Děti s handicapem potřebují speciální péči

 
REGION OPAVSKO

Péči doslova ušitou na míru potřebují děti s nejrůznějšími zdravotními handicapy. Důležité je vzdělávání, přičemž ne u každého dítěte je možné zapojení do klasické výuky. Pro děti, které to potřebují, fungují na Opavsku speciální školy. Dalším významným zařízením pro děti s handicapem je Dětská rehabilitace Hlučín. Ročně tu pomohou stovkám dětí. Zdejší péče má takový věhlas, že sem rodiče přivážejí své ratolesti i z širokého okolí.  
Životy dětí se zdravotními handicapy se od života zdravých dětí hodně liší. Samozřejmě záleží na druhu a závažnosti handicapu, obecně ale tyto děti potřebují specifické podmínky. Vyžadují nejrůznější terapie, rehabilitace a podobně. Jen s vhodně zvolenou speciální péčí se dá rozvinout potenciál handicapovaného dítěte do jeho maximální možné míry. Důležité je v tomto směru také vzdělávání. "Existuje celá řada postižení, s nimiž se musí některé děti potýkat. Může u nich být diagnostikováno mentální, smyslové či tělesné postižení, případně autismus. V posledních letech se nezřídka objevují poruchy chování a ADHD," vyjmenovává ředitel Základní školy a Praktické školy Opava, Slezského odboje Tomáš Frank. Jedná se o školu, která vzdělává děti s mentálním postižením. Stejně je tomu v případě základní školy v Hlučíně na ulici Gen. Svobody. "Do školy nemůžeme přijmout dítě bez diagnostikovaného mentálního postižení. Vzděláváme děti od lehkého, přes střední až po těžké mentální postižení. K tomu se navíc mohou přidružovat další handicapy," líčí ředitelka této speciální školy v Hlučíně Zuzana Harazimová. To potvrzuje také ředitel výše zmíněné opavské školy. "Někteří žáci se musí navíc vyrovnávat s tělesným nebo smyslovým postižením, máme i žáky s poruchami autistického spektra. A stále častěji k nám přicházení žáci s poruchami chování, i takoví, kteří jsou již v péči dětského psychiatra," líčí Frank. Dítě, které má handicap nebo je u něj na handicap podezření, prochází vyšetřením v pedagogicko-psychologické poradně nebo speciálním pedagogickém centru. Toto zařízení rozhoduje o tom, jaká podpůrná opatření budou v oblasti vzdělávání potřeba.  
Prioritou je zařazení dítěte  
do běžného kolektivu V dnešní době je snaha, aby dítě s handicapem bylo vzděláváno v běžné základní škole, kde se připraví takové podmínky, jaké jeho stav vyžaduje. To může obnášet například zajištění bezbariérovosti, speciálních pomůcek či pedagogů, kteří budou odborně připraveni žáka s handicapem vzdělávat. Důležité je také navodit ve škole takové klima, aby se tam postižené dítě cítilo přijímané. Dítěti může pomáhat asistent pedagoga. Teprve v případě, že by při vzdělávání nastal závažný problém, žák by i přes pomoc selhával, vlivem diagnózy by zásadně narušoval vzdělávání ostatních a podobně, je rodičům doporučen přestup do školy, které se zjednodušeně říká speciální. Třídy jsou zde méně početné. Tyto školy jsou navíc pro takové vzdělávání velmi dobře uzpůsobené jak vybavením, tak kvalifikací kantorů. U dětí, které to potřebují, se přihlíží k individuálním možnostem zatížení. Základní a Praktickou školu Opava, Slezského odboje navštěvuje zhruba 140 žáků, a to nejen z Opavy. "V současné době jsme největším zařízením zaměřeným na vzdělávání žáků s mentálním postižením. Máme žáky přibližně ze třiceti obcí a měst," říká ředitel této školy. Součástí je i jednoletá praktická škola, která je v podstatě středoškolským vzděláním pro děti se středním a těžším mentálním postižením, případně kombinovaným postižením. Cílem je co nejlépe připravit tyto žáky na další život, který bývá spojen se zařízeními, jako jsou stacionáře pro lidi s postižením či chráněné dílny. Podle Franka je ovšem těchto zařízení nedostatek. Školu v Hlučíně na Gen. Svobody navštěvují zejména děti z Hlučínska. Škola úzce spolupracuje s Dětskou rehabilitací Hlučín.  
Komplexní péče na jednom místě Dětská rehabilitace Hlučín je unikátní zařízení, které se na práci s handicapovanými dětmi specializuje již třicet let. Pomáhá dětem s tělesným, mentálním i smyslovým postižením. Ve většině případů je postižení kombinované. "V jedné budově provozujeme sociální službu, denní stacionář a rehabilitační ambulanci, což je zdravotní služba. Fyzioterapeutky ročně ošetří asi čtyři sta pacientů, z toho se asi třiceti klientům věnujeme intenzivněji v rámci denního stacionáře," popisuje ředitelka Dětské rehabilitace Hlučín Radmila Lőwová. Stacionář je určen pro děti od jednoho roku do patnácti let. V rehabilitační ambulanci pomáhají dětem od narození do osmnácti let. Služby nejsou vázány na místo bydliště, většina klientů je ale z Opavska. Jsou dokonce rodiče, kteří sem s dětmi dojíždějí padesát kilometrů. Díky zásadnímu rozšíření, ke kterému došlo v minulém roce, je nyní zařízení schopno uspokojit všechny zájemce. Často jde o děti s diagnózou opožděného vývoje, u kterých špatně funguje motorika, tyto děti mají oslabenou stabilitu, špatné držení těla, jsou nejisté v prostoru, je u nich oslabeno smyslové zpracování podnětů, nejsou schopny se adekvátně koncentrovat, omezeně komunikují, mají poruchy chování, emocí, jsou u nich problémy se socializací, mají snížené mentální schopnosti. Častá je diagnóza dětské mozkové obrny, autismu, ADHD nebo v neposlední řadě ADD, což je také porucha pozornosti, ale na rozdíl od ADHD bez hyperaktivity. "Brzký záchyt a cílená pravidelná práce dokáží u těchto dětí mnoho deficitů zmírnit, ne-li odstranit. Silnou stránkou je propojení každodenních intenzivních rehabilitací s řízenou péčí v rámci denního stacionáře. Kromě fyzioterapie využíváme i další efektivní podpůrné metody a techniky práce," vysvětluje Lőwová. Zařízení je velmi kvalitně a moderně vybaveno, disponujeme různými speciálními pomůckami, velkými prostory pro cvičení, například Vojtovou terapií, neurorehabilitačním programem či vodoléčbu. Zakládá si na erudovanosti pracovníků. Jedná se o příspěvkovou organizaci Hlučína, a ceny jsou zde podle ředitelky v porovnání se soukromými centry mnohem nižší. "Fyzioterapie na základně poukazu je hrazená z veřejného zdravotního pojištění. Časově náročné neurorehabilitace, konzultace a podobně jsou poskytovány samoplátecky. V mnohých případech pomáháme rodinám podávat žádosti o podporu u různých nadačních fondů a dalších donátorů," dodává ředitelka Dětské rehabilitace Hlučín.

Dětská rehabilitace Hlučín se na práci s handicapovanými dětmi specializuje již třicet let.
 
Klíčová slova: