Výstava fotografií, které nemusíte vidět
Společnost Canon ve spolupráci se Světluškou – Nadačním fondem Českého rozhlasu a organizací Czech Photo připravily unikátní výstavu Svět nevídaný.
Jde o venkovní instalaci 14 velkoformátových fotografií od proslulých autorů, které jsou vytištěné pomocí nejnovější technologie reliéfního tisku.
Návštěvníci se zrakovým hendikepem díky ní získají dosud bezprecedentní hmatový dojem z vizuálního umění.
Autory vystavených fotografií jsou ambasadoři Canonu z celého světa. Je mezi nimi třeba mnohokrát oceněný Jihoafričan Brent Stirton, jehož snímek posledního severního bílého nosorožce obklopeného strážci je asi nejznámějším dílem na výstavě, dvorní sportovní fotograf The Times Marc Aspland, německá módní fotografka Heidi Rondak nebo držitel Pulitzerovy ceny Muhammed Muheisen.
Tematický zásah výstavy je široký, od přírody přes sport po místa zasažená válkou.
Zaujme i černobílý portrét od Iana Treherneho, jenž začal fotit, až když sám přišel o zrak, a nechybí ani detailní fotografie mořského korálu větevníku během rozmnožování v umělých podmínkách. Právě za tímto projektem pokoušejícím se zachránit organismy nezbytné pro udržení biodiverzity na naší planetě stojí Canon spolu s laboratoří Coral Spawning Lab v Londýně.
" Zahájením této unikátní výstavy získává naše spolupráce s firmou Canon další rozměr. Propojení moderních fotografických technologií, světové fotografie, veřejného prostoru Karlína před budovou Fragment, zpřístupnění umění co nejširšímu publiku, to vše je naším společným cílem," říká Veronika Souralová, ředitelka Czech Photo.
Přelomová technologie
Hmatová vrstva fotografií byla vytvořena díky tiskárně Canon Arizona a softwaru PRISMAelevate XL. Pro dosažení požadovaného efektu se na sebe tiskne několik velmi tenkých vrstev inkoustu, vždy vytvrzených UV světlem.
Při budování vrstvy v místech, kde dosahujeme horního okraje výsledného vyvýšení reliéfu, překryjeme tento bod bílou barvou a následně plnobarevnou vrstvou, ale pouze v daném místě. Zbytek grafiky se buduje dál do výšky, než dosáhne maximálního vyvýšení, kde se proces s bílou krycí a plnobarevnou horní "viditelnou" vrstvou opakuje až do dosažení výsledného tvaru reliéfní grafiky.
" Na rozdíl od jiných metod, kdy na závěr přijde na celou grafiku a hotový reliéf plošně bílá krycí vrstva a plnobarevná vrstva, a dochází tak k rozostření grafiky, náš způsob...