, tahle ta známá technika, kdy se hláska R nahrazuje hláskou R, se stále používá. Tady říkáme ji substituční technika. Mimochodem je celkem účinná, ale zase v případě, pokud všechno ostatní funguje. To znamená dítě dokáže mít dostatečně velký čelistní úhel. Uhlídá si tu bradičku níž. Jazyk je dobře postavený za horními zuby a dobře tam dokáže kmitat. Na ten dotaz paní posluchačky bych asi řekla, že vy jako laici asi s tím doma nic nezmůžete. Pokud dítě používá, vy říkáte to hrdelní R, to zadní, takzvané to velární to ráčkování. Tak tam je zase dobré, aby se ten logoped koukal, jak ten jazyk vypadá. Jestli ho dítě vůbec zvedne za ty horní zoubky. A doma, doma určitě, i kdybyste zkoušeli, jak jsme se bavili /nesrozumitelné/ troubí trubka. Tak nepouštějte se do toho. Protože vy to můžete zkoušet, ale dítě dá jazyk mezi, dá ho níž. Bude to znít stejně /nesrozumitelné/, ale ta technika, kterou vy doma uděláte, nepovede k dobrému výsledku.

posluchačka

Splní úkol ale špatně.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Přesně tak.

posluchačka

Tak děkuju moc.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Taky moc děkujeme na dotaz. Předpokládali jsme, že hlásky L, R, Ř budou ty nejčastější dotazy, ale zdaleka nejenom na ně se zaměřuje ta dnešní logopedie. Za chvilinku jsme zpátky klidně i s vámi a telefonickým dotazem 221555444. Chvilinka je ještě, ale ono to rychle uběhne, než se odešle esemeska 723 70 33 51.

mluvčí

Posloucháte dopoledne s Českým rozhlasem Olomouc.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Posloucháte Český rozhlas Olomouc ve čtvrtek mezi desátou, jedenáctou nejrůznější zdravotní poradny. Tak po čase jsme rádi, že se tentokrát vyloženě prakticky z ordinace věnujeme s paní Mgr. Lenkou Malíkovou z kliniky Logofon. Právě té logopedii a nejrůznějším potížím nejen u dětí. Jsme rádi také za dotazy na 221555444. Zdá se, že je telefon zase v permanenci. Tak vítáme paní posluchačku, dobrý den.

posluchačka

Dobrý den. Mám vnuka, má 4 roky. Málo mluví, jenom základní slova máma, táta takový. Je samostatnej, chytrej chodí do školky, ale nekomunikuje s paní učitelkou, s dětma. Chválí ho, že je hodnej, jinak je hrozně divokej. Ale tak malinko mluví, skoro nic. Chodí na ortopedii, začala s ním maminka chodit, takže.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Na ortopedii nebo logopedii?

posluchačka

A tak co, co s ním /nesrozumitelné/, on to opakuje, ale není mu ani rozumět.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Pardon, říkala jste na ortopedii, nechodí na logopedii i třeba?

posluchačka

Ne logopedii pardon.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Logopedii výborně ano. Tak a jak dlouho zhruba a co tam s ním dělají, víte?

posluchačka

No, jenom jako vždycky mamince dají.

Bořek VOLNÝ, moderátor

S čím?

posluchačka

Jako řeknou, jak má podstupovat, jak má cvičit.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ano.

posluchačka

Já jsem to slyšela, i když jako to měl opakovat, a ani mu nebylo rozumět. On to chtěl opakovat, ale nějak mu to nešlo.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Paní magistro Malíková.

posluchačka

Jenom takový ty základní, základní slova říká, věty vůbec.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Dobrý den, zdravím vás. Děkuji za dotaz. Tak aspoň z toho vašeho dotazu si se domnívám, že chlapec by právě mohl mít tu vývojovou dysfázii, což je těžší postižení řeči, kdy to dítě, jak i vy jste sama řekla, může chtít mluvit, snaží se, ale nejde to. Není tam v pořádku to motorické naplánování té řeči. To dítě může mít i potíže, jak jsme se bavili v té sluchové diferenciaci. Je dobré, že už na tu klinickou logopedii chodíte. Ale bohužel, pokud je to ta závažná porucha řeči, ta vývojová dysfázie, tak ta terapie je dlouhodobá. A i ty pokroky jsou pomalé. Možná by bylo i pro vás pro všechny, skvělé zaměřit se na to, že si řeknete nějaké drobné cíle, kam se dostat a nechtít hned, aby se chlapec rozmluvil, protože pak budete všichni z toho nešťastní a frustrováni. Ale zůstat.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Dílčí malé úspěchy.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Dílčí malé úspěchy ano. Protože vy se můžete snažit jako rodina. Může se snažit i klinický logoped, ale u téhle té poruchy, kde je silný genetický základ. Prostě to trvá a ta úprava k tomu normálnímu stavu, je opravdu dlouhodobá a někdy to rodiny brzy vzdávají.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Takže dysfázie, jak jsme jí naťukli i v úvodu, to by mohla být ta dysfázie,  ta porucha.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Pravděpodobně ano.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Co se u ní dělá, jak se postupuje, zase dostanete děťátko, od děťátka. Ale dysfázie u logopeda moderní péče o něj. Tak co si představit potom, když přijdu do vaší ordinace a je to dysfázie?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Tak u děti s dysfázií se rozvíjí porozumění. Hrajeme s nimi různé hry, které slouží právě, tak k zlepšení toho vnímání chápání jazyka rozvíjíme s nimi i hrubou motoriku. My třeba v ambulanci máme i různé balanční pomůcky na rozvoj rovnováhy, která je mimo jiné také velice důležitá pro dobrou řeč. Máme tam žíněnky, velký balon a máme i spoustu pomůcek právě i na stimulaci té oficiální oblasti, kdy klinické logopedy speciálními /nesrozumitelné/ může nastimulovat svaz od toho obličeje k tomu, aby se, když to řeknu, dobře potom ty jednotlivé svalové skupiny pohybovaly, když chceme vlastně tu artikulaci řešit. S těmi řešit, s těmi dětmi. Samozřejmě i rozvíjíme sluchovou paměť, která je základem pro to, aby se vám jazyk dobře vyvíjel.

Bořek VOLNÝ, moderátor

To jsem se chtěl právě doptat, vyloženě ta komunikace, případně ta řeč, aspoň ty malé krůčky, malé úspěchy postupné dílčí, tak tam si to představit jaké, jak to postupně zkoušíte u té, dysfázie přímo tu komunikaci, a to povídání, mluvení.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Tak pokud to dítě je naprosto nemluvící, tak se soustředíme na to, aby se vytvořila zásoba zvukomalebných slov. Aby to dítě dokázalo předvádět zvuky zvířátek a haf, haf, bau. Zvuky třeba prostředí kolem sebe, autíčko br. A pokud tohle zvládat, tak se pak můžeme s maminkou domluvit, že se teď budeme soustředit na jednoduchá slova. Ne těžká traktor, ale třeba máma, táta a podobně. Takže se s maminkou domlouváme, co je naším nejbližším cílem. A od těch zvuků přes jednotlivá slova potom přes jednoduché věty se dostáváme dál.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Opravdu malé dílčí úspěchy, malé krůčky, vidím ještě paní posluchačka zřejmě možná se chci na něco doptat, okomentovat ještě na telefonu?

posluchačka

Kdyby tak mohla?

Bořek VOLNÝ, moderátor

Kam, kam zajít.

posluchačka

Ta maminka.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Bude rozdíl, je třeba logoped od logopeda, že se více věnuje zrovna té dysfázii, některý zase vyloženě může jet jenom to R, L, Ř.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Samozřejmě je to možné, ale každý logoped by měl pracovat se všemi diagnózami. A záleží samozřejmě i na vás, jak, jak vám ta daná péče vyhovuje a vy máte právo, vyměnit lidského logopeda, stejně jako máte právo změnit zubaře. Takže pokud jste si nejistí a chcete třeba jenom konzultaci na jiném pracovišti, tak můžete zavolat do ambulance jiného klinického logopeda. Požádat o konzulární vyšetření jakoby jednorázové vyšetření. A podle toho se rozhodnout, zda přijdete k někomu novému.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ono se to prý děje, takzvaný druhý názor nejenom v medicíně a že zajdu do jedné ambulance, ale na konzultaci druhé, když mě tam teda objedná, je to sekačka snesitelná. Takže to se opravdu děje a třeba takzvaně na pojišťovnu, na kasu, docházím dlouhodobě k jednomu. Můžu si zkusit samoplátcovsky ještě do druhé ordinace a požádat o druhý názor a druhý pohled. A třeba potom změnit logopeda.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

A tam už by to zase samozřejmě přišlo na tu padlo ze zdravotního pojištění.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Tak výborně praktické záležitosti v Apatyce Českého rozhlasu Olomouc. Posloucháte Český rozhlas Olomouc. Díky za to a taky ještě je velký zájem dneska. Před chvilinkou zase jen co jsme pustili písničku, nemůžeme mluvit samozřejmě v kuse celou hodinu. Tak zase ještě byly telefonáty na 221 555 444. Teď je možnost se klidně zase zavolat. Říkám si, jestli ještě z SMS schránky paní magistro Malíková, dodáme, rozšíříme ten dotaz. Myslím, že jsme měli v telefonátu čtyřletého chlapečka šikovného, ale nekomunikujícího příliš. Tady je dotaz na dvouleté dítě. Nemluví ani hlásku, co by to mohlo být, děkuji zase od nás starostlivá paní babička, posluchačka. Dysfázie zase nebo?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Takhle od mikrofonu to samozřejmě nemohu posoudit. Důležité je vědět, zda to dítě se po ostatních stránkách rozvíjí dobře. Rozvíjí se dobře hrubá, jemná motorika. Dítě rozumí, má zájem o komunikaci, komunikuje třeba gesty. Má v pořádku hru. A pokud tohle všechno víte, že je dobré a pouze teda se neprojevuje řečově. Tak můžete i vyčkat, protože každé dítě se dozví individuálně aspoň těch tří let, se může jednat o vývojovou nemluvnost. Pokud vnímáte, že dítě má i v jiných oblastech nějaké problémy, tak by bylo asi zase nejlepší stav zkonzultovat s pediatrem. A ten vás odešle do ambulance klinického logopeda.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Takže může, nemusí to být dysfázie. Na jednu stranu jsme říkali, nikdy se vada sama spraví. A ono to půjde a on se rozmluví a nebo to R, L se sám naučí. Však všichni kolem něho to krásně umějí. Já nevím, jestli to jednoduché takhle shrnout kdysi, co se samo spraví. Ale kdy opravdu toho logopeda jednoznačně vyhledat třeba, když dostaneme na chvilinku aspoň těch jednotlivých hlásek problematických.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Tak to dokonce bych ani neřekla, že se dá něco samo spravit, aniž bych se na to dítě podívala. A tam vždycky je důležité zjistit vědět, jakým způsobem to dítě danou hlásku tvoří, jak ji nesprávně tvoří. Jestli dává jazyk mezi zuby třeba u sykavek C, S, Z. Ale vidíte, že tu špičku mezi zuby. Tak tam je potřeba péče. Je potřeba pomoct, to se samo nespraví. Tam už je naučený určitý patologicky pohyb jazyka a ten sám od sebe neodezní.

Bořek VOLNÝ, moderátor

A u vás ano, vy máte ty metody, ať už různé ty pomůcky, které třeba můžete do úst anebo ta cvičení logopedická, řečová jako taková spravíte to?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

My se samozřejmě snažíme, abychom to spravili, ale ani u nás není ta stoprocentní jistota.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ale víte, jak na to, jste na to školení a máte samozřejmě potom praxi. To je důležitá věc. Vy jste, jsme tady říkali od začátku i v anonci, že se zdaleka nevěnujete jenom L, R, Ř, přesto vraťme se k jedné z prvních esemesek. Ono se to prolínalo i telefonickými dotazy. Jak se tedy moderně spravuje dneska, pracuje v té moderní logopedie jedenadvacátého století. Protože ona dělá neuvěřitelné skoky od devadesátých let. Co S, R, L, Ř, D děláte. Přijdu k vám na první konzultaci. Jaká cvičení se dnes používají a tak?

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Ta kromě těch klasických technik, o kterých, o kterých jsem se zmínila, to je ta substituční technika, kdy se prohlásí, skoro používá hláska D. Tak si primárně musí klinický logoped všimnout, v jakém vztahu je čelistní kloub. Kloubní spojení mezi spánkovou kostí a dolní čelistí. Protože zda dítě má dostatečný čelistní úhel. Udrží a při tom větším čelistním úhlu dokáže hýbat jazykem. Tak to je ten nejlepší předpoklad, aby se dařilo terapie hlásek L, R, Ř. Takže si všímám hlavně zda je jazyk disociován, odizolován a pohyb jazyka jsou izolovány od pohybu čelisti. Zda dítě umí jazykem hýbat do stran, umí jazykem hýbat nahoru. Aniž by u toho pohnulo bradou. To je velký základ a velký předpoklad, protože se nám tohle L, R, Ř bude v budoucnu dařit. A kromě těchhle těch, když to řeknu aktivních technik to dítě samo procvičuje pohyby jazyka. My můžeme použít i speciální logopedické vibrátory, které vypadají téměř jako tužka. Na ně se napojí různé nástavce a těmito vibrátory můžeme stimulovat jazyk. Ale můžeme taky pomáhat rozvoji žvýkání a právě zlepšovat tu kvalitu čelistního kloubu.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Vidíte, tohle to zrovna tohle to úplně prý obvykle není, že by to měl každý nebo každý druhý logoped ve své ordinaci, ty pomůcky, sluchátkového typu nebo artikulačního vibračního. To máte třeba zrovna, jak jsem slyšel a viděl na našich stránkách.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Určitě to vždycky závisí i na samotném klinickému logopedovi, čím své pracoviště vybaví. Ale já co se týče, dejme tomu pomůcek na úpravu R, tak existuje takzvaná rota vibrátor, což je speciální vibrační pomůcka a tu musí mít každé pracoviště klinické logopedie. To je dáno dokonce vyhlášku, to je standard.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Zásada. Paní Mgr. Lenka Malíková, konkrétně z olomoucké a mohelnické klinické logopedie Logofon byla dnes hostem Apatyky Českého rozhlasu Olomouc. Díky moc za dotazy a moc děkujeme, budu těšit zase někdy příště, na slyšenou u nás ve vysílání. Díky.

Lenka MALÍKOVÁ, logopedka

Děkuji za pozvání a ráda přijdu znovu.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Loučí se i Bořek Volný Ř, Ř, Ř.

Klíčová slova: