Praha bezbariérová? Nevidomí nám ukázali, s jakými překážkami se každý den potýkají

Nakolik je české hlavní město přístupné pro lidi s hendikepem? Procházky po širším centru se třemi nevidomými prozradily, že Praha má v této oblasti ještě velké rezervy.
S Nicole Fryčovou se setkáváme na tramvajové zastávce I. P. Pavlova. Už tady narážíme na první z problémů, které nevidomým komplikují pohyb po městě. Zastávka je dlouhá a tramvaje se řadí za sebou.
Správně by měl řidič, když vidí člověka s bílou holí, znovu zastavit u označníku, tedy cedule s názvem zastávky. To se ale často neděje.
Během deseti minut kolem nás projedou bez zastavení čtyři tramvaje. "Já nevidím, že přijela další tramvaj a zastavila za tou první. I kdyby mě na to někdo upozornil, nemám šanci prokličkovat davem a včas ke druhé tramvaji dojít. Soupravy jsou docela dlouhé," vysvětluje právnička.
Zjistit, která tramvaj před námi zastavila, může pomocí VPN signalizace, kterou v Praze prosadila Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých (SONS). "Zmáčknu tlačítko na ovladači a ozve se číslo a směr tramvaje," popisuje naše průvodkyně.
Když ale vozidlo stojí daleko od nás a ani nevíme o jeho přítomnosti, vysílačka nám nepomůže.
Člověk se zrakovým postižením si může koupit ovladač VPN, kterým spustí akustickou signalizaci na semaforu či aktivuje akustický majáček na dopravním prostředku nebo nad eskalátory v metru.
Přístroj vypadá podobně jako tlačítkový telefon. Je bezdrátový a vejde se do kapsy. Stojí tři až čtyři tisíce korun a lze na něj získat příspěvek.
Stisknutím tlačítka uživatel vyšle povel akustickému zařízení. Díky němu se dozví názvy a funkce budov, číslo dopravního prostředku a jeho směr či směr eskalátoru. Aktivuje jím také cvakání semaforů, které pomáhá rozeznat zelenou od červené.
Český systém je výjimečný tím, že je celostátní. Ne na všech důležitých místech ...

 

Klíčová slova: