Společně s elektrokoly přibývá nehod seniorů. Za vážnými následky často stojí chybějící přilba

Cyklisté a motoristé se na silnicích většinou v lásce příliš nemají. Předvídavost, opatrnost a vzájemný respekt jim ale můžou zachránit život. Stejně jako helma, která stojí za nespočtem zachráněných životů.
V uplynulém roce zemřelo v naší zemi 39 cyklistů. Téma, které s příchodem sezóny opět připomíná policie i BESIP. Přibylo také seniorů s elektrokoly a bez přilby: "Dřiv nám ji nikdo nenutil a žijem," tvrdí někteří z dřívenarozených.
Elektrokola se těší stále větší popularitě. Přibližně jedna třetina z celkového objemu prodeje jsou právě elektrokola. Stala se oblíbenou náhradou klasického kola především pro starší lidi, kterým umožňují ujet s menší námahou delší vzdálenost. Jenže tento trend se propisuje i do statistik policistů a BESIPu, podle kterých jsou nehody na elektrokolech stále častější zejména u seniorů. Každý druhý usmrcený cyklista na elektrokole bývá starší 65 let. Sedm z deseti zemřelých přitom v uplynulém roce nemělo cyklistickou přilbu: "Už zase buzerace? Jezdil jsem bez helmy celý život. To jen dnes se musí dodržovat samá nařízení a nejraději by nám tu helmu i vybrali. Jako malí smradi jsme jezdili bez ní a taky se nikomu nic nestalo. Například na cyklostezce je helma naprostý nesmysl," zaznívá subjektivní pohled na problematiku z úst 68letého cyklisty Jaromíra z Vysočiny.
Foto: Pixabay
Myslet si, že přilba je třeba jen v rušném silničním provozu, je velmi naivní. Nehody s vážnými následky se stávají i na cyklostezkách.
To je ale podle policistů jeden z častých omylů. Nebezpečí nehody je obdobné i na cyklostezkách, kdy může docházet ke srážkám nejen mezi cyklisty, ale i s in-line bruslaři či chodci. Následky pak bývají vážné. Při loňských nehodách zemřelo po celém Česku 39 cyklistů. Většina bez přilby. Mít ji za jízdy nasazenou je v ČR povinné pro cyklisty do osmnácti let. Nedávnou novinkou je povinnost použití přilby i u spolucestujícího cyklisty, tedy dítěte například v cyklosedačce. S tím mají policisté zkušenost dobrou. S tím domluvit seniorům ale často horší. Přitom podle BESIP podstupují cyklisté s přilbou až 19krát menší riziko úmrtí než ti, kteří ji nepoužívají. S pomocí ochranných přileb lze předejít 83 procentům fraktur lebky, 53 procentům zranění měkkých částí hlavy a 48 procentům poškození mozku. To, že mají elektrokolo a nejedou v hustém silničním provozu, je nijak neochrání: "Rozvoj elektrocyklistiky je jednoznačným trendem posledních let, kterému musíme věnovat pozornost. Proto jsme spojili pro letošní sezónu síly s BESIP a společností BOSCH. V rámci...

 

Klíčová slova: