Jeden z příznaků dyslexie je pomalejší tempo. Děti s touto poruchou jsou proto podezřívány z lenosti. Neprávem! Odbornice na poruchy učení Stanislava Emmerlingová Deníku řekla:
Praha – "Dříve jsem netušila o žádných testech ani dyslexii. Syn tím pádem nastoupil normálně do první třídy v šesti letech. K tomu byl ještě ze všech spolužáků nejmladší. Třídní učitel byl starý pán, který měl před důchodem. Působil mírumilovně a syn, jelikož od tří let neměl otce,k němu vzhlížel s očekáváním a jistou dávkou autority. Do školy se opravdu moc těšil. Byl takové milé blonďaté kuřátko, které mělo o všechno zájem. Až jednou přišel ze školy jako bez duše. Pan učitel mu dal pohlavek, za to, že neuměl napsat písmeno "a"," píše na webových stránkách Centra pomoci pro děti s dyslexií jedna maminka z mnoha.
Vývojovými poruchami učení trpí v Česku desetitisíce dětí. Pedagogicko – psychologické poradny (PPP) tak praskají ve švech. Na specializované vyšetření se běžně čeká dva měsíce. Mezi nejčastěji diagnostikované poruchy pak patří dyslexie, dysgrafie a dysortografie. O dyslexii, která se často používá jako nadřazený pojem pro označení celého komplexu specifických poruch učení z důvodu jejich častého společného výskytu, nám více prozradila odbornice na prevenci a nápravu poruch učení Stanislava Emmerlingová.
- Jak jste se dostala k práci s dyslektiky?
K práci s dyslektiky jsem se dostala původně jako učitelka na prvním stupni základní školy. Později jsem se začala věnovat speciálněpedagogickému poradenství. Dovedlo mě k tomu určitě i to, že se dyslexie objevuje v naší rodině, především u chlapců.
- Jsou chlapci generelně náchylnější k dyslexii?
Jedním z problémů, který se na vzniku dyslexie podílí, je neoptimální komunikace levé a pravé hemisféry mozku. Muži mají od přírody slabší propojení hemisfér mozku přes svorové tělísko Corpus Calossum než ženy. Proto jim mohou některé vývojové odchylky více ublížit.
- V jakém věku lze diagnostikovat dyslexii? Jak se porucha projevuje?
Udělit diagnózu dyslexie je možné až v období, kdy se dítě naučí číst, ale předpokládat dyslektický vývoj dítěte můžeme už od raného dětství podle výskytu rizikových faktorů. Těmi jsou například odchylky v pohybovém vývoji dítěte v prvním roce života, používání hopsadel a chodítek dříve než v prvním roce, vyhýbání se kreslení v předškolním věku, artikulační neobratnost a další vícečetné logopedické problémy. Dítě zaměňuje písmena, typické jsou záměny bd i přesmyky slabik, vynechávky písmen, neplynulé čtení, často bez porozumění, v rychlém tempu s chybami nebo naopak extrémně pomalé čtení.
- Lze nějakým způsobem korigovat nebo léčit poruchu?
Dyslexii lze léčit. Nejlepší je preventivní péče v předškolním období zaměřená na rozvoj vnímání a pohybových koordinací. Nejúčinnější jsou metody, které cíleně odstraňují příčinu problémů a které dokážou vytvořit chybějící nervové spoje v jednotlivých oblastech mozku, odstranit emocionální bloky vzniklé na základě stresových prožitků, včetně prenatálního období a porodních stresů, eventuálně řešit i zdravotní problémy a následný deficit ve výživě mozku. Takovým komplexním způsobem je možné plně poruchu zkompenzovat či odstranit.
- Je lepší umístit dyslektické dítě do specializované školy nebo může navštěvovat běžnou výuku?
Pokud má dítě velmi silnou poruchu učení a není mu poskytnuta optimální péče, která vždy vyžaduje i spolupráci s rodiči, pak je jeho vřazení do specializované třídy vhodné.
- Lze tyto specializované třídy najít v základních školách po celé republice? Nebo jsou školy, které se dyslexií intenzivněji a dlouhodoběji zabývají?
Speciální dyslektické třídy bývají zřizovány při základních školách ve větších městech. Například v Karlových Varech, Mladé Boleslavi, Liberci. V současné době ovšem dochází v některých regionech v rámci úsporných opatření k jejich rušení.
- Jaké úlevy by v běžné třídě mělo mít? Jak by k dětem s problémy měli učitelé přistupovat?
Učitelé tolerují dítě na základě doporučení Pedagogicko – psychologické poradny, Speciálně pedagogického centra, klinického psychologa a na základě individuálního vzdělávacího plánu, který by měl být projednán s rodiči a jimi podepsán.
- Čím lze v pedagogickém vedení u dyslektického dítěte pochybit?
Dítě má číst a psát slova složená ze slabik, které umí plynule přečíst. Pokud nutíme číst děti texty s nezvládnutými slabikami, fixujeme u nich špatné čtenářské návyky a nechuť ke čtení.
- Navštěvují dyslektici i vysoké školy? Jak se k nim přistupuje v akademickém prostředí?
Dyslexie představuje z části handicap a také zvýšené nadání pro některé obory, takže je potřeba si vybrat správný studijní směr. Tolerance dyslektiků je u nás právně zaručena na středních školách po maturitní zkoušku. S pomocí dyslektikům na vysokých školách u nás zatím zkušenost nemám.
- Ve kterých oborech mohou být dyslektici nebo děti s podobnými poruchami například úspěšní?
Nejčastěji je to ve strojírenství, v uměleckých oborech a všude tam, kde je potřeba tvořivý přístup k řešení problémů, také v oblasti sociálních věd a poradenství. Jsou mezi nimi i úspěšní podnikatelé a vynálezci.
---
Jaké jsou poruchy? DYSLEXIE Dyslexie je specifická neschopnost naučit se číst běžnými výukovými metodami. Projevy: Obtížné rozlišování tvarů písmen, nerozlišování hlásek zvukově si blízkých, snížená schopnost spojovat psanou a zvukovou podobu hlásky, domýšlení si koncovky slova podle jeho správně přečteného začátku, nedodržování délek samohlásek. DYSORTOGRAFIE Dysortografie je specifická porucha pravopisu, velice často se vyskytující ve spojení s dyslexií, jde o neschopnost aplikovat i dobře naučená gramatická pravidla do písemné podoby. Projevy: Neschopnost dodržet pořadí písmen při psaní ve slově, grafické záměny zvukově podobných hlásek (bd, zs, 5P), obtížné vybavení naučeného tvaru písmene v písemné podobě, záměny tvarově podobných písmen v písemné podobě, přidávání nepatřících písmen a slabik do slov. DYSGRAFIE Dysgrafie je specifická porucha grafického projevu, kdy samotný proces psaní vyčerpává kapacitu koncentrace pozornosti studenta tak, že již není schopen se plně soustředit na obsahovou a gramatickou stránku projevu. Projevy: Nečitelné písmo i přes dostatečný čas a pozornost, tendence ke směšování tiskacího a psacího písma. DYSKALKULIE Dyskalkulie je specifická porucha počítání. Porucha se týká ovládání základních početních úkonů, (sčítání, odčítání, násobení a dělení) .
Foto: STANISLAVA EMMERLINGOVÁ. Psycholožka a poradkyně pro poruchy učení.
Foto: soukromý archiv