Zkušenosti z projektu Transition

04.02.2014 17:04

Česká spořitelna získala titul Zaměstnavatel bez bariér v soutěži Sodexo Zaměstnavatel roku 2012 (současně čtvrté místo mezi zaměstnavateli desetiletí), a to za projekt Transition zaměřený na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením.  

Tento projekt běží v České spořitelně od začátku letošního roku a svou komplexností se vymyká z praxe ostatních českých firem.  
Kromě podpory zaměstnávání osob se zdravotním postižením je jeho cílem posílení komunikace s postiženými zaměstnanci, zvýšení důvěry v zaměstnavatele a projekt má zlepšit pracovní prostředí v týmech, kde handicapovaní pracují.
Program ovšem nemíří pouze na handicapované, ale oporu v něm najdou i manažeři banky nebo kolegové znevýhodněných pracovníků. "Cílem je posílit vztah důvěry mezi bankou a postiženým zaměstnancem. Pracovník musí vědět, že pokud by se mu stal nějaký úraz nebo onemocněl, firma o něj neztratí zájem a podá mu pomocnou ruku. Vytváříme také atmosféru, v níž se lidé nebudou bát o svých problémech mluvit," říká Lenka Štěpánová, manažerka projektu Transition z České spořitelny.

NEJDE JEN O HANDICAPOVANÉ Jedním z prvních kroků, který Česká spořitelna v rámci programu podnikla, byla anketa mezi jejími zdravotně postiženými pracovníky. "Díky tomu jsme získali přesnější představu o tom, jakou pomoc ze strany zaměstnavatele by uvítali," vysvětluje Lenka Štěpánová. Největší počet dotázaných uvedl úpravu pracovních podmínek.
To může mít podobu speciálních pomůcek, přizpůsobení pracovních podmínek častějším návštěvám lékaře nebo i zkrácení pracovního úvazku. Pozitivním zjištěním z šetření bylo, že se většina handicapovaných nesetkala na pracovišti s diskriminací.
Následovala anketa mezi všemi zaměstnanci banky. "V ní jsme pátrali po tom, proč nevíme o všech lidech se zdravotním postižením, kteří u nás pracují.
Zjistili jsme, že mnoho lidí nechce o svých problémech mluvit nebo si neuvědomuje, že jejich potíže už spadají do kategorie zdravotního postižení. Nemají tak ponětí o podpoře, kterou mohou dostat ze strany státu nebo zaměstnavatele," uvádí manažerka projektu.
Šetření ukázalo, že většina zaměstnanců nemá přímou zkušenost se spoluprací se zdravotně postiženými a z toho plyne nejistota v tom, jak s těmito lidmi komunikovat a jak jim pomoci. "Zde hrají klíčovou úlohu manažeři banky, kteří nám pomáhají se zaměstnáváním zdravotně postižených osob a jsou s nimi v každodenním kontaktu. Je to právě manažer, kdo se musí se zaměstnancem bavit o tak citlivých věcech, jako je jeho zdravotní stav," podotýká Lenka Štěpánová.

JAK V PRAXI?
Projekt Transition ovlivňuje již samotný výběr uchazečů o zaměstnání, banka v rámci projektu vyčlenila specialisty zaměřené výhradně na zdravotně postižené. "V okamžiku, pokud člověk do CV zmíní své postižení, věnujeme se mu ve zvláštním režimu. Nadřízeného manažera kandidáta připravuje HR na pohovor s tímto pracovníkem. Uchazeč o zaměstnání se jde podívat i do týmu, kam by měl nastoupit, aby měl šanci promluvit si s potenciálními kolegy. Tím se snažíme vyhnout tomu, že přijmeme člověka s postižením a on od nás za tři měsíce odchází, protože v týmu to nefunguje," vysvětluje Lenka Štěpánová. Pokud například do týmu nastupuje neslyšící, osvojí si jeho budoucí kolegové zásady komunikace umožňující odezírání.
Ve spolupráci s Kontem Bariéry připravuje Česká spořitelna speciální adaptační program pro postižené, který je připraví na nástup do banky a zaměří se i na týmy, kam mají tito zaměstnanci nastoupit. Program Transition ovšem myslí i na stávající pracovníky. Pokud člověk informuje zaměstnavatele o svých potížích, irma se mu po předložení lékařské zprávy snaží vyhovět a zlepšit mu pracovní podmínky pořízením speciálních pomůcek. "Naši lidé tak mohou například získat nastavitelnou ergonomickou židli, sluchové nebo zrakové kompenzační pomůcky.
Ale poradíme jim také ohledně platných předpisů a možné pomoci, kterou v jeho situaci nabízí stát. Tady jde třeba o vyřízení průkazu ZTP nebo daňové úlevy," uvádí Lenka Štěpánová. Manažer má kdykoli k dispozici svého HR specialistu, s nímž se může poradit jak komunikovat se zaměstnancem citlivé záležitosti. To je potřeba například, pokud manažer musí zohlednit, že člověku trvá kvůli postižení určitá práce déle.

UČíme se všichni Česká spořitelna plánuje zřídit pro postižené speciální help linku. Zjistí tam základní informace o tom, které potíže spadají mezi zdravotní postižení, na co mají nárok od státu a co pro ně může udělat zaměstnavatel.
Současně je již k dispozici intranetová stránka o projektu Transition.
Ve spořitelně již proběhlo několik kurzů o tom, jak s postiženými komunikovat, a banka připravuje další tréninky na toto téma plus desatero zásad citlivé komunikace. V rámci projektu funguje v bance 15 interních ambasadorů, kteří mají zdravotní handicap a jsou ochotni na toto téma mluvit.
Současná právní úprava nařizuje irmám zaměstnávat čtyři procenta postižených nebo tuto hranici kompenzovat nákupem zboží od organizací zaměstnávajících handicapované. "Z toho, že v populaci je až 15 procent zdravotně postižených, usuzujeme, že lidí s nějakými chronickými potížemi u nás pracuje daleko více a chceme jim programem Transition pomoci. Současně věříme, že podporou této skupiny můžeme získávat kvalitní zaměstnance, kteří kvůli svému zdravotnímu stavu obtížně hledají uplatnění," uzavírá Lenka Štěpánová.

---

Výsledky průzkumu Největší procento mezi lidmi s handicapem v České spořitelně představují zaměstnanci s tělesným postižením (62 %). Mezi 5 – 10 % je sluchově postižených, stejný podíl připadá i na osoby s vnitřními chorobami, na osoby s civilizačními chorobami a také s chronickým onemocněním (každá z těchto tří kategorií tvoří 5-10 %). Za druh postižení se totiž považuje i závažné onemocnění, jako je rakovina nebo lupénka. Zhruba dvě třetiny postižených pracují na plný úvazek. Za největší vstřícné kroky ze strany zaměstnavatele označili pracovníci s postižením v provedeném průzkumu především polohovatelné židle, dále poskytnutí vlastní tiskárny v bezprostřední blízkosti pracoviště, úpravu pracovní doby a přístup spořitelny při nedostatku pracovníků (regulace stresu). Jako další benefity, které postižení oceňují, v průzkumu uvedli poskytnutí volna na návštěvu lékaře či rekonvalescenci (54 %), přizpůsobení pracovní doby (42 %) a dále poskytnutí příspěvku na pomůcky nebo vyšetření (38 %). Postižení pracují v Českém spořitelně v rámci celé banky. Část na centrále, část na specializovaných odděleních (např. platební styk), část na pobočkách (včetně přepážkových pracovišť).

foto: shutterstock

Klíčová slova: