Webinář: Metodická podpora NPI ČR pro učitele žáků se sluchovým postižením
Metodická doporučení pro vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením, a to především ve spojitosti s českým znakovým jazykem jako jejich prvním jazykem.
Webinář je rozdělen do pěti tematických okruhů, ve kterých jsou představeny rovněž možnosti podpory vzdělávání neslyšících žákyň a žáků (a neslyšících učitelek a učitelů) v předmětu český znakový jazyk. Celý webinář je tlumočen do českého znakového jazyka.
Struktura videa:
Renata Votavová představuje webinář věnující se jazykovému vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením se zaměřením na vzdělávání českého jazyka a českého znakového jazyka. Zároveň představuje spoluautorky metodiky: Andreu Hudákovou, Romanu Petráňovou a Annu Cíchovou Hronovou, které jsou přítomny ve studiu, online jsou připojeni Radka Nováková a Petr Vysuček. Program webináře je rozdělen do sekcí: pracovní listy – sociokulturní kompetence, výuka českého znakového jazyka pro žákyně a žáky se sluchovým postižením, spolupráce slyšící – neslyšící pedagožka/pedagog, výhody této spolupráce a prevence rizik, vybrané gramatické jevy, čeština jako cizí jazyk a lingvodidaktika. Součástí je i závěrečná diskuze nad vybranou problematikou.
Renata Votavová upřesňuje historický vývoj vzniku metodických podpor, který započal již v roce 2016 a jehož cílem je podpořit učitelky a učitele žákyň i žáků se sluchovým postižením při jazykovém vzdělávání.
Petr Vysuček představuje své působení v roli garanta NPI ČR pro téma žákyň a žáků se sluchovým postižením a vytvořené metodické materiály. Upozorňuje na stále ne zcela dostatečnou podporu při jejich vzdělávání, proto materiály považuje za správný krok mířící k jejich podpoře.
Andrea Hudáková vymezuje metodickou podporu pro učitelky a učitele češtiny jako druhého jazyka, konkrétně pracovní listy zaměřené na sociokulturní kompetence.
Andrea Hudáková definuje oblast sociokulturních kompetencí v kontextu jazyka a řeči.
Andrea Hudáková vysvětluje základní pedagogický kontext pro tvorbu souborů pracovních listů.
Andrea Hudáková shrnuje představené materiály a upozorňuje, že celý soubor metodické podpory je inspirací, přináší příklady pro další individuální zpracování pedagogickým sborem...