Umělá inteligence ve službách zrakově postiženým

 
Mosty

Rok 2023 byl v technologickém světě ve znamení bouřlivého rozvoje umělé inteligence. Objevili se chatboti, kteří se snaží zodpovědět nám jakékoli dotazy nebo zformulovat texty nejrůznějšího druhu, generátory obrázků, nástroje pro analýzu dat a mnoho dalších služeb. Někteří mluví o přelomové změně ve způsobu naší práce, jiní jsou skeptičtí a poukazují na nedostatky a omezení nových nástrojů. A co zrakově postižení, přináší umělá inteligence nové možnosti v práci nebo v každodenním životě i jim? Speciální pomůcky s AI Nástupu umělé inteligence se snaží využít někteří výrobci speciálních pomůcek pro zrakově postižené. Jmenujme mezi nimi zástupce dvou nositelných pomůcek, a sice OrCam MyEye a Envision Glasses.  
První jmenovaná pomůcka je miniaturní kamerka, kterou si uživatel magneticky přichytí na nožičku brýlí. Pomocí gest na dotykové ploše potom může například vyfotit text a hlasový výstup jej přečte. Rozpoznávání a hlasové čtení textu není samo o sobě žádnou novinkou. Nicméně umělá inteligence do kamerky OrCam přinesla automatické rozpoznávání jednotlivých úseků textu a nadpisů. Umožňuje tak uživateli daleko efektivněji se v textu dostat k požadovaným informacím.  
Envision Glasses jsou chytré brýle, které mimo jiné také zvládnou vyfotit a syntetickým hlasem přečíst text. Výrobce do nich nově integroval modul ChatGPT, díky kterému je dohledání konkrétních informací v textu pro zrakově postiženého uživatele mnohem snazší. Když chtěl dříve nevidomý návštěvník restaurace například zjistit z jídelníčku nabídku příloh, vyfotil si jídelní lístek, a pak jej musel za pomoci hlasového výstupu celý procházet, dokud v něm nenašel požadovanou informaci. Nyní ale stačí chytré brýle po vyfocení dokumentu jen požádat "řekni mi, jaké mají přílohy", a brýle odpovědí. Obdobně si můžeme nechat přečíst cíleně třeba datum spotřeby z obalu potravin v záběru kamery brýlí. Umělá inteligence tedy zrakově postiženým výrazně zrychluje získání požadovaných informací z dané čtecí pomůcky.  
Výše uvedené zní sice hezky, vadou na kráse ale je, že speciální pomůcky typu OrCam MyEye či Envision Glasses se cenově pohybují okolo hranice 100 000 korun a jejich zahraniční výrobci často otálejí s adaptací nových funkcí pro český jazyk. Jejich reálný dopad na české uživatele tedy není nijak revoluční.  
Be My AI – opravdová revoluce Až v letních měsících loňského roku přinesla zlom ve využívání umělé inteligence ve prospěch zrakově postižených nová služba Be My AI v mobilní aplikaci Be My Eyes. Tato aplikace byla vytvořena primárně k tomu, aby vidící asistent mohl zrakově postiženému prostřednictvím videohovoru poradit s čímkoli, co vyžaduje vizuální kontrolu. Funkce Be My AI ale v podstatě přidala do aplikace virtuálního vidícího asistenta, který pomáhá na základě analýzy obrazu z kamery pomocí umělé inteligence.  
Funguje to tak, že zrakově postižený vyfotí cokoli ve svém okolí, na co nevidí, ale potřeboval by k tomu sdělit nějaké bližší informace. Be My AI obrázek analyzuje a uživateli jej poměrně podrobně popíše. Uživatel pak může pokračovat v textové konverzaci a doptávat se na konkrétní podrobnosti, které ho zajímají. V praxi to může vypadat třeba takto: - Nevidomý člověk potřebuje zjistit, co je v dosud nerozbalené papírové krabici ve spíži, a tak ji vyfotí pomocí služby Be My AI.  
- Be My AI napíše následující popis: "Na obrázku je produkt značky Knorr. Krabice je převážně zelená a bílá. V horní části je na bílém pozadí logo Knorr a pod ním je text Hotová zápražka, světlá. Jsou zde instrukce v několika jazycích, které jsou ale malým písmem a nejsou dobře čitelné. Vpravo dole je uvedeno, že hmotnost je 250 g." - Uživatel chce zjistit bližší instrukce, ale jen v češtině. Proto krabici vyfotí z větší blízkosti a napíše dotaz: "Přečtěte podrobné informace o produktu v češtině." - Be My AI zareaguje následovně: "Na obalu je napsáno CZ – návod k použití. Hotovou jíšku vysypte do vroucí tekutiny. Dobře zamíchejte a 1 minutu povařte." Z praktické ukázky je zřejmé, že Be My AI zrakově postiženým velmi efektivně pomůže v mnoha situacích, kdy zrak chybí. Umí číst obsah elektronických displejů, cedule na vlacích s informací o cílové stanici, vývěsky před obchody s nabídkou psanou ručně křídou a mnoho, mnoho dalšího.  
Tuto aplikaci dnes může využívat zdarma každý zrakově postižený majitel chytrého mobilu. Díky její dostupnosti a jednoduchosti použití jde opravdu o převratnou novinku v oblasti asistivních technologií. Přes veškeré nadšení z nových možností je ale třeba při využívání umělé inteligence stále mít na paměti, že virtuální pomocník není vždy zcela přesný a jeho cílem je vždy dát nějakou, byť špatnou odpověď, než aby řekl, že neví. Proto se musíme vždy spoléhat také na vlastní úsudek.  
Další nástroje založené na AI Kromě specializovaných služeb mohou zrakově postižení pracovat i s běžnými nástroji typu ChatGPT nebo Microsoft Copilot. Zde bohužel platí, že v uživatelském rozhraní těchto nástrojů není vždy vše zcela přístupné pro uživatele odečítačů obrazovky. I tak ale z nových nástrojů mohou zrakově postižení těžit obdobně jako vidící uživatelé.  
Potenciálně zajímavé je, že se u těchto jazykových modelů objevuje i možnost konverzace mluveným slovem včetně podpory češtiny. Například placená služba ChatGPT Plus nám poskytne hlasového asistenta, kterého se můžeme ptát opravdu na cokoli, a on se snaží informace vyhledat a sdělit nám je opět přirozeným jazykem. Až se tato služba zbaví svých současných dětských nemocí, bude možná zajímavá pro ty méně technicky zdatné. Stále je mnoho zrakově postižených, pro které je obtížné pracovat na internetu s odečítačem obrazovky. Právě díky chatbotovi komunikujícímu hlasově by pak i tito uživatelé mohli vyhledávat informace, které jsou na internetu k dispozici, a čerpat z nich.  
Je tedy vidět, že umělá inteligence má velký význam a potenciál i pro lidi se zrakovým postižením, ať už jsou více, nebo méně technicky zdatní. Věřme, že nám její vývoj bude přinášet i nadále větší samostatnost a nové možnosti.

Jan Šnyrych, Autor je viceprezidentem SONS.
 
Klíčová slova: