Nemocnice v České Lípě bude mít nový systém komunikace mezi pacienty a personálem

ČRo - Sever 06.10.2014 15:20:00

moderátorka:
V českolipské nemocnici si pacienti na sestru zatím můžou v případě potřeby nebo nouze na sestru jenom zazvonit. Českolipská nemocnice ale připravuje výraznou změnu. Po zateplení budovy a částečné modernizaci operačních sálů přijde tudíž na řadu i výměna 100 lůžek a hlavně pak nový systém, kterým se personál lépe domluví s pacienty.

Dana ŠPERLÍKOVÁ, vedoucí fyzioterapeutka lůžkové rehabilitace českolipské nemocnice:
Možnost jenom přivolat sestru, to znamená, že na starý ústředně sestřička vidí, že jí svítí světýlko z určitého pokoje, ale nemůže se s pacientem spojit. Tudíž tam musí jít a neví přesně, ten pacient co potřebuje.

Tomáš MAŘAS, redaktor:
Vysvětluje, jak funguje zastaralá komunikace mezi pacientem a sestrou Dana Šperlíková, vedoucí fyzioterapeutka lůžkové rehabilitace českolipské nemocnice. Takovou zastaralou komunikaci má například interní oddělení. My jsme teď na pokoji, tady ten kabel s tou krabičkou na konci a tím červeným tlačítkem, to je ten starý systém.

Dana ŠPERLÍKOVÁ, vedoucí fyzioterapeutka lůžkové rehabilitace českolipské nemocnice:
Ano, přesně, to je ten starý systém, který pacient má u lůžka a v případě potřeby si přivolá sestru. Ta rekonstrukce je dlouhodobě plánovaná a nutná komunikačního systému sestra - pacient. V podstatě když se stěhovala LDNka z Nového Boru sem do nemocnice, tak v rámci rekonstrukce se rekonstruoval tento systém, protože je často servisovaný a poruchový a zastaralý a již nemoderní. Neodpovídá standardům dnešní doby.

Tomáš MAŘAS, redaktor:
Dobrý den, dobrý den.

Dana ŠPERLÍKOVÁ, vedoucí fyzioterapeutka lůžkové rehabilitace českolipské nemocnice:
My se jdeme podívat na ten systém komunikační sestra - pacient, jak to vypadá. Vlastně přivolá sestru.

Tomáš MAŘAS, redaktor:
Ono to vypadá jak klasický domovní telefon. Tam je i ikonka přímo sestry, takže člověk ani na to nepotřebuje znát přímo tu obsluhu.

Dana ŠPERLÍKOVÁ, vedoucí fyzioterapeutka lůžkové rehabilitace českolipské nemocnice:
Přesně tak. Je to velmi jednoduché. Výhoda toho je, že je i zaznamenáváno do ústředny přímo čas hovoru a z kterého terminálu bylo voláno, pro nějaké případné potřeby vyhodnocení.

Tomáš MAŘAS, redaktor:
Rádio, to znamená program stanice. A co to je ten šálek, to si může přivolat pacient servírku?

Kateřina BAŽILOVÁ, staniční sestra lůžkové rehabilitace:
Ten šálek s tou kávou znamená, že pacient chce třeba nalít čaj nebo chce tekutiny přinést, ale nepoužíváme to, nemáme to ani nastavený na tom displeji. Ale je to v podstatě na tom sluchátku takhle standardně daný.

Tomáš MAŘAS, redaktor:
Doplňuje staniční sestra lůžkové rehabilitace Kateřina Bažilová. A vy už jste využili někdy tady možnosti toho komunikačního systému?

pacient:
Jenom zatím takhle.

osoba:
No, oni vám volaj jenom.

Tomáš MAŘAS, redaktor:
Jenom voláte sestru. A mluvíte s ní do sluchátka?

pacient:
Ne.

osoba:
Málokdy.

Tomáš MAŘAS, redaktor:
Málokdy.

osoba:
Málokdo.

Tomáš MAŘAS, redaktor:
Ústředna vypadá jako telefon s displejem.

Dana ŠPERLÍKOVÁ, vedoucí fyzioterapeutka lůžkové rehabilitace českolipské nemocnice:
Sestřičky vidí, který pacient je volá, můžou s ním rovnou komunikovat, zjistit, co potřebuje. Je zde i možnost nouzového volání z koupelen, toalet pro pacienta.

Tomáš MAŘAS, redaktor:
Veškerá lůžková oddělení by měla mít nový systém komunikace mezi pacientem a sestrou hotový do léta příštího roku. Z České Lípy Tomáš Mařas, Český rozhlas.

Klíčová slova: