Představujeme inovace 2. ročníku Ceny inovace v sociálních službách
KRAJSKÉ ÚŘADY
1. Komplexní řešení otázky autismu v Kraji Vysočina
Krajský úřad Kraje Vysočina
Mezi populací v Kraji Vysočina se nachází nemalé procento osob s poruchou autistického spektra (PAS). Sociální služby jako samotné pracovaly s touto diagnózou jako s přidruženou k mentálnímu postižení. Inovovat bylo nutné přístup, metody a nástroje poskytování služeb a podpory právě osob s PAS a pečujících osob, a to nejen v měřítku jednotlivců, ale jako komplexní systém. Pro podporu těchto osob vznikl projekt, který se komplexní péči začal věnovat a kladl si za cíl zkvalitnit péči o osoby s PAS. Projekt odpovídal aktuální problematice, kterou bylo v Kraji Vysočina třeba řešit jak mezi formálními, tak neformálními pečovateli.
Do projektu byly zapojeny tři příspěvkové organizace Kraje Vysočina, které poskytují ambulantní a pobytové sociální služby právě cílové skupině osob s PAS.
V průběhu realizace bylo nutné stanovit základní pilíře péče o osoby s PAS. Byl vytvořen systém podpory neformálních pečovatelů, který spočíval ve vzdělávání prostřednictvím webinářů a pořádání víkendových pobytů pro neformální pečovatele, kde byly připraveny přednášky, vzdělávací témata a aktivity. Tyto pobyty byly z velké míry využity i na propojení rodin pečujících o dítě s PAS. Na těchto pobytech bylo zabezpečeno profesionální hlídání dětí v době, kdy se konaly přednášky a vzdělávací aktivity.
Druhým pilířem byla podpora formálních pečovatelů. Jelikož v České republice neexistuje komplexní vzdělávání v problematice PAS, bylo osloveno několik profesionálů z oboru z celé České republiky, aby na základě tematických zadání vytvořili vzdělávání formálních pečovatelů, které bylo následně odzkoušeno třemi zapojenými příspěvkovými organizacemi.
Dalším pilířem péče bylo vytvoření nástroje pro sběr dat a vyhodnocení počtu osob s PAS v kraji a jejich potřeb i predikčního systému, s jakým výhledem by měl Kraj Vysočina počítat do dalších let. Pro další zkvalitnění péče bylo potřeba edukovat veřejnost a snížit tabuizaci samotné poruchy.
Na vytvořených a odzkoušených inovacích se dá stavět a dále je rozvíjet i vzhledem k nadcházejícím novým aktivitám. Pro další období by kraj chtěl inovaci dále rozvíjet, k realizaci jsou připraveny další aktivity, které logicky zapadají do konceptu strategie řešení problematiky osob s PAS.
2. Podpora duše II.
Krajský úřad Moravskoslezského kraje
V návaznosti na změnu paradigmatu v poskytování péče a podpory lidem s duševním onemocněním a zpracované Analýze sociálních a dalších navazujících služeb pro osoby s duševním onemocněním poskytovaných v Moravskoslezském kraji (MSK) bylo zjištěno, že pro efektivní poskytování podpory lidem s duševním onemocněním schází kvalitní sociální služby s dostatečně proškoleným personálem, dostatečný počet peer konzultantů v prostředí sociálních a zdravotních služeb, objevují se obtíže v nedostatečné provázanosti služeb a další problémy. MSK se tedy rozhodl prostřednictvím individuálního projektu financovaného z operačního programu Zaměstnanost na tyto překážky reagovat projektem Podpora duše II.
Projekt zahrnoval čtyři aktivity a evaluaci.
Jednalo se o tyto aktivity: 1. profesní rozvoj profesionálních dovedností pracovníků; 2. podporu kvality sociálních služeb; 3. zapojení peer konzultantů; 4. destigmatizační a podpůrné aktivity.
Obecně došlo v MSK k většímu rozvoji služeb pro osoby s duševním onemocněním, tento proces začal již v průběhu projektu a pokračuje doteď. Byly navýšeny kapacity především terénních a ambulantních sociálních služeb specializujících se na podporu osob s duševním onemocněním. Rovněž v souvislosti se zvýšením profesních kompetencí rozšířily jiné sociální služby stávající okruh osob o tuto cílovou skupinu. Zvýšeny byly také kapacity pobytových sociálních služeb.
Na některé výstupy již realizovaného projektu Podpora duše II. nyní reaguje právě se rozjíždějící návazný projekt Podpora duše III.
3. Vstřícný a kompetentní Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Důvodem, proč kraj zavedl inovaci, byla snaha zabezpečit široké veřejnosti a profesionálům moderní a intuitivní nástroj k vyhledávání potřebných informací o sociálních službách působících na území Moravskoslezského kraje. Impulzem byla zároveň příležitost, kterou naskýtala realizace projektu "Vstřícný a kompetentní MSK", jehož cílem bylo vytvoření webového portálu jako nástroje komunikace s občanem a s ním spojená rekonstrukce portálu kraje, která byla koordinována na úrovni vedení krajského úřadu. Tato aktivita byla doprovázena nabídkou spolupráce pro oblast sociální při případném zavedení nových nástrojů či funkcionalit budovaného portálu. Akcentovaná byla snaha o elektronizaci a vstřícné řešení pro občany kraje bez nutnosti vytváření tištěných informačních brožurek, které dle dosavadních zkušeností velice rychle přestávají být aktuální. Inovací tedy bylo v rámci nově budovaného portálu vytvoření on-line Katalogu sociálních služeb. Tvorbě zároveň napomohla skutečnost, že Moravskoslezský kraj má funkční Informační systém sociálních služeb, který disponuje datovými sklady aktuálních a pravidelně aktualizovaných informací o sociálních službách.
Proces tvorby byl řízen Odborem sociálních věcí ve spolupráci s Odborem kanceláře ředitele krajského úřadu a realizován byl prostřednictvím externího dodavatele. V prvotní fázi byl realizován design samotného způsobu vyhledávání a výběr parametrů, kdy mimo základní oblasti byly definované i možné nejčastěji vyhledávané oblasti ("životní situace"), následně byla vyextrahována matrice vyhledávání, která umožňuje co nejpřesnější vyhledání výsledku na základě daných parametrů. Proběhlo několik změn, které zpřesnily vyfiltrovanou odpověď a které zároveň produkují uživatelsky přívětivý výsledek, a to včetně intuitivní možnosti tisku (tzv. karty služby).
Zpřístupnění Katalogu sociálních služeb má pozitivní dopad na zvýšení informovanosti veřejnosti, a to nejen z řad laické veřejnosti (potenciální uživatelé, rodinní příslušníci apod.), ale také ze strany profesionálů.
4. Inovativní přístupy k podpoře ohrožených rodin s dětmi v Pardubickém kraji
Krajský úřad Pardubického kraje
Pardubický kraj v posledních letech realizoval transformační aktivity v oblasti péče o ohrožené děti. Ty mimo jiné zahrnovaly i plány na snížení kapacit pobytových zařízení. I přes jednotlivé kroky a silnou síť služeb pro rodiny byl počet dětí odebíraných z rodin stále na průměru statistik celé ČR. Projekt jsme tedy zaměřili na systém fungování sociálně-právní ochrany dětí. Bylo zjištěno, že systém SPOD je přetížený, zaměřený na administrativu a formální naplňování kritérií práce. Rodina nebyla při řešení situace brána jako rovnocenný partner. Přetížen byl i pracovník OSPOD. Byla na něj nakládána zodpovědnost za ochranu ohroženého dítěte bez dostatečné profesní a systémové podpory. Pracovníci získali podporu formou vzdělávání, k dispozici měli experty.
Inovativním prvkem je metoda provázení změnou čtyřmi týmy OSPOD. Začátkem procesu byly hloubkové rozhovory vedené se všemi pracovnicemi zapojených týmů, analýza prostředí a způsobů práce v rámci OSPOD. Na jednotlivých pracovištích si pracovníci vybrali jedno téma, které se za podpory průvodce změnou stalo učicím se prostorem pro vyhodnocování dosavadní praxe, nacházení nových řešení, možností a postupů, jejich prototypování. A v bezpečném prostředí také jejich vyzkoušení. Po vyhodnocení nového došlo k úpravám a následně k šíření na další ze zapojených OSPOD – tedy k dalšímu testování.
Pracovníci OSPOD měli podporu formou vzdělávání (výcvik v přístupu zaměřeném na řešení a individuální vzdělávání v tématech dle skutečné poptávky pracovníků). Po celou dobu projektu byli pracovníkům k dispozici průvodci změnou a výše uvedení experti. Zároveň kraj čerpal inspiraci v zahraničí (Hanse University Groningen, Child Protection Amsterdam).
Díky zavedení inovace se klienti více zapojili do řešení své situace. Došlo k aplikaci přístupu zaměřeného na řešení do každodenní praxe pracovníků OSPOD, k budování vztahu s klienty prostřednictvím otevřené komunikace a tvorby bezpečného prostředí. Více se zapojily děti. U zaměstnanců byl dopad zavedení inovace také výrazný – od zvýšení sebevědomí, reflexe vlastní práce přes vyhodnocování jednotlivých kroků až po snahu o aplikaci učicího procesu do běžné praxe. Došlo také k proměně metodické role kraje směrem ke konzultační a podpůrné práci.
5. Participativní financování sociálních služeb ze strany obcí v Jihomoravském kraji
Krajský úřad Jihomoravského kraje
Základní krajská síť sociálních služeb Jihomoravského kraje je financovaná v souladu s veřejnou podporou. V rámci výpočtu tzv. vyrovnávací platby je kalkulován i předpoklad zajištění zdrojů spolufinancování jak z úrovně kraje, tak z rozpočtů obcí. Jihomoravský kraj si uvědomuje, že oblast spolufinancování obcí je předmětem výkonu samosprávy jednotlivých obcí, ale i přesto se snaží osvětovou a informační rolí tento proces podpořit.
Po přechodu financování na krajskou úroveň od 1. ledna 2015 bylo z vyúčtování poskytovatelů služeb patrné, že ne všechny obce spolufinancují v předpokládané výši. Proto se tato problematika stala i jednou z oblastí, jejíž nedostatky byly diskutovány v procesu spolupráce s tzv. koordinátory plánování, což jsou pracovníci obcí tzv. III. typu. Díky aktivitě pracovníků obcí III. typu, kteří v tomto procesu vyvíjejí snahu, je aktuálně z 21 spádových území ORP již domluveno 20 koordinovaných procesů zajištění výběru částek na zabezpečení předpokládané výše spolufinancování z úrovně obce III. typu. Z dotazníkového šetření vyplývá, že míra zapojení spádových obcí dosahuje skoro 100 % a vybrané částky odpovídají předkládané míře spolufinancování dle Pravidel financování základní sítě sociálních služeb Jihomoravského kraje.
V procesu jsou odlišnosti, zejména v části výpočtu buď dle počtu obyvatel (pak se jedná o příspěvek na zajištění dostupnosti sociální služby), nebo dle prokázané výkonnosti, což ale ani přes své výhody nesnižuje administrativní zátěž poskytovatelů služeb. Popsaný přístup má zásadní význam zejména pro obyvatele na území kraje a obcí, jimž je zajišťována dostupnost sociálních služeb dle jejich potřeb v rámci krajské sítě. Kraj nadále průběžně zjišťuje potřebnost sociálních služeb na svém území a dle toho plánuje svoji síť služeb do dalších let.
POSKYTOVATELÉ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Kategorie Nastavení procesů v organizaci
1. Psychologický tým jako běžná součást péče o klienty domova pro seniory
Domov pro seniory Háje
Domov pro seniory Háje se i s ohledem na vědecké poznatky, které ukazují, že klienti domovů pro seniory čelí silnému zatížení v oblasti psychického zdraví, rozhodl začlenit do úseku aktivizace tři psychology. K tomu došlo v roce 2020, kdy se stali součástí každodenního života domova pro seniory (domov s psychology pracoval od roku 2008, ovšem zejména externě).
Psychologičtí pracovníci zastávají v Domově pro seniory Háje několik rolí a jejich pracovní náplň je pestrá: 1. individuální psychoterapie/konzultace; 2. podpora a edukace personálu; 3. skupinové psychoterapie/konzultace; 4. podpora rodinám a blízkým klientů; 5. krizová intervence; 6. inovace programů; 7. diagnostika.
Díky začlenění psychologů do týmu mají klienti k dispozici kvalitnější psychickou péči. Zaměstnanci mají možnost konzultovat situace s psychologickým týmem. Rodiny mají koho kontaktovat a mohou konzultovat situaci týkající se péče o své blízké, což jim přináší klid a jistotu. Díky této inovaci se v domově také zvýšila kvalita péče, jednotlivé týmy efektivněji sdílejí informace a komunikují mezi sebou a došlo i ke snížení nákladů na absenci zaměstnanců v důsledku syndromu vyhoření.
2. Systém vnitřních kontrol v Domově pro seniory Havlíčkův Brod
Domov pro seniory Havlíčkův Brod
V Domově pro seniory Havlíčkův Brod se rozhodli projít externím hodnocením kvality a bezpečí zdravotní péče. V souvislosti s tím si od roku 2018 nastavili nový kontrolní systém, který odpovídá pravidlům vnitřního auditu podle požadavků Spojené akreditační komise (SAK).
V organizaci byl sice z dřívějších dob zaveden systém kontrol ošetřovatelského procesu, přesto zde panoval pocit, že by bylo potřebné nastavit vše lépe. Proces byl řízen vedoucí zdravotního úseku, která předem získala zvláštní odbornou způsobilost pro plánování, provádění, vyhodnocování a dokumentování interních auditů zdravotní péče.
Po popsání a vytvoření systému a stěžejní dokumentace následovala klíčová část – informování všech zaměstnanců. Poté měli vedoucí schůzky, na kterých se dané oddělení vždy na konkrétní audit připravovalo (seznámení s průběhem auditu a kontrolním listem). Cílem bylo pracoviště na audit připravit tak, aby řadoví zaměstnanci nebyli zbytečně stresováni a zaskočeni tím, co bude auditor zjišťovat. Vedoucí pracovníci nikdy nejsou auditory na svém vlastním oddělení, ale auditují jiné.
Tak jak mají v domově systém nastavený, není problém s drobnou úpravou zkontrolovat v podstatě jakoukoli oblast činnosti. Určitě došlo k významnému sjednocení pracovních postupů na různých odděleních (přestože drobné odchylky zůstaly zachovány) a k nastavení bezpečnějšího provádění jednotlivých úkonů.
Ukazuje se, že zaměstnanci pochopili, že účelem auditů není primárně vyhledávat konkrétní lidské chyby, ale především zkontrolovat naše vnitřní procesy – zda jsou dobře nastavené, zda je personál zná a dodržuje, pokud nedodržuje, tak proč (zda byl dobře zaškolen, zda jsou v praxi proveditelné apod.). Tímto procesem vedení domova usiluje také o budování PR a dobrého jména organizace u veřejnosti a dalších aktérů.
3. Posilováním etických a morálních hodnot v pracovním procesu Charity Strážnice přispíváme ke zvýšení kvality péče
Charita Strážnice
Charita Strážnice se rozhodla posilovat křesťanské etické a morální hodnoty v co nejvyšší míře (i s ohledem na mediální kauzy, které poukazují na porušování etických kodexů v sociálních službách), proto využila nabídky Vzdělávacího institutu pro charitní praxi na proškolení pracovníků v inovativním etickém programu DEKACERT®.
Plán spočíval ve vedení seminářů s týmy pracovníků služeb, v proškolení zaměřeného na hodnoty, jako je identita, integrita, sváteční čas, generační solidarita, tělesný a duchovní život, spolehlivé dohody, majetek, komunikace, sociální společenství a rodinné společenství.
Aplikace etického vzdělávacího programu DEKACERT® do praxe Charity Strážnice nebyla úplně snadná, k dosažení certifikace zaměstnanci prošli dvouletým vzděláváním, kterým provázely lektorky Vzdělávacího institutu pro charitní praxi. Bylo nutné si správně stanovit cíle k jednotlivým hodnotám, provázat je s charitním Pastoračním plánem, průběžně hodnotit jejich naplnění a promítnout je také do standardů služeb. Získáním certifikace v etickém programu DEKACERT® se Charita Strážnice dle svého vedení stala pro klienty, zaměstnance, rodinné příslušníky, zřizovatele, partnery, dárce a veřejnost důvěryhodnou organizací s vysokým morálním kreditem.
4. Dětská skupina Paleček
Domov pro seniory Háje
V roce 2016 se vedení Domova pro seniory (DS) Háje rozhodlo zrenovovat nevyužívané technické prostory DS Háje s cílem zřídit zde Dětskou skupinu. Projekt měl být nejenom benefitem pro zaměstnance domova, ale zároveň se měl stát příkladem dobré praxe v oblasti mezigeneračních setkávání. Dětská skupina má kapacitu 12 dětí od dvou do šesti let věku a je určena zejména dětem zaměstnanců DS Háje a v rámci volných kapacit je umístění dětí nabízeno i obyvatelům městské části Praha 11. Provozní doba je přizpůsobena potřebám zaměstnanců, kteří pracují ve směnném provozu.
Klienti domova se díky této inovaci mají možnost potkávat s dětmi a podnikat společně různé aktivity. Naopak děti získávají díky kontaktu se seniory přirozený respekt ke stáří. Přínos vzniku dětské skupiny spočívá pro zřizovatele v bezproblémovém a dřívějším návratu zaměstnanců z rodičovské dovolené.
5. Kompas, mapa, kormidlo (KoMaKo)
ERGO Aktiv
Získané poškození mozku (ZPM) ročně postihuje jen v Praze desetitisíce lidí. Diagnóza často vede k hemiparéze, poruchám řeči, orientace, depresím. Inovace se týká následné péče a podpory klientů při jejich návratu do aktivního života za podpory zdravotních a sociálních podpůrných služeb. Důležitý je rozvoj soběstačnosti, podpora duševního zdraví, nácvik každodenních dovedností. Ačkoli je provázanost zdravotních a sociálních služeb v této fázi klíčová, v reálném světě neexistuje. Cílem je zvýšit kvalitu života osob se ZPM a neformálních pečujících. Proto vznikl koncept podpory nazvaný Kompas, mapa, kormidlo (KoMaKo), který s využitím prvků přístupu case managementu (CM) poskytuje podporu, jež neexistenci spolupráce sociálních
a zdravotních služeb umí přemostit. Zároveň významně zvyšuje efektivitu péče. Dlouhodobé provázení probíhá ambulantní i terénní formou. Délka podpory závisí na potřebách klienta. CM u osob se ZPM propojuje standardní postupy (CM) s prvky specifickými pro cílovou skupinu (komunikaci s afatiky, lidmi se zhoršenou orientací v čase a prostoru s kognitivním deficitem, duševními poruchami). Nedílnou součástí jsou případové konference.
Díky síťování a spolupráci s dalšími organizacemi a odborníky přístup CM aktivně rozvíjí možnosti klientů a nabízí jim komplexní podporu. Pracovník v přímé péči / case manager hraje klíčovou roli tím, že úspěšně deleguje úkoly na ostatní odborníky. Díky této strategii má přehled o celkové situaci klienta, aniž by se ztrácel v detailech. Zprostředkovávání kontaktů a komunikace s rodinou, odborníky a blízkými klienta přispívá k integrovanému přístupu, který bere v úvahu různé aspekty života.
6. Sloučení terénních sociálních služeb – pečovatelské, odlehčovací a asistenční do jednoho organizačního celku
Charita Zábřeh
Naše organizace poskytuje osm druhů registrovaných sociálních služeb. Mezi ně patří i terénní pečovatelská služba (PS), odlehčovací služba (OS) a služba osobní asistence (OA). Do roku 2019 byly tyto služby poskytovány v rámci dvou středisek: Střediska pečovatelské služby s cca 30 zaměstnanci a Střediska osobní asistence a odlehčovacích služeb s cca 15 zaměstnanci. Především poskytování samostatných služeb OS a OA přinášelo mnoho problémů. Největší výzvou bylo vyrovnávat se s odhlašováním déletrvajících péčí a nahrazovat odhlášenou práci asistentkám. Mimo to bylo velmi těžké plánovat příjem nových klientů. Tyto obtíže měly negativní dopad na dodržování efektivních ukazatelů, kdy jsme nebyli schopni vykrýt meDětská zery mezi jednotlivou péčí, a asistentky tak často pracovaly v trhaných směnách. V rámci PS jsme však tyto problémy řešit nemuseli, a to i přes to, že k odhlašování péčí docházelo i zde. Jednalo se však o péče kratší, velikost služby a zaučení pracovníků umožňovaly pracovat více efektivně a flexibilněji. Po pečlivém zvážení jsme tak v září 2019 přistoupili ke sloučení všech tří služeb do jednoho organizačního celku. Naší snahou bylo, aby jedinečnost každé služby zůstala zachována. Stávající vedoucí PS převzala i funkci vedoucí OS a OA, a vzniklo tak nové středisko pod názvem Terénní sociální služby Charity Zábřeh.
Sloučením vznikla poměrně velká služba s více než 50 zaměstnanci. Již od počátku jsme věděli, že bude nutné intenzivně pracovat na komunikaci směrem ke klientům a mezi pracovníky navzájem. Proto jsme v červnu 2021 přistoupili k dalšímu zefektivnění práce a do května 2022 jsme postupně převedli veškeré záznamy o klientech (individuální plány, průběžné záznamy, vykazování práce), ale i všechny informace o provozu střediska (rozpisy, e-maily, mapy) z papírové podoby do digitální formy s využitím tabletů.
Sloučením služeb do jednoho organizačního celku jsme dosáhli několika výhod. Daří se nám účinněji využívat fond pracovní doby. Jsme schopni lépe nahrazovat odhlášenou péči a zajistit péči i v případě nemocí pracovníků, přestali jsme mít problémy s přijímáním nových klientů. Přínosy jsme si ověřili i v období pandemie covidu19, kdy jsme byli schopni poskytovat služby bez většího omezení. Díky převodu záznamů a informací do digitální formy se ke všem pracovníkům rychle dostávají informace, což přináší zlepšení kvality poskytovaných služeb. Další výhodou sloučení je zjednodušení administrativy a managementu.
Také byla sjednocena plánovací a evidenční dokumentace a standardizovány postupy při poskytování péče.
Kategorie Deinstitucionalizace v sociálních službách
1. Transformace Domova Na cestě v prostupné komunitní pobytové služby zaměřené na zotavení
Domov Na cestě
Podstatou inovace byla přeměna ústavu v prostupné komunitní pobytové služby zaměřené na zotavení. Domov Na cestě je nástupnickou organizací ústavní služby Domov na hradě Rychmburk. Klienti služby, lidé s vážným duševním onemocněním, byli nuceni žít v nevhodných podmínkách historického objektu. Využívat běžné služby v komunitě, mít perspektivu a rozhodovat se o svém životě nebylo možné. V souladu s procesem deinstitucionalizace a Národním akčním plánem pro duševní zdraví 2020–2030 se zřizovatel organizace Pardubický kraj rozhodl společně s novým vedením tuto situaci změnit.
Jedním z prvních kroků byla změna organizační struktury, místo původních úseků dle odborností byla zřízena střediska. Na každém středisku funguje multidisciplinární tým vedený sociální pracovnicí. Profesní zastoupení a velikost týmů odpovídá potřebné míře podpory. Součástí týmů jsou také lidé s vlastní zkušeností s duševním onemocněním.
V týmech se posunujeme od "provádění úkonů" k vedení rozhovorů, k dovednosti dostávat se od přání k cílům, které jsou důležité pro toho konkrétního člověka. Cíleně pracujeme s rodinami a blízkými lidí v našich službách, zveme je do triády, společně hodnotíme spolupráci, ale také se zajímáme o jejich prožívání, postřehy, doporučení dovnitř služby. Předpokládáme, že se lidé posunou, posilujeme samostatnost a nezávislost na službě (na lidech v ní). Vytváříme podmínky, ve kterých lidé rostou, vědí o svých právech a mají příležitosti jako každý jiný.
Pracujeme za pomoci metodiky CARe, která se zaměřuje na zvýšení kvality života osob s duševním onemocněním a je v souladu s hlavním cílem reformy psychiatrické péče.
2. Komunitní bydlení klientů
Integrované centrum sociálních služeb Odlochovice
Integrované centrum sociálních služeb (ICSS) Odlochovice poskytovalo v roce 2021 dvě sociální služby – Domov pro osoby se zdravotním postižením (DOZP) a Chráněné bydlení (CHB). Klienti byli ubytováni v jedno- až třílůžkových pokojích v domácnostech v počtu pět až deset klientů dle míry potřebné podpory. Všichni jsme si uvědomovali, že společné soužití někdy i tří klientů na jednom pokoji není optimální stav. Současně bylo jasné, že čím menší počet klientů na jedné domácnosti, tím větší prostor pro individuální práci, naplňování individuálních potřeb a rozvoj schopností a dovedností. Již před rokem 2021 jsme se snažili o nalezení vhodných ubytovacích kapacit mimo zařízení ICSS. Výrazný impulz přišel v roce 2021 po zapojení do projektu ,,Transformace systému péče o Pražany".
Jako první jsme si vytyčili zajistit pronájem alespoň jednoho až dvou bytů v blízkém městě Votice. Posléze jsme využili nabídky pronájmu dalších tří bytů v běžné zástavbě. V roce 2023 jsme pronajali ještě nebytový prostor ve Voticích, kde jsme zřídili Denní centrum. To slouží jako pracovna asistentů, ale také jako místo pro setkávání klientů. Prostor může využít i široká veřejnost.
Klienti v komunitním bydlení využívají nabídky a možnosti města. Samostatně nebo s nízkou podporou využívají veřejné služby bez nutnosti vazby na veřejnou dopravu nebo časové omezení služby. Znamená to pro ně více pracovních příležitostí, někteří aktivně sledují nabídky na trhu práce ve městě i blízkém okolí. Bylo získáno nové pracovní místo ve Voticích. Samostatné bydlení ve městě v běžné zástavbě umožňuje klientům žít běžný život se všemi výhodami, ale i nástrahami. Nově osvojené dovednosti a kompetence vedou k větší samostatnosti a zodpovědnosti.
Pro pracovníky bylo největší výzvou pracovat jiným než dosud naučeným způsobem. Samostatně plánovat, rozhodovat se, řešit problémy, vytvářet nové postupy při plánování podpory tak, aby odpovídala individuálním potřebám klientů. Rodinní příslušníci se přes původní strach o bezpečí nebo nedostatek financí mohli ujistit, že se jejich obavy ukázaly zbytečné. Jejich blízcí jsou s novým způsobem života spokojení.
3. Vařím, vaříš, vaříme!
Centrum sociálních služeb Bystré
Naše organizace poskytuje od roku 1975 sociální službu pro mentálně postižené. Transformace sociální služby byla dokončena v březnu 2020, kdy budovu historického zámku opustili poslední uživatelé sociální služby. K ústavním prvkům, které proces transformace odstranil, patřilo mj. zajišťování celodenní stravy z centrální kuchyně, kde se denně připravovala strava pro všechny klienty. Mnozí z nich stolovali v přilehlé jídelně, některým bylo menu rozváženo do dalších domů v termosech. S ohledem na množství strávníků a připravovaných porcí nebylo snadné brát zřetel na individuální požadavky jednotlivých strávníků. Po procesu deinstitucionalizace a transformace, který s sebou přinesl i registraci nových sociálních služeb (chráněné bydlení, podpora samostatného bydlení), došlo rovněž k významné změně v oblasti stravování. V jednotlivých domech byl zaveden individuální jídelníček včetně přípravy stravy. Tuto změnu vnímáme jako inovativní prvek, který vůbec není samozřejmostí. Přínos inovace není empiricky měřitelný. Jeho hodnota spočívá v kvalitnějším individuálním přístupu k jednotlivým klientům, k lepšímu uplatňování jejich přání a požadavků. Tak jako v běžných domácnostech mohou nyní klienti lépe uplatňovat své stravovací požadavky. Tímto krokem se výrazně zkvalitnilo poskytování sociální služby.
4. Dětské domácnosti – nežijeme v ústavní péči, jsme tu doma!
Integrované centrum pro osoby se zdravotním postižením Horní Poustevna
Jsme hrdi na to, že umíme poskytnout všem – bez rozdílu míry postižení a zdravotního stavu – kvalitní sociální službu. Je pro nás důležité, aby všichni měli pocit bezpečí. Poskytujeme sociální službu domovy pro osoby se zdravotním postižením dětem od tří let věku. Uživatelé žijí v samostatně fungujících bytech, které jsou individuálně vybaveny podle potřeb uživatelů. Naší snahou je, aby všichni žili s uživateli přiměřeně svému věku.
Původně jsme provozovali jeden byt pro uživatele v dětském věku. Ostatní uživatelé v dětském věku žili v bytech s dospělými lidmi. Na samém počátku byl pronajat byt v multifunkčním domě soukromého vlastníka v centru obce. V objektu jsou další byty a obchod. V pronajatém bytě byly provedeny úpravy. Byt byl plně vybaven veškerým zařízením z finančních prostředků Integrovaného centra Horní Poustevna (ICHP). Byla podána žádost o provedení změny v registraci (DOZP). Došlo ke schválení žádosti. Nově vznikla druhá dětská domácnost, do které se nastěhovali uživatelé dětského věku.
V některých domácnostech ICHP byli uživatelé, kteří žili s uživateli v dospělém věku. Nezletilí uživatelé dospívají. Bylo nutné zajistit třetí dětskou domácnost, která bude zaměřena na uživatele dospívajícího věku. Opětovně došlo k velké změně, které se účastnilo vedení ICHP, zaměstnanci ICHP a zákonní zástupci. Nová dětská domácnost vznikla ve stávajícím objektu. Jedná se o objekt v běžné zástavbě ve Vilémově. Slouží plně pro sociální službu DOZP (čtyři byty).
Zpětně hodnotíme změnu kladně. Zavedením nových dětských domácností došlo k tomu, že někteří uživatelé se více socializovali. Někteří zaměstnanci ICHP na změnu z počátku reagovali negativně. Postupně si uvědomovali, že změna byla pro uživatele přínosná. Zákonní zástupci změnu uvítali.
Kategorie Péče v sociálních službách
1. Terapeutická zahrada: Aktivní cesta k sebeurčení
Diakonie ČCE – středisko Světlo ve Vrchlabí
Rozhodli jsme se vybudovat při službě terapeutickou zahradu jako místo, kde budou uživatelé moci přímo zažívat proces rozhodování a změny.
Převážnou část uživatelů služby Sociální rehabilitace SPIRÁLA tvoří v současné době osoby s mentálním postižením, pro které je těžké tyto schopnosti a dovednosti v životě uplatňovat. Přemýšleli jsme nad tím, jak našim uživatelům pomoci zvědomit myšlenku toho, že oni jsou těmi aktivními hybateli změn ve svém životě a každé jejich rozhodnutí s sebou přináší pozitivní či negativní důsledek. Oni sami odpovídají za to, jaký jejich život bude.
Ačkoliv toto téma vnášíme při každém nácviku s uživateli, vnímali jsme, že potřebujeme najít něco hmatatelného, něco, na čem si uživatelé budou moci přímo "osahat" proces tvorby, změny a možnosti ovlivnit svět okolo sebe. A proto jsme přistoupili ke kroku vytvořit terapeutickou zahradu.
Společně s pracovníky uživatelé budovali vyvýšené záhony, vrbový altán, keřovou vlnu, trvalkový záhon, květnou loučku a další prvky. Uživatelé jsou již od počátku zapojení do procesu tvorby, rozhodují o tom, jak bude zahrada vypadat, co na ní budou pěstovat, jak se o ni budou starat. Vidí pozitivní dopad, když se o zahradu pravidelně starají, i dopad negativní, pokud zahradě nevěnují potřebnou péči.
Na zahradu docházejí uživatelé pravidelně v rámci svých nácviků. Využíváme i skupinovou formu práce, kdy se uživatelé, kteří mají zájem, střídají ve vedení skupiny při práci na zahradě. Snahou je pomoci uživatelům přenést nabyté uvědomění z práce na zahradě do svého běžného života.
Zahrada je koncipována jako otevřená komunitní zahrada přístupná všem bez rozdílu. Propojuje se tu tak svět lidí s postižením se světem místní komunity.
2. Spolu až do konce – paliativní péče v Domově se zvláštním režimem Diakonie Valašské Meziříčí
Diakonie Valašské Meziříčí
Většina našich klientů u nás stráví několik let a naše zaměstnance tak pokládá za součást své rodiny. Proto se nám jevilo jako důležité moci zůstat s nimi v době jejich odcházení, poskytnout jim péči jako v domácím prostředí a zachovat tak kvalitu jejich života spočívající v zajištění psychické, fyzické i duchovní pohody až do konečné chvíle života. Dříve byli klienti při zhoršení zdravotního stavu ve většině případů převáženi do nemocnice. Pokud se pacient vrátil zpět do domova se zvláštním režimem (DZR), byl jeho stav oproti původnímu často významně zhoršen, nezřídka však v nemocnici zemřel. Chyběl zde pohled lékaře paliatra a také dostatečné kompetence personálu. DZR nebyl vybaven potřebnými zdravotnickými pomůckami.
V rámci zavádění paliativní péče v DZR vznikl multidisciplinární tým, který absolvoval potřebné vzdělání v paliativní péči a získal tak potřebné kompetence. Byla vypracována metodika. Jako součást zapojení lékaře paliatra v týmu se u nově přijímaných klientů do DZR zpracovává plán péče. Současně je nastavována komunikace s rodinou, probíhá péče o doprovázející i pozůstalé. Dochází k pravidelnému setkávání multidisciplinárního týmu s cílem předat si informace o klientech, ale také sdílet náročné události. DZR je vybaven zdravotnickými pomůckami, nabízí pokoj pro doprovázející. Je sdílena dobrá praxe (vlastní konference, přednášky a stáže).
Péčí o naše klienty v DZR až do konce jsme docílili zachování kvality života klientů, zavedením včasné paliativní péče u některých klientů díky správné aplikaci například léčby bolesti dokonce evidentního zlepšení.
Vztahy s rodinami klientů se díky zavedení inovace prohloubily, více se zapojují do aktivit domova. V závěru života své blízké přirozeně doprovází, což velmi oceňují. Rodiny klientů také oceňují péči o ně samotné v době odcházení jejich blízkého i v době truchlení, účastní se vzpomínkových setkání. Celkově vnímáme větší spokojenost rodinných příslušníků s poskytovanou péčí.
3. Rodina Spolu
Bonanza Vendolí
Potřeba individuálního zaměření a specifikace v sociálních službách nás vedla k zavedení komplexních preventivních programů zaměřených na rodiny a děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Jedná se o programy zaměřené na rozvoj jednotlivých sociálních dovedností (ať už se jedná o komunikaci, sebeuvědomění, emoce, vztahy, konflikty, rodinu atd.) a osobnostní stimulaci (prožívání: emoční aktivizace, smyslová i tělesná aktivizace a rozvoj motoriky, svalová stimulace atd.). Jedná se o komplex preventivních programů vedoucí ke stabilizaci rodinného prostředí i vztahů a prevenci kriminality.
Programy jsou vedeny lektory, kteří pracují jako pracovníci v přímé péči, sociální pracovníci nebo terapeuti. Proces inovace programů a jeho postupné vylepšování probíhá neustále při ročním zhodnocení ředitelkou organizace, projektovou manažerkou a vedoucí pracovnicí SAS. Metodou využívanou v programech je převážně hiporehabilitace v pedagogické a sociální práci, hloubkové empatické rozhovory, motivační rozhovory a individuální plánování. Jedním z programů je Výcvik sociálních dovedností, do kterého je přijímáno 10 až 12 dětí od 8 do 15 let věku. Doba trvání výcviku je třikrát ročně 10 sobot.
Navazující program, který posiluje získané dovednosti a schopnosti, je Posilující výcvik sociálních dovedností určený také pro děti ze sociálně vyloučených rodin. Třetím programem je Preventivní a aktivizační program pro rodiny s dětmi. V tomto programu jsou zařazeny rodiny s dětmi, které v přívětivém venkovském prostředí statku tráví dva celé víkendy se svými klíčovými pracovnicemi a pracují na prohlubování vzájemného vztahu, rozvíjí rodičovské kompetence a rodinné vztahy a sdílí mezi sebou výchovné zkušenosti. Program probíhá také třikrát ročně, vždy pro dvě až tři rodiny. Posledním programem je Mentorská asistence podporující školní úspěšnost dětí ze sociálně znevýhodněných rodin. Po celý školní rok podporuje až 35 dětí z ORP Svitavy. Děti jsou mentee a ve školní úspěšnosti a předávání kladných vzorů jak v chování, tak v trávení volného času je podporují mentoři – studenti středních škol.
Zavedení inovace mělo velký vliv na členy rodin zapojených do programů. Vztahy ve většině rodin se zlepšily, jelikož členové rodiny dostali možnost v bezpečném prostředí vyjádřit své potřeby a obavy, které někteří z rodičů od dětí slyšeli poprvé. Programy předcházejí konfliktům nejen v rodinách, ale také ve vrstevnických skupinách a celkově ve společnosti.
4. Myslíme na duševní zdraví dětí? Zpřístupnili jsme poskytování služeb dospívajícím a dětem od 12 let
Charita Valašské Meziříčí
Jsme Sociální rehabilitace Amika a 12 let poskytujeme sociální služby dospělým osobám s duševním onemocněním. Na základě přicházejících krizových situací ve společnosti a analýz potřebnosti jsme nejdříve snížili věkovou hranici cílové skupiny na 15 let. V naší praxi jsme začali (zejména při spolupráci s rodinami) zaznamenávat, že se s psychickými problémy potýká čím dál více dětí už na základní škole, ale nárůstu potřebnosti neodpovídá síť specializovaných odborníků (dětští psychiatři, psychologové, lůžka pro děti v psychiatrických nemocnicích). V rámci ORP Valašské Meziříčí jsme zmapovali situaci a na základě výsledků jsme v roce 2022 snížili věkovou hranici pro vstup do služby na 12 let. Inovace reaguje na alarmující situaci v péči o duševní zdraví dětí v ČR.
Pro naplnění cíle a dobré fungování služby vnímáme jako stěžejní provázání sociální sféry s dalšími obory (psychiatrie, psychologie, školství, státní instituce), což se nám postupně daří prohlubovat. V rámci procesu jsme se rovněž zaměřili na osvětu veřejnosti v oblasti duševního zdraví z důvodu přetrvávající tabuizace a stigmatizace duševních obtíží, které pak brání včasnému vyhledání pomoci. Jednou z aktivit byla realizace preventivního programu "Blázníš? No a!" na základních školách (www.blaznis-no-a.cz).
Cílem práce s dětmi je zachytit psychické problémy v jejich počátku a předejít tak rozvoji závažných a obtížněji léčitelných poruch. Zároveň je cílem do procesu uzdravování zapojit celou rodinu, jejíž role je nezastupitelná. Stále vnímáme rezervy v osvětě a prezentaci služby, děti se nedaří oslovovat v množství, jaké jsme si představovali, proto proces dále pokračuje. Ne vždy se nám také daří motivovat některé rodiny k intenzivnější spolupráci při řešení situace jejich dětí. Toto jsou úkoly, které před námi stále stojí a na kterých chceme intenzivně pracovat.
5. Payfriend aneb placený kamarád ve Sdružení TULIPAN
Sdružení TULIPAN
Počátkem roku 2020 byli zástupci naší organizace v rámci spolupráce v norském Bergenu, kde jsme se v Agentuře pro děti a rodiny inspirovali službou, kterou zde běžně využívají jako účinný nástroj odlehčovací služby pro rodiče dětí a teenagerů s duševním onemocněním. Rozhodli jsme se tento nástroj aplikovat u nás a službu – jako novinku v naší profesi – jsme začali nabízet také našim klientům. Tzv. payfriends klienty doprovází do školy či na kroužky, podnikají s nimi také výlety. Payfriends jsou mladí dospělí ve věku cca 16–26 let převážně z řad studentů škol zaměřených na pedagogiku, speciální pedagogiku či zdravotnictví. Tato věková skupina dokáže s klienty lépe navázat bližší vztah než např. sociální pracovnice ve středním věku.
Díky payfriends nabývají mladí lidé s duševními problémy sebevědomí, lépe se začleňují mezi vrstevníky a učí se zvládat situace, které je stresují.
Nová služba payfriend se za krátkou dobu fungování velmi osvědčila, protože ji okamžitě začali využívat stávající i noví klienti. Službu placeného kamaráda propagujeme nejen na základních a středních školách na území Libereckého kraje, ale také o ní informujeme představitele obcí, praktické lékaře, pediatry a další odborníky.
Touto činností jsme chtěli podpořit celé rodiny, kdy jsme rodičům poskytli více prostoru pro jejich práci či jsme jim
dali čas pro sebe sama v době, kdy bylo o jejich děti postaráno díky payfriends. Ti svým působením a podporou posilovali sebevědomí klientů, což jim v důsledku mohlo napomoct k začlenění se zpět mezi vrstevníky, se kterými si v té době nerozuměli kvůli svému duševnímu onemocnění.
6. PORT – centrum komplexní pomoci obětem sexuálního násilí
proFem – centrum pro oběti domácího a sexuálního násilí
V roce 2018 jsme absolvovaly služební cestu do Norska, kde jsou obětem sexuálního násilí (SN) poskytovány komplexní služby na jednom místě. Součástí těchto služeb jsou nejen služby sociální, ale také zdravotnické. Tato zahraniční praxe pro nás byla inspirací při zavádění inovativního přístupu k obětem SN v ČR. Z našich výzkumů vyplývá, že v ČR má každá druhá žena (54 %) zkušenost s některou z forem SN. Služby, které pro ně byly v ČR do té doby dostupné, však neposkytují komplexní péči. Konečným cílem tedy bylo vytvořit specializované centrum PORT pro oběti SN. Služby organizace se rozšířily o krizové a psychoterapeutické služby. Byla zřízena nová platforma, na které je provozován krizový chat. Došlo k rozsáhlému proškolování zaměstnanců v tématu práce s oběťmi SN a k náboru nových zaměstnankyň. V tomto procesu jsme se inspirovaly v organizacích poskytující obdobné služby na Islandu a v Irsku. Následně začal vznikat plán komplexního centra, které bude poskytovat komplexní služby obětem SN pod jednou střechou. V rámci tohoto centra lze využít služby sociální (krizovou pomoc, odborné sociální poradenství), právní poradenství (včetně advokátního zastupování), psychoterapeutické služby (individuální a skupinové). Dále také zdravotní služby (sběr a uchování důkazního materiálu a testování na pohlavně přenosné choroby).
Inovace dala obětem SN možnost využít širokou paletu služeb a nástrojů, které jim pomáhají řešit jejich traumatické zkušenosti. Tyto služby jsou poskytovány na jednom místě, čímž obětem násilí ulehčují přístup ke všem službám, které jsou s řešením SN spojené. Na naši organizaci se obrací také rodinní příslušníci obětí SN, kterým je poskytována podpora a pomoc při komunikaci s oběťmi násilí a při řešení dopadů SN.
7. Pobytová služba domov se zvláštním režimem pro osoby s Huntingtonovou chorobou
Domov důchodců Proseč u Pošné
Posláním našeho domova je zajistit smysluplný a hodnotný život klientů sociální služby navzdory jejich těžkému fyzickému a psychickému postižení způsobenému Huntingtonovou chorobou. Naší snahou je co nejdéle udržet a podporovat soběstačnost klientů s respektem k jejich individuálním potřebám a možnostem. Usilujeme o vytvoření bezpečného prostředí, zlepšení kvality života klientů a vytváříme domácí atmosféru. Pro komplexní zajištění služby je pro nás, a především naše klienty, důležité spolupracovat s blízkými klientů a aktivně je zapojovat do poskytované sociální služby.
Jedním z největších přínosů inovace – vytvoření specializovaného pobytového zařízení pro osoby s Huntingtonovou chorobou, je vytvoření týmu, který se specializuje na práci s touto cílovou skupinou. Tým prochází speciálním vzděláváním, jsou pro něj klíčové jednotné metody práce s klienty.
Specializovaná služba přináší klientům tu výhodu, že zaměstnanci znají nejnovější trendy v péči, klienty obklopuje příjemné prostředí, lze využívat metody a pomůcky speciálně pro tuto cílovou skupinu. Vzhledem k propojení s odborníky a specialisty vznikla skutečně specifická a vysoce odborně zaměřená služba.
Pro rodiny má význam pořádání setkání, ale především fakt, že rodiny ví, že taková služba existuje a že až bude potřeba využít sociální službu v péči o svého blízkého, bude tato služba dostupná.
Jako přidanou hodnotu zavedení této inovace vidíme i možnost předávat naše vlastní zkušenosti v péči o tuto cílovou skupinu dalším organizacím.
8. Denní stacionář Parkinson
Domov pro seniory Háje
Denní stacionář Parkinson byl založen jako odpověď na neexistující službu pro klienty s Parkinsonovou nemocí (PN). Cílem bylo otevřít zařízení pro parkinsoniky, první multifunkční zařízení v ČR pro nemocné PN.
Jako první sociální služba pro nemocné PN byl vybudován denní stacionář (aktuálně registrováno 34 klientů). Kromě něj zavedl DS Háje i pobytovou službu pro parkinsoniky, v současné době má kapacitu 60 lůžek pro nemocné PN. Odlehčovací služba má v současnosti 20 lůžek pro klienty s PN.
Klientům samotným, často v dlouhodobé izolaci, nabízí denní stacionář nejen prostředí pro setkávání, ale zejména potřebné spektrum aktivit a podpory. Jsou to ergoterapeutické aktivity, logopedie, rehabilitační cvičení zaměřené na tyto diagnózy, podpora psychologa, nutričního terapeuta a v neposlední řadě poradny pro klienty stacionáře a jejich blízké.
9. Centrum včasné péče na Znojemsku
Diecézní charita Brno
Předmětem inovace je vznik Centra včasné péče na Znojemsku, které se věnuje zvyšování školních dovedností dětí od narození do osmi let ze sociálně znevýhodněného prostředí, a to terénní formou. V českém školství jsou školní neúspěšností ohroženy převážně děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Jednou z možností, jak snížit nerovnosti ve vzdělávání a předcházet jejich dopadům, je včasná péče. Školní neúspěšností trpí hlavně děti z regionů s vysokou mírou exekucí, vyšší mírou nezaměstnanosti a sociálními problémy. Destabilizující chudoba je v ORP Znojmo velmi vysoká, vyšší než v 68 % ORP v ČR. Tento stav významným způsobem ovlivňuje životy rodin jak v ekonomické oblasti, tak ve výchově dětí a přístupu ke vzdělání. Od 1. ledna 2023 jsme začali v rámci sociálněaktivizační služby pro rodiny s dětmi Rodinný sociální asistent (služba pracuje s ohroženými rodinami již 16 let) poskytovat terénní včasnou péči a založili jsme Centrum včasné péče. Základními činnostmi Centra včasné péče jsou nyní terénní sociální práce s dětmi ve věku od narození do osmi let a jejich rodiči zaměřené na zlepšení školní úspěšnosti a celkového rozvoje dítěte a zvyšování kompetencí rodičů, dále pak diagnostika školní zralosti a podpora dětí terapií hrou v písku, která je nabízena jako podpůrný nástroj k umocnění efektu získaných dovedností.
Poskytováním terénní formy včasné péče dochází k jedinečnému propojení sociální a pedagogické práce. Právě prolínáním metod z obou oborů při zvyšování kompetencí dětí potřebných p ro zvládnutí požadavků školského systému se efekt takové pomoci násobí.
Tímto projektem odstraňujeme finanční, logistické, kapacitní nebo mentální překážky, kvůli kterým se dítě neúčastní tradičního předškolního vzdělávání.
10. Multioborová spolupráce = pomoc, podpora, ulehčení
Dětská rehabilitace
Dětská rehabilitace Hlučín (dále DRH) je ambulantní, sociálně-zdravotní zařízení fungující v podmínkách malého města již 30 let. Věnujeme se dětem s různými problémy. DRH za podpory ze strany vedení města Hlučína stanovila cíl a cestu k zajištění "Komplexní péče dětem se specifickými potřebami". Záměrem bylo, aby rodiny těchto dětí našly v místě svého bydliště maximální možnou míru podpory, kterou potřebují, tzn. odbornou zdravotní péči, vzdělávání, podpůrné terapie, návazné sociální služby, poradenství, volnočasové aktivity, a rodiny tyto služby nemusely složitě hledat a dojíždět do vzdálených míst.
Děti se specifickými potřebami s různou mírou postižení mají nyní v Hlučíně možnost vybrat si z více variant základního vzdělání, po výuce se mohou bez účasti rodičů přesunout za aktivizačními a podpůrnými terapiemi, odpoledne také mohou navštěvovat volnočasové aktivity. Všechna vylepšení naplňují poptávku rodin dětí se znevýhodněním po službách, kterých se jim do té doby na území města nedostávalo. Rodiče díky zajištěné kvalitní komplexní péči o děti nemusí potlačovat své potřeby, mohou v klidu pracovat, vyřídit si pochůzky nebo si odpočinout a načerpat nové síly.
11. Rautové snídaně – Jak rozbít stereotyp
Městský ústav sociálních služeb Jirkov
Jako v mnoha jiných domovech i u nás je standardem výběr z několika jídel. Dlouho jsme chtěli zavést rauty. Nejprve v rámci společenských zábav, ale to se nedařilo, a tak padlo rozhodnutí zavést rautové snídaně. V souvislosti se zavedením inovace bylo nutné sladit mnoho detailů – plánování nejen na úseku nákupu, ale také péče, zajištění směn apod. Nejdříve se začínalo na jednom z našich objektů – U Dubu 1562, nyní jsou rautové snídaně několikrát do roka standardem i na druhém z objektů – Mládežnická 1753. První rok byl spíše o zkoušení kolik čeho, jak a kdy.
Zapojit se musely všechny úseky, nejen stravovací. Kuchaři vymýšleli, co připravit, pečovatelky, jak to zvládnout. Aktivizační a sociální pracovníci, jak pomoci těm, co talířky nedonesou ke stolu sami…
Celkově vzato jsou rautové snídaně skvělým způsobem, jak sdílet a užívat si jídlo ve společnosti ostatních, zatímco se nabízí široký výběr chutí a potravinových možností. Klienti rautové snídaně milují, narušují životní stereotyp, kterému se občas nevyhneme nikdo z nás. To těšení se na rautovou snídani se stalo pravidelnou součástí života v našich domovech. Rautové snídaně dávají klientům prostor rozhodovat se, vybírat si.
A jak k tomu přistupují zaměstnanci? Většinu to baví, líbí se jim narušení stereotypu
oproti běžným snídaním, jsou rádi, když klientům chutná, brouzdají na netu, co nového by se mohlo našim klientům ještě nabídnout. Rauty jsou pro kuchaře i ostatní pracovníky motivací k prezentaci jejich umění. Vnímáme to jako jejich práci nad rámec jejich povinností a snažíme se je ohodnotit i finančně.
12. Inovace v sociálních službách Střediska sociálních služeb Víteček v Černošíně
15. přední hlídka Royal Rangers Mariánské Lázně
Původně rodiče vozili své děti do Střediska sociálních služeb Víteček v Černošíně z řídce osídleného okresu Tachov a Cheb individuálně každý zvlášť. Časově, finančně i fyzicky je to velmi zatěžovalo a zejména u samoživitelů dojíždění bránilo jejich dětem, aby pravidelně navštěvovaly Středisko. Proto jsme pořídili první vícemístné auto a sestavili první pravidelnou linku na svoz klientů do Střediska z území okresního města Tachov a jeho okolí. Návrh se uchytil, podobnou linku tak požadovali i rodiče z území Stříbrska, později i z území Mariánskolázeňska.
Oproti původnímu stavu jsme výrazně ušetřili čas i prostředky všem rodičům – pečovatelům, kteří mohli začít docházet do zaměstnání, a tím vylepšili rodinné rozpočty, popřípadě si tito pečovatelé jen tak lidsky odpočinuli ve svém nelehkém poslání.
Dalším inovativním počinem je propojení základní školy speciální podle § 16 školského zákona č. 561/2004 Sb., která sídlí také v budově Střediska sociálních služeb Víteček, s ostatními sociálními službami, zejména s denním stacionářem (§ 46), sociálně
terapeutickými dílnami (§ 67), osobní asistencí (§ 39) a zdravotními službami. Klienta a žáka ráno vyzvedneme přímo v jeho domově, přivezeme do Střediska, kde dopoledne navštěvuje základní školu, po jejím skončení přejde přes chodbu přímo do sociálně-terapeutických dílen nebo denního stacionáře a na konci dne mu poskytneme hygienické služby (koupání) a dopravíme ho zpět do jeho domova k rodičům, kteří se navrátili ze zaměstnání s jistotou, že je o jejich handicapované dítě celodenně odborně postaráno.
13. Inovativní proces v péči o handicapované klienty ve věku 1–18 let
CENTRUM HÁJEK
Podnětem pro vznik naší organizace bylo chybějící sociálně-rehabilitační zařízení v našem regionu, které by nabízelo služby handicapovaným dětem trpícím vzácnými onemocněními a s kombinacemi více diagnóz (tedy dětem s kombinovaným postižením). Chybělo zde zařízení, které by reagovalo na individuální potřeby handicapovaných dětí a bylo schopno přizpůsobit své služby a terapie jejich potřebám a potřebám členů pečující rodiny.
Postupně jsme vedle Denního stacionáře (2013) doplnili nabídku našich registrovaných sociálních služeb o Odlehčovací služby (2015), Sociální rehabilitaci (2015) a Sociálně-aktivizační služby pro rodiny s dětmi (2016) a Nestátní zdravotnické zařízení (2014) nabízející dětskou rehabilitaci. V roce 2017 jsme zahájili přípravné práce na vytvoření šestileté koncepce (2018–2023) inovativního řešení a její postupné zavedení do praxe.
Před zahájením inovativního procesu byla okamžitá možná kapacita 10 klientů, díky inovacím jsme zvýšili efektivitu a odbornost naší práce a současná kapacita je 30 klientů.
Nezbytným krokem v našem rozvoji bylo nahrazení papírového systému – zpracování denního programu zaměstnanců a klientů – digitálním systémem. Předchozí systém byl administrativně zdlouhavý.
Systém umí vyhodnotit vytížení jednotlivých pracovníků v průběhu dne. Terapeut tak má možnost sledovat jak celkový plán, tak plán konkrétního klienta. Základními částmi systému jsou: databáze klientů, provedených výkonů, zaměstnanců a obsazených terapeutických místností. Digitální systém přinesl zjednodušení plánování, zlepšení flexibility při změnách plánu a okamžité doručení informace všem zaměstnancům. Dalším inovativní prvkem je osobní tísňové tlačítko, které jsme zavedli pro větší osobní bezpečnost jak klientů, tak našich zaměstnanců.
14. Když potřebujete najít směr – propojení zdravotních a sociálních služeb s terénní sociální prací na obcích
RUAH
Vzhledem k rozlehlosti okresu Benešov jsou pro některé jeho občany úřady velmi špatně dostupné a obyvatelům především ve vzdálenějších lokalitách se dostávalo sociální pomoci jen obtížně. Ruah stál v roce 2019 u zrodu jedinečného projektu Obce blíže lidem. Projekt byl od počátku až do roku 2022 plně financovaný z fondů Evropské unie, kdy z jeho rozpočtu byly hrazeny mzdy a provoz čtyřem sociálním pracovnicím zaměstnaným na plný úvazek. Oblast Benešovska se přirozeně rozdělila do čtyř oblastí, kde terénní sociální pracovnice působily. V terénu pomáhají svým klientům nejen v oblasti sociální nebo zdravotní. Poskytují odborné sociální poradenství v oblasti dávek, příspěvků nebo např. v problematice veřejného i soukromého opatrovnictví a formálních i neformálních pečujících osob.
Původní projekt v roce 2022 skončil, klienti však nezůstali bez pomoci. Od roku 2023 je realizátorem MAS Posázaví – Posázaví, přičemž Ruah zajištuje pracovnicím provozní záležitosti (auta, telefony), povinné vzdělávání, technickou i administrativní podporu. Ruah také s podporou starostů tyto provozní záležitosti dofinancovává.
15. Taška doteků
Freya
V organizaci Freya se v rámci odborného sociálního poradenství (OSP) a vzdělávacích činností zabýváme tematikou sexuality, intimity a vztahů. Abychom dokázaly efektivně předávat informace, jsou pro nás nezbytné vizuální pomůcky, které jsou však pro témata sexuality a vztahů v ČR prakticky nedostupné. Je tedy nezbytné takové pomůcky pro potřeby poradenství a edukace vytvářet. Nejvýraznější pomůckou, vytvořenou v minulém roce, je Taška doteků.
Pomůcka vychází z naší praxe a navrhly jsme ji tak, aby obsahovala prvky, které se nám osvědčily při odborném sociálním poradenství a edukaci v sociálních a školských zařízeních. Poptávku jsme také viděly ze strany našich edukantů, lidí v pomáhajících profesích a školských zařízeních. Ve své praxi se setkávají s nevhodným chováním se sexuálním podtextem ze strany klientů a často nevědí, jak situaci řešit.
Taška doteků obsahuje obrys nahé ženy a muže na pevném, rolovatelném materiálu
(150 × 45 cm) a červené a zelené dlaně (8 + 8 ks) pro znázornění žádoucích a nežádoucích doteků (na samotném klientovi, na pracovnících, od maminky, kamaráda atp.). Na obrysech postav lze edukovat správné pojmenování částí lidského těla, téma masturbace, dospívání atp.
Díky kartám se základními emocemi (znechucení, vztek, strach, smutek, radost, překvapení) může člověk např. ukazovat, jak se právě cítí nebo jak se může cítit někdo, koho se vhodně či nevhodně dotýkám já nebo někdo jiný mě. Dále jsou přiloženy karty s vyobrazenými situacemi týkajícími se vhodných a nevhodných doteků a chování (např. v soukromí, na veřejnosti, vůči partnerovi, cizí osobě atp.) včetně návodných otázek na samostatných kartách, které daná témata dále rozvíjejí.
Kategorie Využití technologií v sociálních službách
1. Obsluha PC bez použití rukou? Ano, oční kamera to zvládne skvěle!
Centrum sociální pomoci Třinec
V Denním stacionáři PAPRSEK se pravidelně setkáváme s dětmi s dětskou mozkovou obrnou (DMO), které z důvodu svého zdravotního znevýhodnění nemají možnost ovládat své končetiny, ale mají velký potenciál v oblasti rozvoje svých rozumových a komunikačních dovedností. Speciální kamera Tobii PC Eye 5 snímá zrak uživatele, vybraným uživatelům usnadňuje život, posiluje jejich schopnost uplatňovat svou vlastní vůli a rozšiřuje jejich komunikační možnosti.
Stav po zavedení inovace je významně jiný, lepší, ve smyslu toho, že děti, které již dnes umí pomůcku používat, zvýšily své komunikační dovednosti, a především u nich bylo posíleno právo uplatňovat svou vůli a bylo jim umožněno využít alternativu, díky které mohou vyjádřit svůj názor.
Významný je také pozitivní dopad na rodinné příslušníky. Rodiče, kteří prvně viděli své dítě samostatně uplatňovat svou vůli při obsluze kamery pomocí očí v daném konkrétním programu nebo mohli vidět a ověřit si, co dítě skutečně chápe, byli leckdy natolik motivováni, že se snaží tuto pomůcku získat i pro domácí použití.
2. Domov pro každého
Anděl Strážný
Běžně dostupná monitorovací zařízení na trhu neodpovídala našim představám – nedetekovala pád, což je jedna z nejdůležitějších věcí v rámci tísňové péče. Tak došlo k vývoji našeho monitorovacího zařízení TIPEC, které již několikrát zachránilo život klientům tím, že detekovalo pád ihned a v reálném čase.
V plánu bylo nabídnout lidem (seniorům, osobám s postižením a lidem v náročných životních situacích) monitorovací zařízení, které na trhu v ČR ještě není. Přesto, že by mohlo pomoci ještě více lidem než dosavadní zařízení ostatních tísňových péčí. Příprava inovace trvala rok.
3. DigiPanel ÁMOS
Domov důchodců Bystřany
V našem zařízení pomáháme klientům při práci na PC a s internetem již několik let, podporujeme je při používání chytrých mobilních telefonů. Wifi je pro nás samozřejmostí – dostupná je v celém zařízení. A abychom moderní dobu podpořili ještě více, rozhodli jsme se pořídit DIGIPANEL ÁMOS.
Byli jsme první zařízení pro seniory, které projevilo o panel zájem. Panel byl zapojen v průběhu roku 2022. Doposud byl panel využíván pouze školami, proto i vnitřní obsah musel být přizpůsoben pro naše seniory. Na obsahu jsme začali společně pracovat. Vytvořili jsme funkci Správce tlačítka – jedná se o osobu zodpovědnou za vkládání informací ve své oblasti. Panel nabízí základní uživatelské informace, aby byl co nejjednodušší, ale zároveň aby si na něm každý našel informace, které potřebuje zjistit.
Ámos jednoduchým způsobem zobrazí interní záležitosti, jako je plán akcí na aktuální měsíc, zobrazí fotografie z uplynulých akcí, jídelníček, jízdní řády, ale i ubytované osoby či seznam zaměstnanců. Funguje vlastně jako vnitřní informační systém, a to na jednom místě. Zároveň představuje zábavným způsobem kvízy, soutěže či webové stránky.
Zaměstnancům ubyla administrativa ve formě tisku listinných podob plánů či jiných nezbytných informací, které byly k dispozici na nástěnkách. Mezi klienty jsou osoby, které Ámose využívají již běžně uživatelsky, ale jsou osoby, které stále mají respekt, a to je náš současný proces, naše zaměření a cíl, abychom naučili s moderní technologií pracovat co nejvíce seniorů.
4. Platforma pro duševní zdraví na školách: www.lehkost.cz
Prostor plus
Sociální služby nebyly propojeny se školním prostředím, případně jen přes některé ředitele, kteří rozuměli jazyku sociálních služeb a problémům, které v rodiObsluha nách a u jednotlivců řeší či jim předchází. Vytvořili jsme technologickou platformu pro školy, která umožňuje zadat problém, který žáci mají (záškoláctví, začínající závislost, úzkosti, poruchy příjmu potravy apod.), a přesměrovat osoby do patřičné sociální služby.
Po roce ladění systém funguje a z 80 zapojených škol ve dvou okresech dostáváme v průměru 16 objednávek týdne a číslo roste. Více se orientujeme na prevenci.
5. Využití prvků umělé inteligence při poskytování odborného sociálního poradenství
Občanské poradenské středisko
Cílem inovace bylo uzpůsobit komunikační platformu na bázi chatbot/voicebot pro účely poskytování odborného sociální poradenství v ČR. Byla vytvořena znalostní databáze pro komunikační platformu chatbot/voicebot využitelná pro odborné sociální poradenství poskytované na internetu v oblasti dluhů a předlužení, bydlení, pracovního a rodinného práva, spotřebitelských vztahů, sociální péče a pomoci a práv obětí trestných činů. Tato databáze je přístupná prostřednictvím komunikační platformy chatbot nepřetržitě sedm dnů v týdnu, 24 hodin denně. Chatbot dokáže rozpoznat 164 životních situací a uživatelům poskytnout informace, jak řešit jejich situaci.
Inovativnost řešení spočívá v částečném nahrazení člověka strojem, a to ve fázích, které lze strukturovat, a zároveň při nich není existence vztahu významná pro naplnění cíle poradenství. Stroj představuje nadstavbu.
Výsledný produkt – komunikační chatbot – byl v testovacím režimu zpřístupněn od března roku 2023. Paralelně s chatbotem byla v testovacím režimu spuštěna platforma voicebot. Ten zpřístupňoval poradenské služby na telefonní lince v době, kdy nebyla dostupná služba občanské poradny v Hradci Králové, Jičíně a Náchodě (ve večerních a nočních hodinách a o víkendech). Voicebot byl uživateli služeb odmítnut. Volající uživatelé v naprosté většině případů nebyli ochotni problém s voicebotem řešit a dále tato platforma nebyla rozvíjena. Ověřování funkčnosti chatbota a ladění probíhalo do září roku 2023. Komunikační platforma chatbot Poradím naplnila očekávání realizátorů. Část uživatelů, kteří k získávání informací používají internet, chatbot přijala a využívají ho.
6. Balanční cvičení s podporou virtuální reality
Domov pro seniory Nová slunečnice
Balanční cvičení s použitím brýlí pro virtuální realitu jsme zařadili do pravidelného senzomotorického cvičení. Zavedení inovace mělo pozitivní vliv na klienty nejen po fyzické stránce, kdy mají stabilnější stoj a jistější chůzi po balančních podložkách, ale prospělo jim i po psychické stránce.
Samotnou projížďku v přírodním prostředí jsme připravovali zhruba rok. Aplikace je postupně aktualizovaná, vylepšovaná dle potřeb klientů. Nyní pracujeme na vytvoření úkolů, které mohou klienti během projížďky plnit, a hlavně na aplikaci pro sběr dat, např. informací o poloze hlavy či rukou.
Proces zavádění nebyl náročný. S uživateli před samotnou aplikací VR brýlí cvičíme vsedě za účelem rozhýbání plosek nohou, využíváme různé rehabilitační pomůcky (ježky, míčky, válce), poté nacvičujeme správný stoj a chůzi s využitím balančních podložek a na závěr cvičební jednotky zařazujeme stoj na posturomedu s projížďkou ve virtuálním světě. Klienti reagují na tuto inovaci ve většině případů pozitivně. V případě, že si klient z nějakého důvodu nepřeje používat VR brýle, tak ho nenutíme a nacvičujeme stoj na posturomedu bez VR. V případě jakéhokoliv nekomfortu můžeme projížďku ihned zastavit či přizpůsobit rychlost dle potřeb klienta, a to přes mobilní aplikaci.
Fyzioterapeut subjektivně vnímá rychlejší nástup změn ve smyslu lepší koordinace klientů při cvičení, je možné rychleji zvyšovat úroveň náročnosti cvičení, celkově mají klienti stabilnější stoj a jistější chůzi po balančních podložkách.
7. Digitalizace sociálního dotazníku pro sociální šetření
Domov U Biřičky
Hlavním impulsem pro vytvoření DiGi dotazníku sociálního šetření bylo zkrátit časovou náročnost spojenou s administrativou sociálního šetření (SŠ), resp. jeho písemného zpracování do informačního systému Cygnus. Při tvorbě struktury dotazníku byl položen důraz na intuitivní řazení a zpřehlednění otázek v dotazníku. DiGi dotazník lze využívat na notebooku, tabletu i mobilním telefonu, a to za splnění bezpečnostních kritérií. Následně se automaticky odesílá na pracovní e-mail sociální pracovnice exportovaný dokument, který lze ještě upravit nebo přímo vložit do záznamu u žadatele. V praxi se ukázalo, že došlo k výraznému zkrácení doby zpracovávání sociálního šetření do programu Cygnus, a to až o polovinu běžného času.
Inovace má pozitivní dopad na efektivitu práce, ale i na pracovní morálku, neboť se sociální šetření stalo pro pracovnice zábavnější, DiGi dotazník funguje jako určitý efektivně motivační prvek. Mladší generace rády pracují s technologiemi, tento způsob provádění sociálního šetření je snazší a zajímavější než ryze papírová forma.
8. Sociálně-skupinová telerehabilitace – podpora zdravotního fondu a skupinového interpersonálního prožívání
Domov Sedlčany
Pomocí cílené skupinové sociální telerehabilitace probíhá aktivizace seniorů ve skupině, a to formou reminiscenčního prožívání, párového cvičení, kognitivních úloh, nácviku sebeobsluhy či koordinačně-dovednostních cvičení vedených odbornými pracovníky. Telerehabilitace je administrovaná pomocí digitálních technologií (TV, projektory, kamery, PC, smart technologie). Po cvičení si klienti povídají o prožitku ze cvičení, řeší další úlohy pomocí smart technologií a navazují na běžné aktivity Domova.
Je vytvořeno několik skupin dle kognitivních a motorických dovedností klientů. Obsah a náročnost cvičení jsou u každé z těchto skupin jiné. Dovedeme zapojit i klienty s velkými kognitivními deficity.
Tato inovace pomáhá dostat klienty z izolace jejich pokojů, podporuje skupinové prožívání a sdílení prožitků (co nového se mi podařilo, radost z pohybu, splněného úkolu, těšení se na pravidelnou aktivitu). Nabídka je upravována a doplňována na základě potřeb klientů a pracovníků sociálních služeb.
Do projektu skupinové Telerehabilitace je zapojeno několik desítek klientů našeho Domova. Jednoznačně shledáváme významný posun nejen v soběstačnosti, ale i zlepšení psychické kondice klientů. Vzhledem ke skladbě klientů DZR dochází i ke zlepšení kognitivních, poznávacích funkcí. Uvedený projekt má pozitivní dopady nejen na naše klienty, ale také má význam pro zlepšení kvality péče, oživení denních aktivit.
9. Inovace stravovacího úseku – interaktivní panel, interaktivní tabletový systém, elektrický kompostér
Domov pro seniory Světlo
Domov pro seniory Světlo, pobočka Písek, prošel v roce 2023 certifikací Značka kvality v sociálních službách a získal nejvyšší možné ocenění – 5 hvězdiček. Samotný proces certifikace byl impulzem k zavedení nových technologií v domově pro seniory v Drhovli i v Písku, které výrazně zlepšily kvalitu života klientů v domově.
Jaký byl plán realizace inovace?
* Strava pro klienty do písecké pobočky je dovážena z kuchyně domova v Drhovli. Abychom zajistili všem klientům dokonale teplé hlavní jídlo a zároveň chlazené saláty, kompoty, zákusky apod., rozhodli jsme se investovat do nové technologie aktivního tabletového systému se zabudovanou technologií ohřevu a chlazení zároveň. Automatický systém lze nastavit odlišně na jednotlivé dny v týdnu či jednotlivé typy stravy.
* V návaznosti na servírování stravy jsme se zabývali i likvidací zbytků a jejich odvozem. Vzhledem k tomu, že ČR se zavázala EU snižovat podíl biologicky rozložitelného odpadu na celkovém množství odpadů končícím na skládkách, hledali jsme další řešení, které jsme našli v podobě elektrického kompostéru. Přeměna zbytků z kuchyně na organické hnojivo trvá pouhých 24 hodin.
* Aktuální jídelníčky zveřejňujeme klientům mimo jiné prostřednictvím moderního interaktivního dotykového panelu. Vzhledem k tomu, že někteří senioři nemají chytrý telefon či tablet, pořídili jsme jim moderní dotykový panel pro seniory, který přináší praktické a užitečné informace o dění v domově.
10. APPSTINUJ
P-centrum
V naší organizaci se nachází také Poradna pro závislosti a doléčovací program. V těchto službách pracujeme s lidmi, kteří chtějí abstinovat a žít život bez návykových látek. Výsledný produkt, který vznikl díky inovaci, je webová aplikace Appstinuj, která se skládá z několika částí a pomáhá klientům ohroženým závislostmi.
Oproti původnímu stavu nabízí naše organizace další nástroj, který je pro mnohé klienty atraktivní a může je motivovat k tomu, aby vstoupili do programu a abstinovali. První část aplikace umožňuje monitorovat den, kdy klient zadává hodnoty ve škále ve vybraných oblastech (spánek, pohyb, jídlo, stres, abstinence atd.). Druhá část je edukační, kdy klient prochází tzv. kurzem abstinence. Každé edukační téma je opatřeno mluveným slovem a také interaktivitou ve formě kvízu, hry atd. Třetí část je jakýsi SOS portál, kde si klient může zapisovat motivační texty, ukládat fotografie či nahrát kontakty pro případ, že by došlo k relapsu. Aplikace Appstinuj je využívána na pracovišti P-centra a pomáhá desítkám klientům
v prevenci relapsu. V programu následné péče se stala součástí oficiálního terapeutického programu. Dopad na zaměstnance spočívá v širší podpoře při plánování odborného sociálního poradenství a specifických terapeutických intervencí. Klientům aplikace pomáhá zvláště v prvních týdnech a měsících programu (služby), kdy plní jak úlohu edukační, tak monitorovací. Další výhodou je podpora a rozvoj všímavosti u našich klientů, a to zejména vůči vlastnímu tělu a vnitřnímu prožívání a rozvoji netoxických vztahů.
11. Centra asistivních technologií Dohled na dosah
Dohled na dosah
Již při založení sociální služby tísňové péče jsme chtěli klientům, neformálně pečujícím a dalším ukazovat, jak asistivní technologie využívat a k čemu jsou. A zde vznikl nápad vytvořit regionální kanceláře, které budou jednotné, a bude se jednat o Centrum asistivních technologií. Slouží cílové skupině k seznámení s disponibilními asistivními technologiemi, dále k testování a možnému vývoji. V současné době jsou Centra otevřena v Plzni a Ostravě a nyní se připravuje Centrum v Praze, ve spolupráci s Krajem Vysočina v Jihlavě a ve spolupráci s Královéhradeckým krajem v Hradci Králové.
Jedná se o inovaci, která je stále "živá", tedy reagujeme stále na potřeby cílových skupin a daná Centra rozvíjíme, vylepšujeme a doplňujeme o nové a vyzkoušené asistivní technologie. Klienti a neformálně pečující se v Centru seznámí s pomůckami, které si mohou za běžných podmínek koupit u prodejců, a zároveň získají jasnou představu, jakým způsobem vybavit např. byt seniora, aby mohl zůstat co nejdéle ve svém přirozeném prostředí. Pro zřizovatele a odbornou veřejnost je přínos především v tom, že získají ucelený přehled o možnostech vybavení, ale také poradenství – čeho se vyvarovat, na co si dát pozor atd., a to právě z důvodu, že asistivní technologie nemají bohužel nastaveny žádné standardy kvality, parametry a funkčnost.
12. SMART CARE – podložky ANUME
SeneCura
Cílem inovace bylo zapojit chytré technologie do péče o seniory. Výsledkem projektu s názvem Chytrá řešení je vyvinutí zdravotnického prostředku "chytrá podložka" sloužícího k prevenci dekubitů, pádů a k včasnému odhalení zdravotních potíží dané osoby díky monitorování pohybu a životních funkcí.
Pilotní projekt začal v sociálním pobytovém zařízení SeneCura SeniorCentru Hradec Králové a v současné době se podložky využívají u indikovaných klientů ve všech SeniorCentrech SeneCura po celé České republice. Podložka se speciálními čidly se umisťuje pod matraci klienta, kterého nijak neomezuje ani nenarušuje jeho komfort, a v reálném čase zaznamenává dýchání, srdeční tep a dobu strávenou na lůžku. Podložka je vyrobena ze stejného materiálu jako standardní pomůcky proti proleženinám, je tedy zachována dostatečná prodyšnost a vytvarování dle profilu lůžka za účelem eliminace diskomfortu při měření. Všechny podložky z pokojů klientů jsou bezdrátově propojeny se sesternou a s mobilními zařízeními v podobě tabletů nebo PC. V tabletech/PC jsou pak všechna sbíraná data přehledně zobrazena v aplikaci AnumeApp.
Praktické využití podložky nachází i při prevenci pádů, kdy v případě, že imobilní klienti náhle opustí lůžko nebo je vyhodnocena neobvyklá nepřítomnost na lůžku, jsou pečovatelé o této rizikové situaci okamžitě informováni. Také data o nepřítomnosti klienta na lůžku v nočních hodinách jsou velmi přínosná a přispívají k větší bezpečnosti klientů.
Druhým hlavním přínosem této inovace je prevence dekubitů v podobě monitorování času stráveného na lůžku a intervalu polohování. Pokud je překročen interval polohování, systém sám upozorní ošetřující personál.
Pečovatelé oceňují možnost lépe plánovat své aktivity, když mají jistotu, že rizikoví klienti nepotřebují okamžitou intervenci. Rovněž se snížila pracovní zátěž při sledování klientů o 30 až 90 minut denně. Pozitivním přínosem je schopnost objektivizovat kvalitu péče na základě faktů.
13. SocioCare – péče s (umělou) inteligencí
Meridiem Centrum Péče
Impulsem pro inovaci byly vysoké nároky na pečující osoby (primárně) v domovech se zvláštním režimem. Odpovědí byl vznik inovativního řešení SocioCare. Jedná se o cloudové řešení (není vyžadován server na straně poskytovatele sociální služby). Na jedné straně je aplikace běžící ve webovém prohlížeči, kde se zadávají opakující se i jednorázové úkony, dlouhodobé i krátkodobé úkony, úkony pro různé skupiny klientů současně i pro jednotlivé klienty individuálně. Na druhé straně je aplikace na chytrém telefonu, kterou má u sebe pracovník přímé péče (pečovatel, ale i pracovník aktivizace či rehabilitace) a která mu napovídá, jaké úkony má provést – u daného klienta a v daném čase. Na pozadí běží sofistikovaný systém, který všechny požadavky na úkony kombinuje dohromady. Vše je podpořeno i umělou inteligencí, která dává doporučení ohledně časové optimalizace péče.
SocioCare není jen o technickém řešení, ale také o novém přístupu k péči, založeném na důkladné analýze a využití velkého objemu dat. Tato data umožňují hlubší vhled do efektivity péče, frekvence interakcí s klienty a umožňují dynamicky přizpůsobovat plánování péče tak, aby respektovala individuální potřeby a preference klientů.
Díky jednoduché a intuitivní aplikaci mohou zaměstnanci v přímé péči věnovat 100 % své pozornosti kvalitě prováděných úkonů. Nová technologie jim umožňuje ihned při vstupu do pokoje zjistit, zda již některé úkony nebyly provedeny jejich kolegy dříve (odstranění duplicit); zjistit, které všechny úkony na pokoji mohou provést nyní (aby nebyla nutná opakovaná návštěva na pokoji o něco později); technologie také zajišťuje, že zaměstnanci jsou o změnách v individuálních plánech péče informováni prakticky v reálném čase. K tomu mají podporu informačního systému s velkými obrazovkami v denních místnostech, které zobrazují klíčové informace pro dané oddělení a den, což zlepšuje organizaci práce.
Komplexní řešení otázky autismu v Kraji Vysočina
Vstřícný a kompetentní Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Posilováním etických a morálních hodnot v pracovním procesu Charity Strážnice přispíváme ke zvýšení kvality péče
skupina Paleček
Kompas, mapa, kormidlo (KoMaKo)
Sloučení terénních sociálních služeb – pečovatelské, odlehčovací a asistenční do jednoho organizačního celku
Transformace Domova Na cestě v prostupné komunitní pobytové služby zaměřené na zotavení
Dětské domácnosti – nežijeme v ústavní péči, jsme tu doma!
Komunitní bydlení klientů
Terapeutická zahrada: Aktivní cesta k sebeurčení
PORT – centrum komplexní pomoci obětem sexuálního násilí
Pobytová služba domov se zvláštním režimem pro osoby s Huntingtonovou chorobou
Multioborová spolupráce = pomoc, podpora, ulehčení
Inovativní proces v péči o handicapované klienty ve věku 1–18 let
Domov pro každého
PC bez použití rukou? Ano, oční kamera to zvládne skvěle!
DigiPanel ÁMOS
Balanční cvičení s podporou virtuální reality
Digitalizace sociálního dotazníku pro sociální šetření