Příběhy lidí s poruchou autistického spektra
Jiří CHUM, moderátor
A náš pravidelný seriál. Nebylo by mu lépe ve speciální škole? Otázka, kterou často slýchají rodiče dětí s poruchou autistického spektra. Takové děti přitom bývají nadané a mají normální nebo nadprůměrný intelekt. V klasické základní škole se naopak díky svým vrstevníkům můžou zlepšit ve věcech, které jim dělají problémy, třeba komunikace s ostatními. Jak se teď dozvíte v dalším dílu seriálu v jiném světě, se začleněním jim pomáhají asistenti pedagoga.
Lucie KORCOVÁ, redaktorka
Jak to probíhá, ty máš ráno nejdřív Anetku, viď.
Kryštof,
Není to moje asistentka, je to asistentka všech.
Lucie KORCOVÁ, redaktorka
Devítiletý Kryštof chodí do třetí třídy. Ve 2 letech mu doktoři diagnostikovali Aspergerův syndrom. Už ve školce mu proto pomáhala asistentka, vypráví maminka.
Ilona, maminka Kryštofa
Naprosto normálně snášel ten režim školky, ale potřeboval prostě dopomoc v těch sociálních věcech, neuměl přijímat třeba nadávky nebo ironii, byl z toho špatnej a samozřejmě v tomhle tom ona byla jako nápomocná.
Lucie KORCOVÁ, redaktorka
Stejná asistentka doprovázela Kryštofa i na základní škole. Díky ní byl pro něj přechod jednodušší. A pomohl mu i přístup třídní učitelky.
Ilona, maminka Kryštofa
Kryštůfek má výbornou paní učitelku, která teda to nastavila trošku jinak. Ta asistentka tam je pro všechny děti, což je úžasný, jo, to je taky jedna z důležitých věcí, že se teda necítí jako nějakej jako slabší nebo méněcennej, to vůbec ne.
Kryštof,
My čteme jako svoje knížky, ale i to společně.
Lucie KORCOVÁ, redaktorka
A co ty máš třeba teďka rád na čtení, co rád čteš?
Kryštof,
Já teďka čtu Harryho Pottera, jsem na stránce 146.
Lucie KORCOVÁ, redaktorka
Rodiče dětí s poruchou autistického spektra se často setkávají s názorem, že by je měli zapsat do speciální školy. Děti, které nemají narušený intelekt, ale patří do standardní základní školy, to se týká i dětí s autismem, vysvětluje speciální pedagožka Lenka Bittmannová.
Lenka BITTMANNOVÁ, speciální pedagožka
Dětí, jako je Kryštůfek, mají intelekt buď v normě, anebo dokonce stejný jako v případě Kryštůfka v nadprůměru. A současná legislativa už je nastavená tak, že jsme schopní v rámci podpory speciálně pedagogický těm dětem vlastně navrhnout taková podpůrná opatření, aby to v těch běžných školách zvládly.
Lucie KORCOVÁ, redaktorka
Asistent pedagoga pomáhá dětem hlavně v komunikaci s ostatními. Pro děti s autismem jsou lepší třídy s malým počtem žáků. Často jsou totiž citlivé na zvuky, vadí jim hluk, nebo když někdo nedodržuje pravidla, pak se nedokáží soustředit na výuku. Takových tříd je ale málo, dodává Lenka Bittmannová.
Lenka BITTMANNOVÁ, speciální pedagožka
Navíc třeba ta škola, kam chodí Krištůfek, tak tam mají každoročně jedno místo, kam vlastně je integrují, nebo kde probíhá ta inkluze a je to opravdu jedno jediný, na to místo toho jednoho dítěte jako standardně bývá třeba 5-6 dětí.
Lucie KORCOVÁ, redaktorka
I u velmi chytrých dětí tak hrozí, že studium nezvládnou, protože k němu nebudou mít potřebné podmínky. Podle Lenky Bittmannové se ale přístup škol k přijímání dětí s autismem zlepšuje, a to i díky tomu, že se změnila metodická podpora. Pátým rokem totiž o rozdělování finanční pomoci na speciální pedagogy a pomůcky nerozhodují kraje, ale ministerstvo školství. Zítřejší díl bude o tom, jak se už dospělým lidem s poruchou autistického spektra daří začlenit do společnosti. Lucie Korcová, Radiožurnál.
Jiří CHUM, moderátor
Lidem s poruchou autistického spektra a jejich rodinám pomáhá taky Konto Bariéry. Přispět může každý, a to na transparentní účet Konta Bariéry, který najdete na webových stránkách.