Poprask na vsi. Přijde autista

Report Všechny české školy by už dnes měly být takzvaně inkluzivní. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami by se tudíž měly učit s ostatními dětmi.

Jak to ale funguje v praxi? Reportérka jezdila celý školní rok na základní školu ve středočeském Komárově a sledovala, jak se daří začlenit do výuky malého Vaška, označovaného za dítě s poruchou autistického spektra. To, co viděla, je zprávou o lidech, kteří se často snaží, ale také svědectvím o potížích vzdělávacího systému.  

Vašek to neměl jednoduché od počátku svého života.  

Narodil se v dubnu roku 2009: jeho mámě, říkejme jí Petra, bylo pětadvacet a o tom, že je těhotná, prý sama dlouho nevěděla. Nevěděla to ani Petřina rodina. To, že se jim má narodit vnuk, se dozvěděli těsně před porodem.  

Jen pár měsíců po porodu se o Vaška začali starat prarodiče a starají se o něj dodnes. "Dcera se o Vaška nezajímala, nedokázala se o něj postarat. Když byl v kočárku, ani se do něj nepodívala," říká mi na dvorku u nich doma Vaškova babička Jana. Společně s manželem, dcerou...

 

Klíčová slova: