23.02.2012 15:07
Pražské sdružení Okamžik již jedenáctým rokem přináší služby pro nevidomé. Před pěti lety zahájilo jeden ze svých průkopnických projektů - Asistenci pro nevidomé děti. K dnešnímu dni v tomto projektu s názvem „Vidět tvýma očima“, poskytli jeho asistenti 8000 hodin pomoci nevidomým dětem.
Tito asistenti jsou profesionálně vyškolení studenti vysokých škol humanitního směru, kteří pomáhají nevidomým dětem a mladým lidem ve věku od 8 do 18 let. Maminka patnáctileté klientky vyzdvihuje specifikum projektu, kterým je právě věková podobnost asistentů a klientů: „Myslím, že hlavně pro T. je to úžasné. Nemusí tak často poslouchat moje poučování, ptaní se na školu atd. Může si povídat o klucích a holčičích tajnostech.“
Projekt „Vidět tvýma očima aneb asistence nevidomým dětem“ byl zahájen v závěru roku 2006 a jako jediný svého druhu funguje dodnes s pomocí nadačního příspěvku Nadačního fondu Českého rozhlasu ze sbírky Světluška, NROS – ze sbírky „Pomozte dětem!“, Nadace Sirius, Nadace Leontinka a několika dalších donátorů.
Během této doby službu využívalo 35 nevidomých dětí a jejich rodin. V osmi výcvicích bylo vyškoleno 72 asistentů, kteří pravidelně doprovázeli či doprovázejí nevidomé děti do škol, na zájmové kroužky a za dalšími aktivitami. Mladým nevidomým tak nejen pomáhají „dostat se na místo určení“, ale mimoděk jim otevírají nové světy, kterými žijí vidící mladí lidé. A rodinám tato služba přináší nezanedbatelné odlehčení od náročné péče o nevidomé dítě.
Z dopisů rodiče klientů vybíráme:
„Asistenci využíváme na doprovod každý všední den.
„Asistenci využíváme na doprovod každý všední den.
R. je moc spokojená, má všechny své asistentky moc ráda a myslím, že si to moc užívá.
Pro R. je to každodenní kontakt a kamarádství. Pro další členy rodiny je to celková úleva a úspora času. …Prosím pokračujte!!
„Z vašich služeb využíváme zatím hlavně asistenční doprovody do školy. Každý den si A. vyzvedává našeho syna na stanici metra a doprovází ho do školy. Moc mi tato služba pomáhá, protože máme ještě druhého syna, který navštěvuje školu v jiném místě a kterého zatím také vodíme do školy. Syn má A. moc rád a výborně si spolu rozumí. Rád si s ní povídá. A úplně nejradši spolu hrají na piano, když mají ve škole volnou hodinu. A. je hrozně milá a pořád má dobrou náladu. Asistuje synovi i ve škole a i tam jí mají všichni rádi. Jak děti, tak učitelé. Syn by si ji nejradši bral sebou i domů. Moc vám za tuto službu děkujeme.“
Marie Matějů
Klíčová slova: