Rozhovor s Danielou Morávkovou (Tyfloservis)

 
ČRo - Hradec Králové

08:35 Host ve studiu

 
Jakub SCHMIDT, moderátor

8 minut po půl deváté, Dobré ráno s vámi stále na vlnách Českého rozhlasu Hradec Králové. No a my se teď ještě budeme povídat o Tyfloservisu, jak jsem slíbil, což je obecně prospěšná společnost, která poskytuje po celé naší republice rehabilitační služby lidem se zrakovým postižením. Nabízí podporu, informace a nácvik lidem, kteří přes vážné zrakové postižení hledají cestu k co možná nejsamostatnějšímu životu, protože tento projekt Dr. Josefa Cerhy v tomto roce slaví už 30 let, třicáté výročí, tak bude určitě o čem mluvit. S vedoucí krajského střediska Tyfloservisu v Hradci Králové Danielou Morávkova. Danielo, vítám vás, dobrý den.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Hezké dobré ráno všem.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Tak jak to všechno tedy před těmi 30 lety začalo? Vy jste u toho tedy nebyla samozřejmě.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Já jsem u toho nebyla, to je to je pravda, ale byl u toho už vámi zmíněný pan doktor Cerha, který na podzim roku 1990 sepsal projekt, dalo by se říct profesionálních ambulantních a terénních služeb, sociální rehabilitace pro dospělé lidi s těžkým zrakovým postižením. Podal ho na ministerstvo zdravotnictví, a to schválilo peníze na základě, kterých ten projekt mohl od toho 1. ledna 1991 být teda realizován. Samozřejmě tomu předcházelo spoustu.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Pokusů.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Dalších předchozích aktivit, které se ale odehrávaly víceméně svépomocí. Kdy  teda sami, bylo tam hodně lidí se zrakovým postižením a aspoň to, jak jsem, jak jsem slyšela, kteří vlastně učili, dělali instruktory a konzultanty pro ty, kteří o ten zrak náhle přišli. A toto se odehrávalo v rámci svazu invalidů jako dobrovolnická práce.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Takže to lidé dělali vlastně po své práci, ve svém volném čase?

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Ano, přesně tak.

Jakub SCHMIDT, moderátor

No, ta myšlenka pana Cerhy, pana doktora Cerhy, ta byla teda, vy už jste to říkala, že byla v tom hlavně udělat takovou službu pro dospělé, protože těm se vlastně tenkrát nikdo moc nevěnoval.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Ano, samozřejmě teoretické základy tam byly dány i třeba dílem pana Jahna, prof. Jana Jesenského, která, který se v řadě svých knih věnoval právě rehabilitaci dospělých lidí s těžkým zrakovým postižením, těch osobností tam bylo víc. A ta tahle ta by se dalo říct velká skupina, samozřejmě s podporou i nějaké organizace, která taky zaštiťovala ten projekt Tyfloservis v těch prvních by se dalo říct z 10 letech. Ty organizace byly 2, protože se, se měnily ty statusy, takže těch, těch základů nebyla to jenom dobrovolnická snaha nějaké skupiny lidí, ale byly tam určitě i teoretické základy. A pan doktor Cerga kladl důraz na to, aby ti lidé, kteří potom se stanou těmi, kdo budou učit a provázet toho toho člověka touhle tou náročnou situací, tak aby byl odborníkem, ale současně, aby měl lidský přístup.

Jakub SCHMIDT, moderátor

To je důležitý.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Aby toho člověka dokázal poznat, navázat s ním vztah a na základě toho mu mohl být rádcem. Proto tam taky byli lidé, kteří sami byli nositelé toho, toho postižení. A ti mohli působit i na základě té nějaké vlastní zkušenosti.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Pan Dr. Cerha sám byl nevidomý.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Ano, pan doktor Cerha byl sám nevidomý. Od devíti let měl těžké problémy se zrakem. A studoval ještě na klasické základní škole, ale potom už na gymnáziu nastoupil na speciální gymnázium pro nevidomé a slabozraké v Praze.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Jak to bylo se založením a těmi začátky tady v Hradci Králové? Tedy toho vašeho krajského střediska? Protože to byla taky ta myšlenka, aby, aby vlastně ta služba byla dostupná pro každého po celé zemi, po celé republice. Ne aby to bylo dostupné jenom třeba v Praze a okolí, ale aby to bylo, aby to byla síť, síť takových služeb po celé republice.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Ano, určitě, byla tam snaha jednak tu službu dostat do toho domácího prostředí.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Terénní.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Těch lidí, kteří by o ní mohli mít zájem. To znamená poskytovat jí v tom přirozeném prostředí. Protože zase v České republice i teď funguje pobytové středisko rehabilitační, kam ten člověk může přijet na nějakou dobu. Ale ten projekt Tyfloservis cílil na to, že ten člověk zůstane doma, nebude odloučen od rodiny, od těch svých přirozených vztahů a kontaktů. A bude moct teda bývat ty nové dovednosti v tom přirozeném prostředí. A samozřejmě byla snaha, protože se asi nedá zajistit celá republika z jednoho místa. Tak ty střediska cílit a tak je i ten systém vytvořen dodnes na ty krajská města, která mají na starost vlastně ten, ten region.

Jakub SCHMIDT, moderátor

No, my se na ty začátky ještě zeptáme po písničce tady v Hradci Králové. Naším hostem je dnes vedoucí krajského střediska Tyfloservisu v Hradci Králové Daniela Morávková. Protože tedy Tyfloservis tahle ta úžasná služba pro lidi s nějakým zrakovým postižením funguje u nás už 30 let. Naším hostem je dnes v Dobrém ránu Daniela Morávková, vedoucí krajského střediska Tyfloservisu v Hradci Králové se jedná jsou částí té celorepublikové sítě úžasného projektu, který od roku 1991 pomáhá nevidomým a slabozrakým lidem získat potřebné informace a dovednosti k tomu, aby žili co nejlepší a nejplnohodnotnější život samostatně, nezávisle na cizí pomoci. No a Tyfloservis si v tomto roce tedy připomíná kulatých 30 let od svého založení. Tady v Hradci Králové, paní Danielo, to bylo tedy v roce 1993, 2, jak to bylo?

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

92, kdy byl tady jeden šikovný kolega, který neměl žádné prostory, ale měl patřičné nadšení a měl kufr plný pomoc, pomůcek pod postelí plus nějakou krabici s lejstry a v podstatě vyjížděl do terénu za klienty. A takhle začínal tu službu, samozřejmě potom se našly prostory, který, které byly na /nesrozumitelné/ předměstí. A potom se ambulantní středisko přesunulo na Podstráň, kde teda sídlí dodnes.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Kolik máte klientů dnes? Jestli se to dá spočítat, je jich hodně asi.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

To ještě specifikum toho královéhradeckého centra je v tom, že my zajišťujeme Královéhradecký a Pardubický kraj.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Aha.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

A tam ročně pracujeme zhruba tak s 250 klienty. Z nich část a větší část přichází jednorázově nebo několikrát na nějakou konzultaci a pak menší část absolvuje nějaký nácvik dovedností, který může trvat i rok nebo i další dobu.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Jasně a komu Tyfloservis vlastně dneska asi nejvíc pomáhá nebo na koho jsou ty služby především zaměřeny? Jak to funguje tedy? Jak to funguje, je to hlavně o té terénní službě? To znamená provázet lidi, kteří třeba přijdou nebo přicházejí během života o zrak, což je, což musí být neuvěřitelně těžké a složité, když si představíte, že vlastně přijdete o jeden ze základních smyslu, základní bych řekl smysl, který člověk vůbec má. Tak provázet je tou cestou a naučit je zorientovat se třeba v tom svém domácím prostředí a tak dále jo.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

A já bych řekla, že jste to řekl správně. My teda cílíme na ty dospělé. Máme tu dolní věkovou hranici nastavenou na 15 let a největší část té skupiny jsou senioři, protože to je skupina, která má nějaké výraznější problémy se zrakem a určité onemocnění, která, které naše současná medicína zatím neumí vyřešit. Takže ty se na nás obvykle obrací s tím, že nemohou číst a potřebují nějakou speciální optickou pomůcku k téhle té aktivitě  případně k dalším, psaní, zjišťování nějakých informací a podobně. A pak se na nás obrací lidé, kteří opravdu ten zrak přišli náhle během života, nebo jim ten zrak vlivem nějaké nemoci nějak postupně ubývá a chtějí žít samostatný nezávislý život. A s těmi my pak absolvujeme, my tomu říkáme rehabilitační kurzy, které jsou zaměřené na ty jednotlivé oblasti. To znamená ten člověk se třeba učí, nacvičuje orientaci v prostoru a chůzi s bílou holí bez zraku. Učí se jakékoliv aktivity v domácnosti, péči o sebe, o členy domácnosti. Učí se, pokud samozřejmě o to má zájem, číst a psát Braillovo písmo. Je celá řada speciálních pomůcek, který, které těmto lidem pomáhají v té každodennosti a oni díky nim překonávají ten zrakový handicap, takže to je také velká část té naší práce ve prospěch této skupiny lidí.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Říkali jsme 30 let, je to, co tahle ta úžasná, tedy služba funguje u nás v České republice, jak to oslavíte tady v Hradci Králové?

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Tak samozřejmě ty oslavy probíhají celý rok na té celostátní i regionální úrovni, ale tady v Hradci, a to bych ráda řekla posluchačům a pozvala je na benefiční koncert pro Tyfloservis, který se bude konat, v podstatě teď nebo příští týden v úterý 9. listopadu od 19:30 v Městské hudební síni v Hradci Králové. Bude nám zpívat smíšený sbor Jitro, který na tuto spolupráci přistoupil i z důvodu, že jedna z mých kolegyň Kristýna Drtílková /souzvuk zvuků/ v tom sboru zpívá. Takže se na tu akci velmi těšíme a tímto zveme všechny posluchače, kteří by chtěli, protože je to benefiční koncert, lístek stojí 200 Kč, takže i vlastně tou částkou oni podpoří tu službu.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Tu vaší činnost mzdu a tu práci vaši. Krása, takže příští týden v úterý 9. listopadu, to datum je taky velice symbolické, ještě můžeme vlastně uzavřít, viďte ten 9. listopad?

Jakub SCHMIDT, moderátor

Ano, ten 9. listopad je symbolický v tom, že tento den odešel zakladatel a do minulého roku ředitel Tyfloservisu pan Dr. Cerha.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Před rokem to bylo, jaký byl člověk, jenom vy jste o něm včera krásně vyprávěla. Úžasně jste na něj vzpomínala.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Byl to úžasný člověk, který myslím, že každý, kdo s ním přišel do styku, ať už na té osobní nebo pracovní rovině, tak si ho vážil za jeho lidský přístup ke všem lidským bytostem, ať už klientům, ale i pracovníkům, které podporoval, ale současně na ně kladl nároky, aby předával jim ty své zkušenosti a představou o tom, jak by měli pracovat s lidmi.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Já myslím že se mu to povedlo, že takový jste všichni prostě. Děkuju moc za návštěvu. Naším hostem byla vedoucí krajského střediska Tyfloservisu v Hradci Králové Daniela Morávková. Ještě jednou moc děkuju a příští týden ať přijde do Městské hudební síně na koncert tady v Hradci Králové co nejvíce lidí.

Daniela MORÁVKOVÁ, vedoucí Tyfloservisu

Děkujem, na shledanou.

Jakub SCHMIDT, moderátor

Na shledanou.

Klíčová slova: