Cena Rafael Nadace Vodafone: Dnes se rozhodne mezi třemi uchazeči
Tichý svět, Česká unie neslyšících a Levebee. To jsou tři organizace, finalisté Ceny Rafael Nadace Vodafone, mezi nimiž dnes hodnotitelská komise rozhodne, která z nich převezme na konferenci INSPO 12. března v Kongresovém centru Praha tuto cenu za využití ICT inovace pro důstojnější život lidí se zdravotním postižením.
Autorem fyzické podoby ceny, k níž vítězná organizace dostane ještě 200 000 Kč, je profesor, akademický sochař Marian Karel, který se práci se sklem věnuje většinu své umělecké kariéry a jehož díla jsou zastoupena v mnoha světových muzeích.
„Cena Rafael Nadace Vodafone je určená pro řešení, která pomocí moderních informačních a komunikačních technologií mění životy lidí s postižením k lepšímu. Naše cena pomáhá dobré řešení nejen zviditelnit a dostat tak k více lidem, ale díky finanční odměně i posunout dál v uživatelské příjemnosti a celkovému zdokonalení,“ říká Jana Neupauerová, programová manažerka Nadace Vodafone.
Loni porota jako vítěze ocenila Českou asociaci paraplegiků – CZEPA s projektem VozejkMap.
„Finanční odměna spojená s Cenou Rafael nám umožnila dále vylepšit aplikaci a soustředit se více na propagaci VozejkMapu mezi cílovou skupinou a na motivaci uživatelů ke vkládání dat,“ uvádí Petra Černá z České asociace paraplegiků – CZEPA.
Tichá linka, kterou letos přihlásil Tichý svět, měla koncem minulého roku již 893 registrovaných neslyšících klientů. Její podstatou je služba online tlumočení do znakového jazyka a online přepis „na dálku“.
Česká unie neslyšících se uchází o Cenu Rafael Nadace Vodafone s technickou inovací nástrojů pro poskytování simultánních přepisů. Simultánní přepis mluveného slova jako jediný způsob účinně řeší závažný komunikační problém lidí se sluchovým postižením, kteří nepoužívají znakový jazyk a nemohou proto využívat služeb tlumočníků znakového jazyka.
Třetí organizací, jejíž zástupce dnes osobně představí porotcům projekt Včelka, je Levebee. Včelka je adaptivní online aplikace, která zlepšuje úroveň čtenářských dovedností a pomáhá dětem při obtížích se čtením, zejména dětem s dyslexií. Využívají ji také studenti, dospívající i dospělí s problémy se čtením, mají ji k dispozici pedagogicko – psychologické poradny, již ve 40 školách slouží pro výuku čtení i gramatiky a individuální nápravy čtení (nejen) pro dyslektiky.