Linka EDA pomáhá rodinám v těžké životní situaci již tři roky
Krizová telefonická Linka EDA 800 40 50 60 slaví tři roky od svého založení. Za dobu své působnosti pomohla téměř dvěma tisícům rodin, které se ocitly v těžké životní situaci. Na Linku EDA se mohou obrátit rodiny, které se dozvědí závažnou diagnózu svého dítěte nebo se musí vypořádat s následky jeho těžkého úrazu. Služba je poskytována na území celé České republiky. Provozní doba linky je každý pracovní den od 9 do 15 hodin.
Jaké služby Linka EDA nabízí
Klienti se mohou na Linku EDA obrátit s důvěrou a bez jakýchkoliv obav, protože je zcela anonymní. Služba je poskytována zdarma.
Kromě telefonické linky 800 40 50 60 je k dispozici chat na webové stránce www.elinka.iporadna.cz. Na webových stránkách www.eda.cz mohou klienti využít emailové poradenství na adrese linka@eda.cz.
„Linka EDA představuje unikátní službu pro rodiny, které mohou buď zatelefonovat, nebo využít chat. Cílem linky bylo stát se oporou rodině a blízkým dítěte po těžkém úrazu či po zjištění závažného onemocnění, tedy v situaci, ve které si sama rodina neumí poradit. O službu Linky EDA je stále větší zájem. Během posledních dvou let se především chatování stává stále oblíbenějším, zájem o něj vzrostl trojnásobně," uvádí ředitelka organizace EDA Petra Mžourková.
Kdo se na Linku EDA obrací
Za uplynulý rok na linku zavolalo nebo chatovalo téměř tisíc klientů. Průměrná délka hovoru byla 10 minut a chaty trvaly většinou kolem 50 minut, nejdelší skoro tři hodiny.
Na Linku EDA se obraceli lidé z různých krajů republiky, nejvíce z Ústeckého a Středočeského kraje. Hovory se většinou týkaly dítěte, o které volající pečují. Témata hovorů se týkala často nepříznivé finanční situace klienta (potřeba příspěvků na péči, na bydlení či na speciální pomůcky).
Dalším probíraným tématem se stala rodinná a vztahová problematika, která souvisí s únavou a vyčerpáním z péče o osobu se zdravotním postižením (nepochopení od příbuzných nebo konflikt s druhým rodičem).
Jaké rady a informace konzultanti Linky EDA poskytují
Konzultanti Linky EDA pomáhají zprostředkovat kontakt jak na různé typy institucí, tak na konkrétní odborníky. Mezi odborníky, které pečující rodiny hledají, byli lékaři, poskytovatelé z oblasti rané péče či z odlehčovacích služeb.
Pracovníci linky pomohli nasměrovat klienty také na podpůrné instituce (psychoterapeutické a pedagogicko-psychologické poradny) nebo na příslušné úřady (zdravotní pojišťovny, MPSV, městské úřady).
„Pracovníci Linky EDA jsou vázáni mlčenlivostí, etickým kodexem a jsou zkušenými odborníky, kteří prošli kurzem krizové intervence. Stále pracujeme na zvyšování kvality práce a služeb pro klienty nejen prostřednictvím supervizí a intervizí, ale také dalšího vzdělávání v našem oboru. Chceme také rozšiřovat povědomí odborné i laické veřejnosti o naší službě tak, aby se informace o existenci Linky EDA dostala včas ke všem klientům, kteří by ji mohli potřebovat,“ dodává vedoucí Linky EDA Andrea Nondková.
Lenka Dobešová Trubačová