Pro vozíčkáře to v Praze není žádná sláva. Podle slov Michala Pragera z Pestré společnosti je asi jen dvacet procent tramvají bezbariérových, podobně tomu je i u další veřejné dopravy. Lidé s postižením jsou proto rádi, že vůz pro jejich přepravu upravil první soukromý dopravce.
Marek Varga z přepravní společnosti Accessible Transport CZ po jednání s Pestrou společností, věnující se mimo jiné přístupnosti dopravy pro lidi s postižením, nechal upravit jedno vozidlo tak, aby se do něj vešli dva lidé na vozíčcích se třemi asistenty nebo jeden člověk na vozíčku s pěti asistenty. Lidi s postižením přepraví po Praze i třeba na pobyt v lázních.
"Naše přeprava je jak na objednání přímo přes naše webové stránky, tak i prostřednictvím cestovní kanceláře Bezbatour," říká Varga. Přepravu si může objednat kdokoli. Cena po Praze je 28 korun za kilometr, do sta kilometrů od Prahy je to 18 korun za kilometr a nad sto kilometrů za hodinu 14 korun.
"Prozatím jsme upravili jedno vozidlo, vozíky do něj vjedou po nájezdových lyžinách. Plánujeme spolupráci s cestovní kanceláří Bezbatour a doufáme, že lidem s postižením pomůžeme cestovat," uvedl Varga. Společnost připravila i speciální nabídku výletů po lokalitách v ČR i mimo ni – u nejbližších sousedů.
"Veřejná doprava je hodně bariérová, bezbariérových je asi jen dvacet procent tramvají. Slavné to není ani s autobusy a výtahy vedoucími do metra. Praha slíbila věnovat, že do roku 2015 vyhradí 1,4 miliardy korun na zpřístupnění metra, nakonec ze slibu ale není ani polovina," řekl Michal Prager z Pestré společnosti, který je zároveň šéfem cestovní kanceláře Bezbatour.
Vozy v městských částech
"V Praze fungují dvě přepravní společnosti. Pro Pražany je cesta po metropoli v ceně 42 korun za jízdu. Jedná se o společnosti Handicap Transport a Societa, o.p.s.," uvedl Prager. Přednost dává společnosti Handicap Transport, která má podle něj dlouholetou tradici a funguje dobře.
"V metropoli je ale přibližně čtyřicet tisíc lidí s tělesným postižením, aut pro celou Prahu je ale asi jen dvacet. Momentálně začíná fungovat také VM Praha, která je financována evropskými fondy a vozí bezplatně pouze do zaměstnání a na kurzy," dodal. Jakmile chce Pražan na výlet do lázní či za kulturou mimo město, nemá podle něj takřka šanci.
Hlavní město Praha nedávno například vyhlásilo, že Dopravnímu podniku půjčuje 150 milionů korun, aby začal budovat výtah při metru Můstek. S nedostatkem peněz, které by pomohly s přepravou vozíčkářů, se potýkají i městské části. Přesto některé, například Praha 10 a 13, mají k dispozici alespoň jeden vůz, kterým se mohou lidé s handicapem přepravovat.
"V Praze 10 vozí lidi většinou k lékařům či do stacionářů, většinou to bývají předem domluvené jízdy. Není to ale úplně lehce dostupné. Většinou jsou rozváženy obědy seniorům, což je dobře, ale vozíčkář si potřebuje objednat službu třeba ze dne na den, což někdy bývá problém," doplnil Prager.