SOS tlačítka pro seniory

 
ČRo - Olomouc
 
10:04 Apatyka

Bořek VOLNÝ, moderátor

Dobré dopoledne, dobrý den, posloucháte čtvrteční dopolední program Českého rozhlasu Olomouc. A tady už za minutku taky poradnu Apatyka. Dnes opět po nějakém času, řekněme, to si trošku propojíme ony sféry zdravotní a sociální. Zkusíme přiblížit, jak fungují ona stále víc zmiňovaná, taková ta nejenom seniorská SOS, signalizační nouzová tlačítka, signalizační systémy. Kdy se mě například seniorů, například vdova, vdovec, kdy se třeba rozhodnu kontaktovat sociální službu, která mě má dozorovat, hlídat můj stav, dohlížet třeba na to, jak beru léky, anebo si s nima můžu, když je špatně po duši spojit, když nikdo jiný není nadosah, když je mi ouvej. Když se potřebuju popovídat, i to lze. Budeme se vyptávat na podrobnosti nejenom kolem těch SOS tlačítek budeme zajímat i s vámi díky vašim SMS příspěvkům, dotazům do naší schránky 723 70 33 51. A telefonní linka za moment též aktivní do Českého rozhlasu Olomouc, vede číslo 221 555 444. Posloucháte Český rozhlas Olomouc. Tísňové signalizační systémy, detektory pádů a absence pohybu. Kontrolní senzory, alarmy, taky SOS tlačítka. Asi jste o nich více nebo méně slyšeli. Třeba už jste je viděli, zkoušeli. Různé typy, různé podoby nebo úrovně takového zabezpečení, takových strážců někde nabízeli či nabízejí a prezentují obecní Městské policie, sociální odbory obecních městských úřadů. Ze společnosti Anděl strážný, obecné, obecně prospěšné společnosti zapsaného ústavu sociální služby nám nejen o nich dnes přijela popovídat do Českého rozhlasu Olomouc jejich projektová manažerka Martina Tomková. Pěkně vás vítám, dobrý den.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Krásný den všem posluchačům.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Klidně jak jsem vám říkal, dále od mikrofonu tak. Vy jste v Andělu strážném právě jeden z poskytovatelů sociálních služeb a ta tísňová tlačítka, tak to je vaše velká doména. Už se tomu věnujete nějaký rok. Chtělo by to na úvod pěkně v kostce nám to představit. Ono to bude, ten základ tísňové tlačítko, ale není to jenom o přivolání pomoci, že ne?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Určitě ne. Máme ze zkušenosti, že nejčastěji, když nám přes to SOS tlačítko volají klienti, tak to není o nějaké krizové situaci. Ty přímo potřebují pomoc ze strany integrovaného záchranného systému. Ale může se jednat například o situaci, kdy se cítí osamělí, anebo mají nějaké obavy. V té současné, zejména v současné době, kdy se řeší konflikty na Ukrajině, opravdu i naši klienti z toho mají obavy. Potřebujou si o tom popovídat. A měli jsme za sebou nebo máme za sebou covidovou krizi. Takže jsme měli často i volání týkající se covidu. Takže ta komunikace není jenom v krizové situaci, ale opravdu jsme tady pro naše klienty i v těchto situacích a můžou se s náma popovídat o čemkoliv, co je trápí.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Tak popovídat, popovídat, ale to hlídání tím SOS tlačítkem a různými senzory, detektory. Trošku to rozeberte, popište.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Určitě.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Když vůbec nevím, oč běží.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Určitě, co se týče toho detekování, jak už jste zmínil, tak to není jenom o přivolání pomoci, zmáčknutí SOS tlačítka. Ale jedná se i o situace, kdy například klient upadne, je v bezvědomí. A nemůže sám dát vědět, že potřebuje přivolat pomoc. Naše zařízení má v sobě vbudované automatickou detekci pádu, která nám dá vědět, pokud klient upadl. My na základě toho mu voláme na to zařízení a ptáme se, jestli je všechno v pořádku. Pokud se klient nám nehlásí, anebo nám sdělí, že upadl a že se nemůže zvednout, tak mu přivoláme pomoc. A další detekce, kterou to zařízení má, tak je i detekce další nehybnosti. Ta spočívá v tom, že někdy může dojít ke zhoršení zdravotního stavu tak rychle, že si to sám klient ani neuvědomí. A proto my kontrolujeme denní režim toho klienta. To spočívá v tom, že my máme k dispozici takový běžný plán dne. Pokud my vidíme, že klient delší dobu se nehýbe a že tam je riziko, že se něco může dít. Tak ta krabička mu zahlásí. Nehýbete se, prosím, pohněte se. Pokud klient neudělá žádný pohyb, tak je to po nás zase signál, že nemůže, že něco není v pořádku. A opět naše dispečerky na to zařízení volají a ptají se, jestli je vše v pořádku.

Bořek VOLNÝ, moderátor

A zařízení, zařízení krabička, takže z té to všechno vychází. Buď to tedy  přijímá nějaké detektory, třeba když se někdo hýbal ne a najednou se prostě ten pohyb ztratí, vymizí. Nebo naopak vaši dispečeři kontaktují tím SOS zařízením toho seniora nebo i jiného klienta, tak to, to zařízení my ho můžeme klidně vlastně třeba i v dalších povídáním zkusit doslova vyzkoušet, propojit se. Prý vaši dispečeři vědí, že dneska budu kontaktovat i z Českého rozhlasu Olomouc na zkoušku, ale je to dobré. Praktická ukázka by se mohla za chvilinku klidně realizovat ve vysílání. Co to vlastně je? To je prostě nějaká GPska nebo je to prostě nějaký mobil v takové krabičce?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Je to mobilní monitorovací zařízení a my máme několik variant, taková ta nejčastěji užívaná, tak se jmenuje tipec. Je to náš vlastní výrobek. Žádná jiná tísňová služba ho v současné chvíli neposkytuje. My si je sami vyvíjíme a nosí se buď to na ruce formou náramků nebo například na krku. Anebo vozíčkáři můžou mít například i někde při sobě, například v nějaké ledvince. Důležité je, aby tam vlastně byl dosah mikrofonu a v případě, že by právě došlo k tomu spojení, tak aby se vlastně dobře slyšeli.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ten mikrofon je v té krabičce?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak. Je to součástí toho. Tím, že to funguje na principu toho, že tam je SIM karta zabudovaná, tak to má i vlastní telefonní číslo. Tudíž může na to zařízení volat nejenom náš dispečink, ale například i kontaktní osobě toho klienta. Pokud se ta dotyčná osoba například nehlásí na svém mobilním telefonu, tak rodina může zavolat na krabičku o zeptat se, jestli je všechno v pořádku.

Bořek VOLNÝ, moderátor

On tam zřejmě někdy na začátku zadá nějaké nejbližší ty kontaktní osoby, které by se /souzvuk zvuků/.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak, nemohou na to zařízení volat cizí osoby. Je tam opravdu jenom okruh přátel, rodiny, které si sám klient určí.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Senioři samozřejmě čím dál víc, když třeba jak stárnou, můžu uvědomovat, že sem hůře pohybliví, že bydlím sám, vdova, vdovec. Že není nikdo v dosahu. Není spoleh na sousedy a tak, že se nemusím dovolat. Nějaká výhoda toho tlačítka oproti tomu, když bych třeba chtěl telefonovat nebo měl nějaké jiné zařízení, takové ty alarmy, které dává Městská policie dneska běžně na těch prezentacích?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Tak hlavní výhoda je zejména v těch funkcí, které jsem zmiňovala před malou chvilkou, protože seniorské telefony nemají v sobě zabudovanou detekci pádu, ani detekce další činnosti. A pak je to servis, který je spojený s tím zařízením. My ty zařízení nepřetržitě kontrolujeme. Takže pokud my zjistíme, že by třeba bylo potřeba vyměnit baterii, tak všechny tyto servisy my zdarma zajišťujeme. Že potom za klientem přijede náš sociální pracovník, vymění zařízení, případně baterii. A to samozřejmě u těch mobilních telefonů, které jsou běžně k dostání, tak nefunguje. Tam pokud by došlo k tomu, že ta baterie už je slabá, tak si klient musí sám řešit servis. A může to být někdy i finančně náročné.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Jsou to senioři převážně ti klienti? Třeba zrovna Anděla strážného zapsaného v ústavu, anebo nějaká jiná užší klientela?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Zejména to jsou senioři, ale nejsou to jen oni. Můžou to být například to pacienti v domácí zdravotní péči, anebo osoby s nějakým zdravotním postižením. Například vozíčkáři, kteří to mají pro svojí bezpečí, pro svojí kontrolu.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Tak ta SOS tlačítka třeba vyzkoušíme za chvilinku ve vysílání Českého rozhlasu Olomouc. A kdyby vás cokoliv zajímalo, tak se ptejte dnešního Anděla strážného u mikrofonu Českého rozhlasu Olomouc, paní Martiny Tomkové ze zapsaného ústavu Anděl strážný z této sociální služby. Ona má samozřejmě přehled předpokládám i o těch dalších službách a srovná je. No a ty podmínky ty samozřejmě ještě taky vyléčíme. Kdyby vás cokoliv zajímalo, ozvěte se, buďto na linku 221555444 nebo nám pište.

osoba

Napište nám SMS na 723 70 33 51. Český rozhlas Olomouc, žijeme tu s vámi.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Také my budeme pokračovat Anděl strážný, vlastně jedna z těch sociálních společností, které dneska nabízejí i ona SOS seniorská tlačítka a jejich projektová manažerka. To je důležité vědět, abychom po vás nechtěli vyloženě lékařské informace o frakturách zlomeninách. Ale s těmi se asi předpokládám taky hodně setkáváte. Paní Martina Tomková dneska ve studiu Apatyky Českého rozhlasu Olomouc. A teďka zkusíme akci. Jako funguje zrovna vaše, ten váš Anděl strážný, vlastně to vaše SOS tlačítko? Máte krabičku malinkatou krabičku.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Ano, je to malá krabička, která jak jsem zmínila v předchozím vstupu, tak se buďto nosí na ruce formou náramků, anebo například na krku. A teďka si ukážeme, jak vypadá taková situace, když senior nebo osoba, která využívá naší službou, si potřebuje zavolat pomoc, jak to probíhá. Jako probíhá spojení samotným dispečinkem. Takže já teďka zmáčknu SOS tlačítko, ozve se nám, volám pomoc, volám pomoc a vyšle se signál na náš dispečink. Tak pojďme na to.

osoba

Volám pomoc, volám pomoc.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Zkouška, zkouška.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Tak teďka jsme vyslali signál náš dispečink a za chvilku nám naše kolegyně budou volat zpět na zařízení. To zařízení začne zvonit a vibrovat, aby nás upozornilo, že už nám volají. A potom dojde k automatickému spojení s naším dispečinkem a bud s náma komunikovat kolegyně.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Už nám volají, takže s vibracemi a zvoněním, vlastně takový mobil, ale ve formě té krabičky. A volají od vás.

osoba

Anděl strážný Ještětová Věra, dobrý den, jak vám mohu pomoci? Už mi dorazilo SOS tlačítko.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Krásný den Věrko, já vás zdravím z Olomouce. Teďka nacházíme v rámci  vysílání Českého rozhlasu a já vám posílám pozdrav a přeji vám krásný den.

osoba

Já vám přeji to samé a na shledanou.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Na slyšenou.

Bořek VOLNÝ, moderátor

No, ale jak by to mohlo pokračovat, kdyby se nejednalo o zkoušku, tak jaké situace, pojďme teda prakticky přiblížit, co se tak stává, co se třeba děje, když to není zkouška?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Když to není zkouška, tak se jedná o situaci, kdy například u klienta došlo ke zhoršení zdravotního stavu a potřebuje zavolat záchranku. Ale nejenom záchranku ale například zkontaktovat někoho z rodiny. A dát vědět, že něco není v pořádku. V tomto případě ta dispečerka vlastně vyzjistí situaci u toho klienta. A na základě informací, které má k dispozici z jeho osobní karty, potom zařizuje pomoc dále. My na začátku služby vlastně dostáváme veškeré důležité informace, týkající se zdravotní situace a sociální situace klienta. Kdy už ten další rozdíl třeba oproti seniorským telefonům, kde, aby ten klid musel vysvětlovat, kde bydlí, co se mu stalo, jestli se s něčím léčí. A zbytečně by se vlastně prodlužovala ta doba té poskytnuté pomoci. Nebo by si třeba nemusel něco vzpomenout. Protože samozřejmě, když se vám něco přihodí. Zafunguje tam trochu stres a nemusíte se vždy na všechno vzpomenout. A od toho jsou naše dispečerky, aby vy jste to řešit nemuseli.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Mají zadáno už kdysi na začátku nebo průběžně se aktualizují informace.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak.

Bořek VOLNÝ, moderátor

O tom, jaké beru léky, v jakém jsem stavu. Jak se běžně, pokud se nezhorší a když se zhorší, tak to mohou využít těch informací?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Máme třeba informace i o kompenzačních pomůckách. To znamená, pokud zjistíme, že třeba klient využívá nějakou hůlku, je imobilní, tak všechny tyto informace my sdělujeme tomu integračnímu záchrannému systému. A zároveň jsou důležité informace, co se týče přístupu do nemovitosti. Protože samozřejmě někteří klienti bydlí například na vesnicích, a tak v tomhle případě, pokud klient má například uložené klíče v takovém zabezpečovacím boxu, který pomáháme také případně klientům objednat, zřídit tak, aby tam mohl mít klíče uložené. Tak to potom funguje tak, že ta dispečerka zároveň tomu integrovanému záchrannému systému sděluje číselný kód té krabičky. Záchranka, když přijede na místo, tak si klíčem odemkne. Otevře si nemovitost, poskytne první pomoc a pak tam zase bezpečně ty klíče tam vrátí.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Čili vy byste kontaktovali záchranný systém, tedy v tomhle případě záchrannou službu lékaře. A od vás by dostali informace, že se mohou do té nemovitosti dostat.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Které vám ale vědomě samozřejmě zadal klient kdysi?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak, přesně tak. Všechno to je zabezpečené. My opravdu tyto informace nesdělujeme žádným jiným osobám. Proto i ten číselný kód sdělujeme vždycky až přímo té výjezdové službě, která jede na to místo. Klientům to potom šetří i o čas a peníze, protože samozřejmě, pokud by neměli vyřešeno nějaké uložení klíčů. Tak ta záchranná služba se tam musí nějak dostat. Pokud klient není schopen ty dveře otevřít sám, protože například upadl nebo opravdu ten stav je vážný. Tak tam to musí dojít k nějakému vniknutí a tým i poškození těch dveří.

Bořek VOLNÝ, moderátor

A prodloužení doby samozřejmě.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Přivolání další pomoci a tak. To bude asi na nějakém smluvním základě teda a sociální služba předpokládám, že se bude platit. Budou to desetitisíce, tisíce?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Určitě ne, určitě ne, ale kdybych zmínila, tak u nás funguje tak, že smlouva je na dobu neurčitou, dá se kdykoliv zrušit. Nejsou tam žádné manipulační poplatky, nic takového. S tím, že jsme sociální služba, tak se na naši službu dá žádat i příspěvek na péči. A ta měsíční částka se pohybuje maximálně do 500 korun českých.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Protože ptají se právě posluchači už v SMS zprávách, jestli teda jste dobrodinci, jestli žijete z darů, anebo co mě to samozřejmě bude stát. A trošku míří i k tomu srovnání třeba těch SOS alarmních tlačítek, anebo integrovaných tlačítek. Dneska u těch různých SOS seniorských mobilů a podobně.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Tam ještě určitě, co zmíním, tak u nás není ani žádná počáteční investice do samotného zařízení. To zapůjčujeme zcela zdarma. Veškerý servis je zcela zdarma. Opravdu klient platí pouze jenom ten měsíční poplatek, který z něj opravdu nepřevyšuje víc než 500 korun českých. S tím, že lze na ně žádat příspěvek na péči. Takže pokud klient například se léčí s nějakým onemocněním a má nárok na příspěvek na péči, tak může mít naši službu zcela zdarma. V některých případech pokud takto klient na to chce žádat, tak i naši sociální pracovníci mohou klientovi přímo doma pomoci s vyplněním té žádosti, příspěvku na péči. Dojdou když to třeba na nějaký úřad a opravdu pomáháme i v dalších aspektech. Nesoustředíme se jenom na tu tísňovou péči.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ještě krátce místně, je takzvaně podchycena celá už Česká republika. Vy jste Anděl strážný, úplně základnu, máte, nevím v Praze, v Čechách?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Tak jsme opravdu v rámci celé České republiky od Aše až po Frýdek-Místek. Dispečink, kolegyně, se kterou jsme před malou chvilkou hovořili, tak sedí v České Lípě. Tam je takové jako hlavní vedení naší organizace. Ale v rámci celé České republiky máme několik regionálních poboček. Kde sídlí přímo naši sociální pracovníci, kteří za klienty dojíždí domů. Takže opravdu klient po celou dobu trvání naší služby, nemusí, nemusí opouštět svůj domov. Všechno probíhá v bezpečí jeho domova. A veškerá jednání, jak to řeší potom přímo se sociálním pracovníkem. Takže tam je i ten osobní kontakt, který vnímáme jako velmi důležitý.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Důležitá věc, tady jde o jednoho z poskytovatelů sociální služby v tomhle případě Anděla strážného a Martinu Tomkovou, dneska u nás ve vysílání Českého rozhlasu Olomouc.

osoba

Zavolejte nám 221 555 444. Český rozhlas Olomouc, žijeme tu s vámi.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Pohodově hrají ve čtvrtečním dopoledním vysílání Českého rozhlasu Olomouc a myslím si, že je docela dobrý pocit, snad přispívající k pohodě třeba ve vyšším věku, že když si domluvím nějakou službu, takže by o mě třeba bylo postaráno, kdyby se něco neřkuli přihodilo a podobně. Anděl strážný, zapsaný ústav, to je ta právní forma, obecně prospěšná společnost. Abychom to asi přiřadili a jde o sociální službu, která mimo jiné nabízí ona SOS tlačítka. No, paní Martina Tomková, jejich projektová manažerka. To představuje, předpokládám už na několikáté půdě v rádiu, v televizi. Tak je možné, že třeba dneska se ještě budete chtít něco doptat. Buďto SMS, s čímž neváhejte 723 70 33 51. Můžete rovnou navázat hovor, v tomhle případě tedy ne přes SOS tlačítko, ale přes linku 221555444. Zamířím na komoru, zamířím osobně paní Martino. Tak si představte třeba svoje rodiče, prarodiče, svoji rodinu kohokoliv, svého blízkého. Notabene třeba ne s zrovna vysokánským důchodem, kteří vážně úplně regulérně oprávněně logicky mají dotaz. Pozor, ptají se jako vaší svojí rodiny, dcery, vnučky. Nikoliv jako zástupkyně propagátorky nějaké konkrétní sociální služby a subjektů. Tak Martinko, opravdu penízky nejsou pomalu ani na léky, na pořádný jídlo, proč si ještě platit sociální službu. Proč nemít třeba jenom ten základní alarm zdarma v mobilu, který tam bývá integrovaný, nebo co například nabízejí ti městští policajti. Případně, když je to někde možné, proč se jenom napojit na signalizační pulty někde na obci nebo na dispečinku?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Tak ho hlavně.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Doporučení rodině, řekl bych.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Tak, když bych to měla doporučovat například své babičce, tak bych jí řekla, že tak jak jí znám, tak vím, že telefon nemá vždycky s sebou. Má ho někde centrálně položený. Buďto na nabíječce anebo někde na stole. Ale právě může se něco přihodit poté, co jde třeba na toaletu nebo ven někam na dvůr, kde sebou ten telefon nemá. A může dojít k tomu, že se k tomu telefonu už nemůže dostat, aby si zavolala pomoc. A tím, že žije sama, tak my jsme třeba zjistili, že se něco stalo až po dlouhé době, kdy  samozřejmě v tomto směru každá minuta hraje roli, takže.

Bořek VOLNÝ, moderátor

A oproti mobilu tedy, náramek, tlačítko? Zařízení by bylo pořád někde umístěno třeba na ruce.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ať to srovnáme.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak. To zařízení je udělané tak, aby bylo pohodlné pro nošení na ruku. Teďka například v nejbližší době budeme mít nové zařízení, které bude menší, více komfortnější. Takže bude umožňovat opravdu nošení i mimo domov, při nějakých běžných denních aktivitách. A opravdu v těchto případech nikdy nevíte, co se může stát. A je dobré mít toho Anděla strážného vždy při sobě. A tu pomoc si zavolat. A zároveň my nabízíme i řešení třeba formou chytrých hodinek, které se opravdu neliší od ostatních chytrých hodinek. Jsou navíc jenom opatřené tím SOS tlačítkem. A ten klient si může kdykoliv zavolat pomoc. Takže se to liší dle nějakej možností, že ty hodinky mají v sobě SOS tlačítko, nemají v sobě tu detekci toho pádu a té nehybnosti, kterou jsem zmínila. Ale nabízí nějaký větší komfort a možnost nějaké aktivity. Takže jsou zejména vhodné pro klienty, kteří jsou ještě aktivní. A mají to opravdu jenom pro případ, kdyby náhodou, kdyby náhodou, když jdu například na procházku s pejskem, tak se jim přitížilo a mohli si zavolat pomoc.

Bořek VOLNÝ, moderátor

U vás konkrétně jsou tedy u Anděla strážného 3 možná různá zařízení, jakoby 3 úrovně?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak. A jako zařízení, které jsem před malou chvilkou představovala, tak to je naší, naše hlavní vlajková loď. To zařízení, které se jmenuje Tipec. Je to naše zařízení, které si sami vyvíjíme. Pak máme, jak jsem zmínila, ty chytré hodinky s SOS tlačítkem. A pak máme poslední možnost, a to je domácí stanice, která je určená zejména pro klienty, jejichž zdravotní stav jim již nedovoluje opouštět jejich domov. A to potom funguje na principu domácí stanice a malého SOS tlačítka, které je voděodolné, voodolné, vodotěsné. Takže je vhodné i pro nošení například do sprchy nebo do vany. Kdyby klient věděl, že často padá ve vaně nebo ve sprše, tak máme řešení i pro tyto případy. Což opět se zase dostáváme k tomu, že mobilní telefony s SOS tlačítkem nebo nějaké další zařízení, toto nemají. A tím se zase v rámci tohohle zařízení lišíme třeba od ostatních možností.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Dobře, tak třeba na záchrannou službu bych se ale dostával přes vás, přes Anděla strážného a váš dispečink, tedy vaše zařízení, která poskytuje klientům vaší sociální služby, by směřovala na váš dispečink. Tam se o ně postarají, ideálně mají tam o mně různé informace, které mohou být velmi důležité.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Tak pak teda tady zmiňují posluchači v esemeskách ty alarmy, které ale jenom budou vydávat nějaký signál poměrně vysoký. My jsme tady, tady  taky svého času měli myslím, že mluvčí Městské policie Olomouc, která spustila velmi silný signál. On právě musí být pronikavý. Ale ten nevysílá nikam žádné GPS, ten nevysílá nikam žádné souřadnice. Nevolá nikam, ten prostě jenom opravdu hlučí, a to je jeho účel. Taková klíčenka to budou znát právě senioři. Takže to je to srovnání. To samozřejmě ale teď v prezentacích mohu dostat třeba někde zdarma. Klíčenka, většinou takové modrého tvaru. Ono se rozdělá, což ale chce trošku už úsilí. Je potřeba samozřejmě zvážit, v jakém stavu jsem schopen tohle udělat. Pak tedy ty mobily. Aligátory mají SOS tlačítka zabudovaná. Ty vedou tedy ten signál, když bych v mobilu využil tohoto, tak to bude vést kam? Na linku 911?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Ano, je to přímo na integrovanej záchrannej systém.

Bořek VOLNÝ, moderátor

112 u nás spíš asi.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Je to na linku integrovaného záchranného systému. Takže v tu chvíli se opravdu reálně člověk volá už přivolání záchranné služby. Ale my ze zkušenosti víme, že některé situace si nevyžadují výjezd té záchranné služby a že se jedná o to, že klient potřebuje pomoc s jinými záležitostmi. Ta situace nemusí bejt tak krizová. A my jsme schopni jim pomoci. Zároveň bych i doplnila, že my i v rámci té služby působíme preventivně proti tomu, aby vlastně docházelo k nějakým fatálním situacím, kdy dojde ke zhoršení zdravotního stavu. Proto třeba klientům nabízíme i pravidelné připomínání, zapíjení léků, kontrola denního režimu, jako například pitný režim. Anebo další a situace z denního režimu toho klienta. Opravdu se to přizpůsobuje individuálně ke každému klientovi. Když bych měla říct takový případ, tak jsme měli klienta, kterému jsme například připomínali, že nemá zapomenout zavřít slepice. Takže se to dá opravdu přizpůsobit.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Domluvil se s vámi, že budete připomínat tuhle službu.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak. Dá se to vždycky nastavit individuálně potřebám toho klienta. A po tom to vlastně probíhá tak, že kolegyně přímo zavolají na to zařízení. A dotyčného upozornění, upozorní na tu danou věc. Zároveň  podobném principem probíhá, je velmi využívaná doplňková služba, povídala linka, která je určena zejména pro osamělé osoby, kteří, kterým chybí sociální kontakt. A rádi by si s někým popovídali. V předem domluvený čas volají naše kolegyně na zařízení a s klienty si povídají na různá témata a nebo například i pomáhají lidem po centrální mozkové příhodě s rozmlouváním. Takže nějaké různé řečové cvičení a procvičování hlasu. Můžou například hrát i různé hry na procvičování paměti. Takže pomáháme i v těchto aspektech. Opravdu ta možnost té tísňové služby je větší, než jenom ta krizová situace.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Protože s tím alarmem, s tím si nepopovídám. A vy na začátku tedy nastíníte anebo ve vysílání někde v médiích, nastíníte to portfolio a je na mně, kdy udělám čárku u které služby, na čem se s vámi domluvím, co bude po vás chtít?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak. Vždy na začátku té služby sociální pracovník vede rozhovor se zájemcem o službu. Zjistí jeho sociální zdravotní situace. Na základě toho může případně vhodně doporučit nějakou doplňkovou službu. Ta se dá vždycky doplnit.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Zavřít drůbež, na takové odreagování dobrá služba, ale za chvilku zase třeba ty zdravotní indikace v našem vysílání. Jsem rád, že se dneska hlavně SMSkující posluchači Apatyky Českého rozhlasu Olomouc, ptají a samozřejmě, že je to zajímá. Notabene si říkají, když už si zaplatí třeba pár těch stovek měsíčně za to sociální službu a třeba na to opravdu ještě můžu čerpat nějaký státní příspěvek. No, ale zaplatím si, tak bych chtěl si tedy poručit různé služby. A tady se oprávněně legitimně myslím, ptá, posluchač Zdeněk, jestli nějak jako snížíte vlastně dobu, kdy by mohla zasáhnout záchranka a tady jsme u těch zdravotních indikací, velmi konkrétní případy nejen u pana Zdeňka. Že trvalo než prostě přijely k nějaké zlomenině a paní se na chladila a potom byl hlavní problém tedy s nějakou pneumonii v nemocnici. Což je velice nebezpečné, když potom, když potom pacient leží. A zlomenina se třeba brzy zaléčí, více či méně s pohyblivostí. Ale můžou se k tomu přidat různá podchlazení, bakterie, nejenom v té nemocnici. Takže k tomu směřuje asi ten dotaz. Jak co nejvíce snížit právě ten zásah, přivolat, apelovat na ty záchranáře? Přijeďte co nejdříve, tak určitě si myslím, že můžeme zmínit to, že máte informace o tom, o jakého klienta jde. Určitě jste zvyklí, schopní, komunikovat velmi efektivně.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak.

Bořek VOLNÝ, moderátor

I naléhavě se záchrankou, pokračujte.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Je to přesně tak, jak už jsem zmiňovala, my máme osobní kartu klienta, kde jsou veškeré důležité informace, týkající se jeho zdravotní a sociální situace. Máme tam informace například, v jakém patře se nachází v panelovém domě kde bydlí. Případně, když dojde k nějaké krizové situace mimo domov, tak ve chvíli, kdy klient zmáčkne to SOS tlačítko, tak se vlastně zaznamená i jeho poloha. A jsme tudíž schopni poslat tu pomoc i mimo domov toho klienta. Zároveň máme i veškeré informace týkající se například toho, jestli klient má nějakou seniorskou obálku. Kde jí má uloženou, způsob uložení klíčů, pokud má například klient uložené klíče, když jsem zmiňovala bezpečnostní boxy. Ale nemusí to být jenom ten box. Může to být například, že klíče má u souseda. Tak my mám i ten telefonní kontakt na toho souseda. Toho uvědomíme, že je potřeba odemknout ten byt. A že se něco děje. A opravdu jsme schopni to všechno řešit v reálném čase. A šetříme i vlastně energii toho klienta, kterej, když by si volal sám na krizovou linku, tak zase opět může být v nějaké krizové situace nebo může být i bez vědomí. A ten hovor bude dlouho třeba trvat, než se někam doberou, kam teda je potřeba poslat tu pomoc.

Bořek VOLNÝ, moderátor

To kopíruje krásně, takový malý nepsaný bodový scénář právě i další zpráva třeba se ptá. Ano, mluvili jsme hodně o tom, že jsem schopen v nějakém prostředí, jsem schopen, jsem schopna zmáčknout vůbec to SOS tlačítko a třeba komunikovat, odpovídat vaší dispečer. Ale, co když nejsem schopen, co když jsem třeba upadnul do bezvědomí, i to se bohužel může stát. Nechme si tuhle tu otázku. Teďka ale reagujme zcela aktuálně na telefonní hovor. Tak vás vítáme ve vysílání a dáme vám přednost, dobrý den.

osoba

Dobrý den.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Dobrý den.

osoba

Můžu.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Můžete se samozřejmě ptát ano.

osoba

Já bych chtěl zahrát manželce.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ano, tak to zahrajeme po dvanácté hodině. Teďka samozřejmě pořad Apatyka, Poradna kontaktní o zdraví a dneska o té sociální sféře a velice rádi zahrajeme i paní. Snad v pořádku, snad nepotřebujete žádnou sociální službu. Zní to v pohodě, takže po dvanácté hodině. Teď ještě jedenácté možnost rychle se ozvat na 221555444. Ale máme tu ještě ty SMS zprávy. Tak a my se můžeme dostatek k té hvězdičce, naší poznámce, kde jsme zabrzdili. Tak, když nejsem schopen ani komunikovat ani se záchrankou, ani s Městskou policii. Ani ale s vaším dispečerem, dispečerkou, bezvědomí.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Tak tam právě přichází ta další funkčnost toho hlavního zařízení, které nabízíme, toho tipce. Protože pokud ten klient sám osobě neví, tak to zařízení i v těchto situacích ho hlídá. Pokud on by třeba usnul. Byla by tam nějaká mozková mrtvice nebo jakákoliv jiná příhoda. Vytvářel by žádný pohyb. Tak by to byla signalizace pro naše dispečerky, že ta dotyčná osoba neudělala žádný pohyb v době, kdy běžně třeba se dělá oběd nebo dělá nějaké domácí práce. A už by tam vlastně signalizace, něco se děje. V tu chvíli ta krabička zahlásí, nehýbete se, prosím, pohněte se. A pokud klient neudělá žádný pohyb. Teď je myšleno, že stačí opravdu pohnout rukou nahoru, dolů. Tak volají dispečerky a ptají se, jestli je všechno v pořádku. A pokud se klient nehlásí, tak už je to signál, že se něco děje a už se vlastně rozbíhá to kolo, přivolání pomoci a zkontrolování toho klienta, jestli je všechno v pořádku.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Takže tady ta vaše zrovna funkcionalita, detekce pohybu, detektor pohybu, by byla velice výhodná, protože klient by nemusel komunikovat. Vy, víte návyky, pohybuje se běžně celkem, ale teď je ticho.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

My tam máme třeba nastaveno, my tam máme nastaveno, že u klienta je je běžné, že udělá vždycky nějakej pohyb třeba během tří hodin. My tam samozřejmě zase respektujeme nějaký odpočinkový čas. Takže je opravdu důležité říci, že to neplatí třeba v nočních hodinách, kdy my máme k dispozici informace, kdy klient chodí spát, kdy ráno vstává. Popřípadě jestli si dává během dne nějakého odpoledního šlofíka například.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Vy máte kompletní anamnézu, zdá se. Teď doufejme, že bude tedy k věci, k této sociální službě a k SOS tlačítkům. K těmto službám dotaz po telefonu. Pěkně vás vítáme, dobrý den.

osoba

Halo?

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ano, my vás posloucháme.

osoba

Už jako slyšíte mě?

Bořek VOLNÝ, moderátor

Samozřejmě, ale vy se bohužel slyšíte milionkrát z rádia.

osoba

Promiňte, tady Jana z Olomouce a já máme takovej dotaz. Já jsem v 27 letech přišla, byla jsem těhotná a ledvinový záchvat, ale to je vedle. Mám 86 roků a paní doktorka interní a obvodní mi dala /nesrozumitelné/, že bude chystat léky a jednou úterý je nechce? Ano, já mám těch nemocí moc a moc a moc, jo. A najednou přišel pán /nesrozumitelné/, začal na mě řvát, že nebude chystat léky. Manžel má 85 roků po těžké mrtvici. Takže vlastně se odvolal na paní Dr. Bednaříkovou tady v Olomouci. My jsme v pečovatelské službě 21 roku a kde se nedovolám. Injekce mi píchat jednou v úterý. Paní domácí, domácí péče. Paní doktorka mně nevysvětlila, proč mě vyhodila, když jsem jednou úterý 10 minut byla u mě Martička.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Tak nepotřebujeme úplně celý příběh, ale možná ta otázka směřuje k tomu, jestli ty zdravotní úkony a tak, jestli tímhle se zabývá právě třeba Anděl strážný, anebo jestli máte dobrou zkušenost s jinými organizacemi?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

V rámci naší služby tísňové péče, tak my opravdu soustředíme na tu tísňovou službu a nějaké vlastně jakoby návazný pomoci, které můžeme tomu klientovi dát. Pokud by klient přímo potřeboval například řídit pečovatelskou službu anebo nějakou osobní asistence. Tak to mi přímo  neposkytujeme. Nicméně naše kolegyně spolupracují nebo komunikují s ostatními službami v rámci regionu, v rámci celé České republiky. Takže pokud by nám klient zmínil, že vnímá tísňové péče. Potřebuje někoho, kdo mu například pomůže s domácími pracemi, s obědem nebo cokoliv dalšího nebo nějaká osobní asistence. Tak jsou schopné se spojit s tou danou službou, domluvit nějakou schůzku a zprostředkovat to tomu klientovi. Ale přímo my to neposkytujeme.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Ale měli byste aspoň, řekněme, zase seznam, soupis, možných těch poskytovatelů těchto zdravotních úkonů těchto sociálních pečovatelských služeb.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Přesně tak, přesně. Tak tím, že opravdu jedná se o proškolené pracovníky, sociální pracovník, který znají dobře ten, ten terén, potkávají se s těma ostatníma službama v rámci nějakejch komunitní plánování a jednají s nimi. Tak jsou schopni předat ty kontakty a propojit toho klienta dál.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Vypadá to paní Tomková, že už půjdeme asi do finále. Takže by čas by byl ještě nějaký takový příběh z praxe, kazuistika, příběh klienta či alespoň 2× kratinké příběhy. Jak to tedy ještě jednou funguje v praxi, to jsme si ověřili mi zkoušku SOS tlačítka. Ale něco, co se stalo, o čem víte, co třeba může poučit, inspirovat i posluchače?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Určitě můžu zmínit například příběh jednoho našeho klienta z Liberce,  který používá naše monitorovací zařízení tipec, které jsem představovala před malou chvilkou. Je našim spokojeným klientem už od roku 2015, takže opravdu už téměř už 7 let ho strážíme. A pána postihla cévní mozková příhoda. A vlivem této události došlo u něj ke zhoršení jeho zdravotního stavu. Zejména ke zhoršení motorických schopností. A právě zařízení tipec s SOS tlačítkem, které používá osobně  několik let, tak mu zachránil život, protože když vlivem zhoršení zdravotního stavu upadl a právě a jak jste zmiňoval, tak vlastně nebyl schopen si to pomoc zavolat sám. Tak to zařízení nás na to upozornilo, že pan Petr upadl, že je někde na zemi, že se něco děje. A naše dispečerky pohotově mu přivolaly pomoc a vlastně mu zachránily tím i život. A takových příběhů máme opravdu velmi mnoho, velmi mnoho a  jsme tady opravdu pro klienty v těchto, v těchto situacích. Zároveň bych zmínil i případ toho klienta, tak ta pomoc nekončila jenom v rámci zařízení a poskytnutí té první pomoci. Ale spočívá i v tom, že i pan Petr s nima v běžném denním kontaktu a právě využívá tu /nesrozumitelné/ linku. A velmi ho těší, že se kolegyně s ním povídají, že se má s kým svěřit a že si připadá, že má opravdu toho Anděla strážného.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Volající ale spousta píšících posluchačů má nejrůznější, řekněme, svoji životní příběhy svoje životní nastavení a nejrůznějších 1000 a jednu svých konkrétních situací, ve kterých se momentálně ve svém věku a stavu nacházejí. Může to někde nezávazně zatím zkonzultovat, probrat, nezávazně, neobjednávat rovnou, jestli by se mi zrovna třeba sociální služba Anděla strážného hodila?

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Určitě těch možností je několik. Já zmíním dvě hlavní. A pokud vás náš dnešní rozhovor zaujal a rádi byste se o naší službě dozvěděli více, tak se můžete podívat na naše webové stránky www.andelstrazny.eu. Ještě jednou zopakuji www.andelstrazny.eu. Zde jsou například i obrázky, jak ty zařízení vypadají. Jsou zde příběhy našich klientů a kontakty přímo na sociální pracovníky nebo na náš dispečink. A rovnou bych zároveň zmínila i druhý kontakt, kde si můžete zavolat na naší bezplatnou a nonstop linku 800 603 030. Ještě jednou zopakuji 800 603 030. Zde se můžete doptat na veškeré informace, které vás zajímají. V případě, že byste měli přímo zájem o tu službu, tak naše dispečerka domluví termín nebo předání informace na sociálního pracovníka, který se vám ozve a domluví si s vámi termín.

Bořek VOLNÝ, moderátor

Jedno z možných řešení třeba té vaší životní situace našeho stavu, ve kterém se teď nacházíte. A možnost také té konzultace. Martina Tomková, konkrétně ze zapsaného ústavů Anděl strážný. Díky za informace, ať se daří, díky.

Martina TOMKOVÁ, projektový manažer ve společnosti Anděl strážný

Já děkuju, mějte se krásně a na slyšenou.

Klíčová slova: