Školy odmítají přijímat znevýhodněné děti
18:25 Večerní zprávy
Příští týden začíná nový školní rok. Některé školy ale už při zápisu porušují zákon, a to tím, že v některých případech odmítají přijímat znevýhodněné děti, ať už zdravotně, nebo mentálně postižené. Rodičům místo toho doporučují speciální školy. Každý rok v nich skončí asi 30 000 žáků.
Zuzana PANCHÁRTKOVÁ, redaktorka
Dejte ho raději do speciální třídy, doporučili při zápisu paní Claudii. Teď skoro čtrnáctiletý Adam proto nastoupil do speciální školky, i když by nemusel.
Claudie LABURDOVÁ, matka
Jeho nemoc se jmenuje syndrom kaudální regrese, znamená to, že vlastně nemá dorostlý kousíček míchy v páteři a zapříčiňuje to to, že vlastně od pasu dolů je slabší a vlastně hůř chodí a má těžší vylučovací pomníky.
Zuzana PANCHÁRTKOVÁ, redaktorka
Adam měl nastoupit i do speciální školy. Tehdy už ale byla jeho maminka rozhodnutá, že se nenechá odbýt. Její syn totiž zvládal všechno, co zdravé děti.
Claudie LABURDOVÁ, matka
Hned ve dveřích nám řekli, že by vlastně možná bylo lepší, kdyby Adam dostal rok odklad, pak sice uznali, že zralý do první třídy je, ale zdali bychom mu vlastně mohli dělat nějakou asistenci.
Zuzana PANCHÁRTKOVÁ, redaktorka
Se spádovou školou nechtěla paní Claudie bojovat, a tak pro Adama našla jinou školu, kde jeho handicap nebyl problém. Podle výzkumu se s podobným požadavkem nebo návrhem na odchod nebo přesun ze školy setkal každý pátý rodič dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. Polovina rodičů se tomu přizpůsobila. Takzvaná spádová škola přitom musí ze zákona přijmout bez jakýchkoliv podmínek každé dítě, které má trvalý pobyt ve spádové oblasti.
Daniel PROKOP, sociolog
Věci, které by měla řešit ta škola, tak jsou přesouvány na ty rodiče, v nějaké desetině je jakoby odpírána účast na takových těch výjezdech, školách v přírodě, družinách a podobně. Nějaká třetina rodičů říká, že vlastně se setkávala s takovým trochu nátlakem typu "musíte si zajistit vlastního asistenta, musíte si zajistit nějaké speciální potřeby".
Zuzana PANCHÁRTKOVÁ, redaktorka
Mezi děti, kterých se to týká, patří například ty s mentálním postižením, s poruchami autistického spektra, poruchami učení nebo se sociokulturním znevýhodněním.
Iva JANSKÁ, Spolu, z. s.
Dochází tam třeba k porušování školského zákona a jsou to třeba situace, kdy mají přiznaná podpůrná opatření od školského poradenského zařízení, ale škola jim odmítá ta podpůrná opatření poskytovat, ty vstupní podmínky pro všechny školy jsou stejné.
Zuzana PANCHÁRTKOVÁ, redaktorka
Podle škol jsou ale občas rodiče ti, kdo nespolupracují.
Radmila JEDLIČKOVÁ, ředitelka, ZŠ a MŠ Grafická
Z naší strany je ten přístup otevřený a potřebujeme, abysme měli co nejvíce informací o žácích, kteří k nám přichází. Jsou samozřejmě i rodiče, kteří to neřeší, dítě zapíší a neinformují se, nespolupracují třeba na hledání asistenta.
Zuzana PANCHÁRTKOVÁ, redaktorka
Ministerstvo školství o problému i o výzkumu ví. Průběžně se snaží o zlepšení metodického vedení škol i školských zařízení. Žádné konkrétní řešení ale zatím nenabízí. Zuzana Panchártková, televize Seznam.