Ombudsman zkoumal přístupnost budov

 
Náš region Brno

Veřejný ochránce práv zkoumal přístupnost veřejných budov pro lidi s postižením, použil přitom dobrovolníky, kteří služby otestovali. Zjistili mimo jiné, že instituce jsou nejlépe připraveny na lidi s tělesným postižením, naopak nejméně na lidi se sluchovým postižením.  
Přístupnost prostor a služeb je podle Úmluvy OSN o právech lidí s postižením jednou ze základních podmínek toho, aby tito lidé mohli žít nezávisle a mohli se plně zapojit do všech oblastí života. "Dobře si uvědomuji, že je stále velké množství lidí s postižením, kteří kvůli zcela chybějící nebo nedostatečné přístupnosti nemohou samostatně bez cizí pomoci cestovat, vstoupit a pohybovat se po budovách, které jsou určeny k navštěvování veřejností, nebo se nedostanou k obsahu informací zveřejňovaných na internetových stránkách," popsal současnou situaci zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm.  

Na přístupnost veřejných budov se proto zaměřil i ve svém aktuálním výzkumu. Dobrovolníci s různým typem postižení využili v krajských městech hromadnou dopravu, navštívili například i nemocnici a soud spolu s budovami České pošty, magistrátu, Úřadu práce či České správy sociálního zabezpečení. Zjistili, že obecně jsou zkoumané instituce nejlépe připraveny na návštěvníky s tělesným postižením. Naopak nejméně vstřícné jsou pro lidi se sluchovým postižením. Ukázalo se také, že u lidí se zrakovým nebo sluchovým postižením instituce a úřady často spoléhají na to, že takový návštěvník dorazí s doprovodem, který mu v orientaci na místě i s vyřízením záležitostí pomůže.
 
Klíčová slova: