Co ukázalo 55 dnů nouzového stavu
Raná péče EDA musela přejít do online světa a jak se s tím vypořádala?
Dnešní den je ve znamení čísla 5. Dnešní den je totiž 55. dnem nouzového stavu. Stejný počet dní musí nezisková organizace EDA fungovat dálkově. Raná péče je služba, která potřebuje především přímý kontakt s dítětem a jeho rodinou. I proto je aktuální období pro všechny velkou zkouškou.
“Je pravda, že tato doba pro nás není vůbec jednoduchá. Je to poprvé v celé historii, kdy zažíváme něco podobného. Rodinám ale chceme pomáhat i nyní, a tak to děláme na dálku,” začíná přibližovat práci rané péče Petra Mžourková, ředitelka organizace EDA a pokračuje: “Raná péče je ze zákona především službou terénní, takže pro nás nouzový stav znamenal okamžité přerušení veškerých konzultací a návštěv poradkyní přímo v rodinách.”
Raná péče EDA tak musela přejít do online světa. “Konzultace jsme začali provádět přes telefony, maily, ale také přes Skype. Poradkyně rodičům pomáhají vyznat se v podmínkách pro přidělení sociálních dávek nebo v nabídce pomoci ze strany nadací, doporučují jim vhodné pomůcky, dodávají nápady na činnosti s dětmi,” popisuje Jana Ježková, vedoucí služby Rané péče EDA.
Nezisková organizace EDA si sama provedla průzkum mezi klienty rané péče. Ten se například věnoval zájmu o služby rané péče v období, kdy se začnou uvolňovat přísná epidemiologická opatření. Nyní má organizace 221 klientů a zájemců o službu.
“Zpět se nám vrátilo prozatím 178 dotazníků a nyní analyzujeme data. Už dnes ale víme, že zájem o naše konzultace je značný. A to nejen o ambulantní, ale i o terénní v místě bydliště klientů. O návštěvu poradkyně v průběhu května a června projevilo zájem přes 70% klientů,” popsala Mžourková.
Jak to tedy bude nadále? “Od 11.května rozjíždíme intenzivně vstupní jednání se zájemci o službu, kterých je téměř čtyřicet. Nabízíme každý den tři termíny. Všechno ale bude záležet na domluvě s rodinami,” vysvětluje Ježková.
A právě rodiny jsou pro neziskovou organizaci EDA nyní hnacím motorem. Od klientů totiž přicházejí krásné vzkazy.
“Moc děkuji naší poradkyni paní Skalické za videohovory, které v tuto chvíli považuji za skvělé řešení”. Nebo “I v této době naše poradkyně funguje skvěle - vždy poradí a myslí i na zdravého sourozence. Moc nám pomohla zvládnout tuto dobu. Děkujeme!!!”
"Taková zpětná vazba je pro nás nejen odměnou, ale především motivací k udržení kvality služeb i v následujícím období, které pro neziskový sektor určitě nebude jednoduché, “ citovala některé vzkazy Mžourková.
Michaela Poláková