Vozíčkáři musí při cestě vlakem řešit mnoho problémů
18:00 Deník B1
Život osob s handicapem je sám o sobě náročný. Proto je každá pomoc, jako je například zajištění bezbariérového přístupu na nádraží, velkou úlevou. Správa železnic v posledních letech zajistila opravu hned několika českých nádraží tak, aby byla bezbariérová. Úpravy nástupišť se dočkalo i brněnské hlavní nádraží.
Nela FRIEBOVÁ, tisková mluvčí, SŽDC
Na hlavním nádraží v Brně došlo k úpravám pátého a šestého nástupiště. Nová nástupiště splňují současné normy na bezbariérovost, mají zvýšenou hranu na 550 mm nad temenem kolejnice, což zajišťuje komfortní nástup do moderních vlaků. U zbývajících nástupišť tato úprava možná není, je to z důvodu nevyhovujících prostorových a směrových poměrů. Jsou tam ostré zatáčky a krátké koleje.
Jana HOLUBOVÁ, redaktorka
Pokud potřebuje vozíčkář cestovat vlakem z nástupišť, na která nevede bezbariérový přístup. Musí si objednat servis u dopravce, který nabízí převoz. Tuto službu je ovšem nutné objednat nejméně 24 hodin dopředu, v některých případech i 48. Pro vozíčkáře ale není jednoduché takto dopředu plánovat.
Filip HLADÍK, vozíčkář
A je to komplikovaný v tom, že je to vlastně domluvený 24 hodin dopředu na nějakej vlak přesně, a i celkově ta vlaková doprava je vlastně komplikovaná pro nás vozíčkáře, že několikrát se něco stane, o čtvrt hodiny potřebujeme být déle na záchodě nebo rychle někam jako na záchod nebo něco prostě podobnýho.
Jana HOLUBOVÁ, redaktorka
Kromě zajištění nástupu do vlaku je pro vozíčkáře důležitý i bezbariérový přístup právě na toalety. Obecná zkušenost pana Hladíka však naznačuje, že možnost pohodlně dojet k toaletám pro handicapované ještě není klíčem k úspěšné šanci vykonat, co je třeba.
Filip HLADÍK, vozíčkář
Často se stane, že přijdete na záchod, ten je zamčenej euroklíčem, takže si říkáte super. Otevřete to a tam jsou jako košťata, kýble, prostě věci na výměnu do ostatních záchodu teda, no, takže ne ještě vždycky ti lidé, kteří se starají o ten za záchod, to dělají dobře.
Jana HOLUBOVÁ, redaktorka
Dobře samotné zamykání toalet může být pro vozíčkáře také komplikací. Často potřebují na toaletu z minuty na minutu a zdržení při hledání klíče jim může situaci výrazně zkomplikovat. Pokud vozíčkář cestuje vlakem z brněnského hlavního nádraží a přijede autem na parkoviště u obchodního domu, musí dorazit poměrně výrazným předstihem. Podle pana Hladíka je totiž před vjezdem na nástupiště třeba absolvovat průjezd bludištěm chodeb v různých budovách.
Filip HLADÍK, vozíčkář
Hlavní nádraží nemá vlastně spojenou spodní plochu s horní jinak než výjezdem ven, který je strašně dlouhej, a vlastně, abysme se dostali tady na tu plochu před nádraží, tak jsme museli projet celým podchodem až do do letma.
Jana HOLUBOVÁ, redaktorka
Tam bylo třeba přejet výtahem obchodním centru, projet centrem, vyjet ven a dostat se přes tramvajové koleje k nádraží. Matoucí je podle pana Hladíka také označení cesty, které je dělané pro osoby bez vozíku. A cestu mu tedy prodloužilo hledání vhodné trasy až na více než 20 minut. Další problém představuje povrch, po kterém se vozíčkář během cesty pohybuje. V podchodu je prý cesta krásně pohodlná. Ovšem na ulici před nádražím představují koleje a další nerovnosti riziko pádu. Pokud vozíčkář ovládá vozík sám, může pro něj být nesmírně těžké takový pád ve zdraví zvládnout. Jak by tedy mělo být nádraží připraveno, aby byla pro vozíčkáře cesta vlakem příjemnou volbou?
Filip HLADÍK, vozíčkář
ePokud chceme být srovnaní s normálníma lidma, tak normální člověk je schopen přijít 10 minut před nástupem do vlaku na vkaláčk, koupit si lístek a jet. Je to prostě. Takhle by to mělo být
Jana HOLUBOVÁ, redaktorka
Na zlepšování situace naštěstí SŽDC s každým rokem intenzivně pracuje. Jen letos byly stavební úpravy provedeny na 30 nádražích po celé republice, v následujících letech se na bezbariérová promění například nádraží v Židenicích či Králově poli. Jana Holubová, televize Brno 1.