Překážky
ČT 1
Iveta FIALOVÁ, moderátorka
Dobrý podvečer. Tentokrát ve světle tmy. Když se v ní náhle ocitneme, poněkud znervózníme. To nevidomí lidé jsou na tmu zvyklí. Ovšem na překážky, které jim klademe, si nezvyknou nikdy.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Teď víte, že vcházíte na silnici?
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Tak to tedy nevím. To kdybyste mi neřekla, tak nevím, že jsem na silnici.
Iveta FIALOVÁ, moderátorka
Různé úpravy, které mají nevidomým pomoci, jsou často chybné. A tak jsme je v několika městech vyzkoušeli.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Jak to, že to ti projektanti ještě neumí? Jak to, že jim to příslušné speciální stavební úřady schvalují? Nás to omezuje. My chceme být co nejvíce samostatní, co nejvíce nezávislí na nějaké asistenci, proč to dosud nefunguje?
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Viktor Dudr ze Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých hovoří o stavebních úpravách, které by měly špatně vidícím lidem ulehčovat život. Dnes už jsou takové úpravy podle stavebního zákona u nových staveb a rekonstrukcí povinností. Jenže stále se objevují chyby, které mohou být velmi nebezpečné. A právě na ty nás upozornili nevidomí v Jindřichově Hradci, v Pardubicích, na pražském Proseku a v Plzni. OJindřichově Hradci jsme vysílali už v roce 2009, kdy nás místní nevidomí upozornili na špatně předlážděné náměstí.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Zaprvé ty signální pásy jsou v některých místech špatně směrovány, takže vedou nevidomého ne na přechod, ale šikmo, bych řekl krátce, pod auto. No a je zvolen nevhodný materiál, který není dostatečně hmatný a navíc je na tom samém náměstí použit ještě na jiných místech, takže může dojít snadno k omylu.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Jak má přechod vypadat, aby ho nevidomý našel a bezpečně použil, upravuje vyhláška, která platí už od roku 2001. Přechody musí být zřetelné, musí se odlišovat od okolí a musí být zhotoveny z odlišného materiálu. A právě to byl v Jindřichově Hradci kámen úrazu. Město se tehdy rozhodlo opravit pouze směr přechodů, použitý materiál zůstal. Jsou tady takové kostky, které jsou povrchem stejně hladké jako ty vedlejší, ty malé, to je to špatně?
nevidomý
Ano, to je právě to špatně, protože správný materiál musí býti takový, aby ho nevidomý bezpečně našel.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Přestože na tento závažný problém zástupci nevidomých poukazovali už v roce 2006, městu se do opravy nechtělo. A spor dokonce skončil u soudu. Když jsme se letos do Jindřichova Hradce přijeli podívat, bylo náměstí konečně předělané.
Bohumil KOMÍNEK, radní pro dopravu a rozvoj města, Jindřichův Hradec /ČSSD/
Samozřejmě ty finanční prostředky na to byly nějaké vynaložené, bylo to i z nějakých částečně dotací, takže jsme říkali, ale takhle to bylo schváleno, tak teda počkejme, až rozhodne někdo jiný, ne jenom nějakou dohodou, že to je špatně.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
A potom rozhodl krajský úřad i Ministerstvo dopravy.
Bohumil KOMÍNEK, radní pro dopravu a rozvoj města, Jindřichův Hradec /ČSSD/
Samozřejmě tím správním řízením z jednotlivých stupní, až nakonec teda jsme se dohodli, že ať rozhodne radši soud, takže jsme to vlastně nechali na soudu a ten soud rozhodl až v roce 2016. Takže10 let po rekonstrukci tohoto náměstí.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
A uznali jste tedy, že měli zřejmě ti nevidomí pravdu, když rozhodl i soud podle toho?
Bohumil KOMÍNEK, radní pro dopravu a rozvoj města, Jindřichův Hradec /ČSSD/
Ono samozřejmě soud rozhodl, tak my jsme respektovali rozhodnutí soudu.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Město Jindřichův Hradec za 2 280 000 opravilo vodicí linie a přechody. A my se podíváme, jestli se skutečně mohou nevidomí pohybovat po městě bezpečně.
Aleš KLABOUCH, nevidomý
Tady mi vadí jedna zásadní věc. Teď stojím na signálním pásu. Od toho signálního pásu se vlastně dám doprava.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Ano.
Aleš KLABOUCH, nevidomý
Tady se chytím přirozené vodicí linie, což je toto, ale mám tady ty rádoby kontejnery, jo?
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Aha. Tady můžete narazit v podstatě.
Aleš KLABOUCH, nevidomý
Tady se můžu, takzvaně řečeno, bouchat a motat. Jediný kloudný řešení by tady bylo prostě udělat od jednoho toho přechodu ke druhýmu vlastně umělou vodicí linii, kdy ten člověk vlastně do té drážky dá tu hůl a ta drážka vlastně vede po přímým směru.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Jak je vidět, v Jindřichově Hradci buď nechtějí, nebo se to ještě nenaučili. Proč tam ten kontejner je? Vždyť to je překážka na vodicí linii. Takže komplikace, a když se to dláždilo, když se to stavělo, když se ten kontejner tam dal, tak na to někdo měl pamatovat a měl najít pro něj vhodnější umístění.
Bohumil KOMÍNEK, radní pro dopravu a rozvoj města, Jindřichův Hradec /ČSSD/
Tak samozřejmě to chápu, že by se mohl praštit, ty kontejnery jsou prakticky v nějakém takovém výklenku, takže nejsou úplně přesunuté, dá se říci, ty, co tady chodí pravidelně, tak určitě o nich ví a dají si na to pozor, chápu, že pokud je tu někdo poprvé a dostal by se do těchto míst, tak je to pro něj možná problematické, ale zase musím říci, že není to takový úplně zásadní problém, který my tady vnímáme ve městě, a jedině, co můžeme teda v tuhle chvíli říci, že můžeme se podívat na to, jestli bychom tady neudělali nějaký zarážky pro ty nevidomý, který by dokázali tady jít okolo toho a nahmatat, jak jsem říkal, dříve, než se dostanou ke kontejneru jako takovému.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Podobný problém jsme našli také na pražském Proseku.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Krásně vydlážděné náměstíčko, pěkná, přirozená vodicí linie, no a podle které mohu náměstíčko obcházet a hledat příslušný obchod, kde potřebuju třeba i nakoupit, no, takže kráčím.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Ano.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Buch.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Lavička.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Lavička. To by ještě ani tak nevadilom musím jít tak, aby mě hůlka včas upozornila na překážku, ale co když tu někdo sedí? Starší pán, který si nevšimne, a já ho ťuknu do holeně. On si myslí, že ho chci uhodit. Nebo dokonce maminka s kočárkem, s miminkem. Ta se lekne. Velice nepříjemná situace pro mě a dochází k ní tady poměrně často.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Koš.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Taky odpadkový koš, co proti němu můžeme mít, jenom to, že překáží u přirozené vodicí linie.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Další lavička.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Další lavička, to je jasný.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Lavička.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
To je další, ano, takže jedna za druhou, je v tom systém.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Ano. Pozor!
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
No a teď vidíte, k čemu může dojít. Tady bych se opravdu mohl zranit. Tu překážku jsem nezachytil holí.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Víte, co to je?
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Vůbec nevím, co to je, nepatří to sem.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Je to stojan na kola. Mohl bybýt jinde.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Zase, nemůžeme proti němu nic mít, ale nesmí překážet. A navíc tady teda je to opravdu ohrožující.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Podle nevidomých je zde jasně porušena vyhláška stavebního zákona.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Ta říká, že vodicí linie, ať už je umělá, nebo přirozená, musí být volná, volně průchozí a překážky musí být alespoň 1 a půl metru od ní vzdáleny.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
To tady splněno není.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
No a to tady splněno není.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Na porušení zákona pan Dudr upozorňoval už před rokem při instalaci laviček, když se náměstí dláždilo.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Na to teda jsem oficiální reakci nedostal, snažil jsem se také osobně projednat to s vedoucím Odboru životního prostředí městské části Praha 9. Nedohodl jsem se, jaksi jsme si nerozuměli, ten pan vedoucí snad o existenci toho příslušného stavebního předpisu nevěděl, takže se zatím nic nestalo.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
A tak jsme se s dotazem, proč jsou lavičky nevhodně umístěné a ohrožují nevidomé, obrátili na městskou část Praha 9 my.
Marie KURKOVÁ, mluvčí, Praha 9
Děkujeme za upozornění, situaci jsme prověřili a okamžitě jsme zjednali nápravu, tak doufáme, že to bude ke spokojenosti nevidomých.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
No, jsem mile překvapen. Pokud jsem se o to pokoušel já ze strany naší odbočky z organizace nevidomých, tak to pořád nešlo, nešlo, no a přišla Česká televize, Černé ovce, děkuju. Myslím, že tady je snaha dát to do pořádku tak, aby i poslepu se tady dalo chodit a nikoho jsem přitom neobtěžoval a dobře trefil.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
V Pardubicích se snaží vycházet nevidomým vstříc. Nedávno tu byl rekonstruován celý prostor před nádražím. Jenže i tady se nevidomý může dostat do nebezpečí. A teď víte, že vcházíte na silnici?
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Tak to tedy nevím. To kdybyste mi neřekla, tak nevím, že jsem na silnici.
Jaroslav MATUŠKA, Katedra technologie a řízení dopravy, Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice
Pro nevidomé je tady vytvořena vodicí linie drážkovaná, ta je správně, je lemovaná, ale v okamžiku, kdy nevidomý vstupuje do vozovky, která vede ke stanovišti taxi a podobně, tak nedostane žádnou hmatnou informace o tom, jestli je ještě na chodníku nebo v části pro chodce, anebo už ve vozovce.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
Tady žádné hmatové ani jiné označení, že je tu silnice.Norma říká, že v takovém případě tam má být signální pás napříč.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
V Pardubicích na naše připomínky zareagovalo město ihned.
Radim JELÍNEK, mluvčí Magistrátu města Pardubic
Ten dnešní podnět, který jste nám ukázali, je samozřejmě k řešení, určitě se jím budeme zabývat, přednádraží je pod dotací Evropské unie, respektive švýcarského donera, je tam podmínka udržitelnosti, to znamená, pokud skloubíme tyto podmínky, jistě budeme řešit.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Zatímco v Pardubicích hned po oslovení začalo město připomínky řešit, v Plzni nás přístup k nevidomým překvapil. A právě do Plzně se podíváme zítra. /ukázka/
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
Pozor, pane Brašna, tady jsou dveře od toalety, poznáte, že je to toaleta?
nevidomý
Není to podle čeho poznat, akustika nefunguje, štítek tady žádné není, tak pro mě to toalety nejsou.
hlášení pro nevidomé
Levý eskalátor jede dolů, pravý jede nahoru.
Kristýna DOBEŠOVÁ, redaktorka
To je chyba.
Viktor DUDR, metodické centrum odstraňování bariér, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
No, je a samozřejmě a pro uživatele hrubá, protože neví, že ty eskalátory jedou přesně opačně.