Stav domovů důchodců zvedl vlnu obav.
Když Televize Seznam zveřejnil stav domova důchodců s názvem Slunečnice, pohnulo to samozřejmě veřejností, a to nejen mladšími ročníky, ale i těmi, kteří odchod do domova důchodců plánovali.
Chování v mezilidských vztazích je věcí všeobecné výchovy.
Nyní bych se zmínila o případu jedné základní školy, která bývala vysoce hodnocena a považována za úspěšnou. Nedávno se mi svěřila sousedka, že se jí zhroutil desetiletý syn a že nechce do té školy chodit. Netušila jsem, co je všechno možné. Učitelka nepřiměřeně a dehonestujícím přístupem trestala žáky a rodiče dětí, kteří museli podstoupit tresty si stěžovali řediteli s tím, že když to neprošetří, že to poženou dál. Je samozřejmé, že každý, kdo je postaven před tento problém a není přímým účastníkem takových tlaků, si řekne - vina je na škole, že si nedovede udělat pořádek a možná je taky vina v systému, který není založen na hodnotách, jako je úcta k druhému člověku, úcta k autoritě školy, ochota se podřídit pravidlům, které ve své podstatě jsou k tomu, aby byl zachováván řád a pořádek v zájmu docílení výsledků, v tomto případě dosažení vzdělání, které poskytuje škola, motivující žáky k píli, pozornosti a vhodnému chování ve škole.
Výchova k úctě k člověku je také ve vzdělávacím procesu.
Právě tam, u dětí začíná ten důležitý proces, v němž se mají rozvíjet ty žádoucí vztahové hodnoty nejen v jejich řadách, ale také ke škole, která jim tyto možnosti poskytuje. A myslím, že neřešení těchto problémů (nikdo do toho nechce zasahovat) způsobují ten pocit, že se vlastně nic neděje. Ale ono se děje hrozně moc. Rozmáhá se šikana, která je postavena na principu práva silnějšího nad slabším, neochotným přijmout jeho pravidla, donucujícím způsobem ho dožene ke krajnosti. Tento naprosto nepřípustný jev, o němž se hodně píše a zřejmě se s tím nic podstatného nedělá, poznamená všechny účastníky - děti, učitele, rodiče a nepříjemnou atmosféru ve školách, která snižuje u děti, které nemají dost zkušeností, jak se tomu bránit psychicky a fyzicky i chuť se učit a považovat školu za to, čím má škola...