Roman FOJTA, moderátor:
V Česku se objevila novinka, která by mohla výrazně zlepšit život tělesně postižených. Jde o dvoukolový vozík, který se řídí jen náklony jezdce. Ti, kteří si nové vozítko zkusili, tvrdí, že jde o revoluci v pohybu tělesně postižených. Má to ale jeden háček. Masovému rozšíření vozíku zřejmě zabrání vysoká cena.
Tomáš HAUPTVOGEL, redaktor:
Zdeněk Kirch zůstal po pádu z kola upoután na vozík, nevzdal se a několik měsíců po úrazu byl vůbec prvním vozíčkářem, který absolvoval klasický závod horských kol na ručně poháněném stroji. A právě Zdeněk je teď jedním z prvních v republice, který testuje tento unikátní vozík, o kterém říká: je to revoluce.
Zdeněk KIRCH, vozíčkář:
Ten pohyb je hrozně přirozenej, řekl bych jenom už krůček od tý chůze. Mám volný ruce, můžu vzít manželku za ruku, můžu vzít psa na obojku. Můžu si vzít deštník. Kdežto na tý káře jsem nemohl nic. Jenom jsem držel obruče, a buď jsem zabíral, anebo jsem brzdil.
Tomáš HAUPTVOGEL, redaktor:
Stroj využívá podvozku amerického výrobce osobních transportérů. Speciální křeslo a ovládání navrhl italský výrobce, který vozík sám využívá a na těchto záběrech ukazuje, jak moc může tento stroj vozíčkáři ulehčit život. Díky velkým kolům není problém ani lehký terén nebo městské nerovnosti.
Zdeněk KIRCH, vozíčkář:
Na klasickým invalidním vozíku s malýma kolečkama je problém jakákoliv dlažba, jakejkoliv obrubníček. Jakákoliv bariérka. Tady to jsou velký kola, takže já lehce seskočím z malýho obrubníku, ze schodu, dostanu se k bankomatu, dostanu se vlastně. Ta mobilita je mnohem vyšší.
Tomáš HAUPTVOGEL, redaktor:
Vozík má i jakési parkovací nohy, které z něj vyjedou a zajistí stabilitu například pro nastupování. Jinak dokonalý vozík má ale jeden zásadní problém. Jeho pořizovací cena je zhruba 375 tisíc korun.
Zdeněk KIRCH, vozíčkář:
Paraplegik dostane mechanickou káru. Kvadruplegik, což má i ruce špatný, dostane elektrickou káru a ležák dostane postel. To je dneska jejich politika jo. To je problém. Já osobně bych to napsal na recept každýmu vozíčkáři zadarmo.
Štěpánka FUCHSOVÁ, fyzioterapeutka:
Tady to opravdu je o tom individuálně každý, aby hledal mezi svými kamarády, přáteli, kteří třeba podnikají a jsou schopný a přispějí.
Tomáš HAUPTVOGEL, redaktor:
V budoucnu by přitom právě tento způsob pohybu vozíčkáře mohl nahradit ve městech klasické auto. Vozík má totiž dojezd přes 30 kilometrů. Tomáš Hauptvogel, Prima FTV.