Zapomeňte u autistických dětí na učení řeči bez pohybu

Také máte za sebou desítky sezení u logopeda a žádné výsledky? Možná je to proto, že děti s postižením, zejména v autistickém spektru nebo s vývojovou dysfázií, si řečové dovednosti osvojují snadněji, pokud jejich nácvik obsahuje i pohybovou část. Proto na prázdniny přinášíme recenzi na knihu o "řeči v pohybu, řeči v akci".
Měli jste intuici, že logopedické nácviky u stolečku vaší ratolesti nepomáhají, naopak už má vůči chození na logopedii odpor? Vaše intuice byla správná. Logopedi America X. Gonzales a Lois Jean Brady, věnující se logopedické praxi u dětí s postižením a neurovývojovými odlišnostmi, se dali dohromady s Jimem Elliottem, který se věnuje pohybovým dovednostem u dětí s PAS a s dalšími jinakostmi, a vznikl koncept "řeč v akci". Kniha Rozvoj řeči dětí s PAS, vývojovou dysfázií a dalšími poruchami od Nakladatelství Portál přináší od těchto odborníků 90 pohybových aktivit pro rozvoj řečových dovedností.  
Všichni tři odborníci mají přes 30 let zkušeností s dětskými i dospělými klienty s vývojovými poruchami. V posledních pěti letech se zaměřili především na autistické klienty, s Aspergerovým syndromem, na klienty s Downovým syndromem a také těžkými poruchami emocí. Pro své klienty vytvořili postupně lekce, při kterých kladou důraz na pestrost, zábavnost a spojili výuku řeči s pohybovými aktivitami. Podle nich "řeč v pohybu" dělá z výuky nezapomenutelný zážitek, díky kterému chtějí klienti aktivitám věnovat více času a dobrovolně spolupracují. To poslední vám jako rodičům určitě zní jako rajská hudba. Dobrovolně spolupracují v něčem, co je jinak pro ně náročné a frustrující.  
Proč "řeč v pohybu" funguje?  
Propojuje učení s prožitkem.  
Podporuje používání více smyslů najednou.  
Je účinná, protože využívá synergický přístup k učení a snaží se zapojit co největší část mozku, aby bylo učení se řeči a lepší výslovnosti co nejúčinnější.  
Podporuje také fyzické zdraví dětí i jejich motoriku.  
Zlepšuje sociální interakce.  
Nedochází k odporu a frustraci.  
Komunikace a fyzická aktivita jdou v ruku v ruce.  
Řeč v pohybu se dá provádět kdekoliv, a i přestože byly aktivity vyvinuty pro speciální školy, autoři zjistili, že pomáhají všem dětem předškolního i školního věku. Kniha...

 

Klíčová slova: